Skip to main content

Dag 16: Backlink-audit - Hoe je website de populariteitswedstrijd wint

Dag 16

Vandaag gaan we met een nieuw programma bezig,

SEO Spyglass

Met SEO Spyglass kan je achterhalen welke backlinks je hebt, en wat de kwaliteit daarvan is.

Eenvoudig gezegd, een backlink is gewoon een link die van de ene site naar de andere gaat.

Als iemand naar jouw site linkt, dan heb je een backlink van die persoon.

Backlinks zijn SUPER belangrijk!

Backlinks zijn super waardevol voor de SEO van je website,

want Google gebruikt ze als een signaal om je positie in de zoekresultaten te bepalen.

Het idee erachter is dat als mensen naar jouw inhoud linken, die inhoud wel de moeite waard moet zijn.

Maar niet elke backlink heeft evenveel waarde.

Zoekmachines geven de voorkeur aan backlinks afkomstig van bekende en betrouwbare websites.

En dat werkt natuurlijk ook andersom

Te veel backlinks van spammy websites kunnen de reputatie van jouw domein verknallen.

Daarom is het belangrijk om voordat je begint met het opbouwen van je backlink-profiel,

eerst te controleren wat de huidige stand van zaken is.

Backlink analyse mbv SEO SpyGlass

Laten we beginnen met het vinden van jouw backlinks met behulp van SEO SpyGlass:

Open SEO SpyGlass en voer de URL van jouw website in.

Wacht even terwijl de tool alle backlinks verzamelt.

Bij deze stap is het belangrijk om te controleren of alle links nog steeds actief zijn.

Ga naar Backlink Profiel ► Backlinks, selecteer de pagina’s die je wilt controleren (CTRL+A =alles selecteren), klik met de rechtermuisknop en klik op Backlinks Bijwerken.

Backlinks bijwerken in SEO SpyGlass

Nu kun je verschillende factoren selecteren die je wilt laten controleren door SEO PowerSuite.

Backlink factoren updaten

Selecteer in ieder geval de eerste factor "Backlink Pagina Info".

Nu even wachten tot SEO SpyGlass klaar is met checken.

Bekijk nu de kolom "Teruglink" om te zien of er links zijn waarvan de status rood is.

Backlink Statussen

Als dit het geval is, betekent dit dat er iets niet pluis is met de backlinks!

Je kunt nu actie ondernemen en contact opnemen met de website, of de backlinks verwijderen uit het project.

Dofollow vs Nofollow

Zodra we de backlinks hebben verzameld, is het belangrijk om de verhouding tussen dofollow- en nofollow-links te controleren.

Dofollow-links zijn links die zoekmachines volgen en waaraan waarde wordt toegekend voor zoekmachineoptimalisatie,

terwijl nofollow-links links zijn die zoekmachines niet volgen en waar dus ook geen SEO-waarde aan wordt toegekend.

Nofollow-links hebben dus niet direct invloed op je SEO, maar toch heeft een gezond backlink-profiel ook nofollow-links.

Ga naar Backlink Profiel ► Samenvatting.

Daar vind je een diagram dat het exacte percentage dofollow-links in jouw profiel weergeeft.

Backlink profiel samenvatting

Als het aantal nofollow-links groter is dan het aantal dofollow-links, is dat een teken dat je op zoek moet gaan naar meer waardevolle dofollow-links om je organisch verkeer te verbeteren.

Aan de andere kant, als je backlink-profiel helemaal geen nofollows heeft, kan dit erop wijzen dat deze links op een onnatuurlijke manier zijn verkregen.

Dan zal je hier nog even naar moeten kijken.

Blijf in dezelfde subsectie "Samenvatting" en bekijk ook verschillende andere parameters, zoals:

  • Voortgang van backlinks
  • Domeinen die linken naar je startpagina
  • Landen van waaruit er backlinks zijn
  • Gelinkte pagina's

Neem de tijd om deze parameters te analyseren en vertrouwd te raken met je algehele backlink-profiel.

En ontdek de sterke en zwakke punten ervan.

Als je nog geen backlinks hebt, maak je geen zorgen.

Zodra je deze module hebt afgerond, leer je hoe je duizenden mogelijkheden kunt vinden om links op te bouwen.

Dit was alles voor je eerste dag met backlinks!

Nu weet je hoe je backlinks kunt vinden die naar je website verwijzen.

Succes en tot morgen!

Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Geen verplichtingen, puur voordeel!
Zie hoe je posities in Google verbeteren.

Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd