Skip to main content

Dag 2: Zoekwoorden Pikken?

(Tijd: 30 minuten)

Goed dat je er weer bent!

Gisteren heb je een lijst met zoekwoorden gevonden waarvoor je al in Google staat.

En nu?

De komende dagen leer je hoe je nieuwe zoekwoorden kunt vinden.

Hoe je deze kunt filteren op basis van bepaalde SEO-statistieken.

Zodat je alleen de meest waardevolle zoekwoorden overhoudt.

Je kan nu direct aan de slag gaan, en proberen zelf zoekwoorden te vinden, maar het kan veel makkelijker!

Waarom kijken we niet gewoon even bij je concurrenten?

Mocht je niet weten wie de concurrenten in jouw niche zijn, maak je dan geen zorgen.

Met Rank Tracker kan je deze ook snel en efficiënt vinden.

Zo vind je jouw belangrijkste SEO concurrenten

  1. Ga naar Concurrentie OnderzoekDomein Concurrentie SEO domein concurrentie
    1. Voer nu de URL van jouw website in en klik op [Zoeken]
    2. Zodra de controle is voltooid, heb je een lijst met je (mogelijke) SEO-concurrenten seo concurrentie overzicht

    Hoe hoger de intersectie, hoe groter de kans is dat dit een echte concurrent van jou is.

    Kijk wel altijd even naar de websites van de concurrenten die hier genoemd worden.

    In het voorbeeld hierboven kijken we naar de concurrenten van wiggers-muziek.nl.

    Stel dat deze website voor het woord ‘ukelele’ rankt.

    Het kan dan ook zo zijn dat een website van een ukelele-museum hier ook voor rankt, en dus intersectie heeft.

    Terwijl dat niet eens een concurrent is.

    Nu we een paar concurrenten hebben gevonden,

    Gaan we terug naar de belangrijkste taak van vandaag: de zoekwoorden van jouw concurrenten ontdekken.

    Zo vind je de belangrijkste zoekwoorden van jouw concurrent

    1. Ga in je Rank Tracker project naar Zoekwoord OnderzoekZoekwoord Posities Zoekwoord posities
      1. Typ de URL van jouw concurrent in, in het bovenstaande veld.

      Kies de zoekmachine, mobiel of desktop, het soort resultaten dat je wil, Top 10 .. Top100 en klik op [Zoeken]

    2. Wanneer de zoekopdracht is voltooid, krijg je overzicht van de scorende zoekwoorden van je concurrent zoekwoord posities concurrent

    Nadat je de zoekwoorden van de concurrent hebt gevonden, kun je ze filteren en de beste zoekwoorden toevoegen als zoekwoorden aan jouw project.

    Alle gevonden zoekwoorden worden automatisch opgeslagen in de Keyword Sandbox (Zoekwoord Onderzoek ► Keyword Sandbox),

    zodat je ze later altijd weer kunt bekijken.

    Het zoekwoord dashboard bevat meerdere statistieken voor de gevonden zoekwoorden.

    Als je in de app je muis op een kolomkop plaatst, zie je een pop-up met een uitleg over de betreffende statistiek:

    Statistiek Betekenis
    # zoekopdrachten Het aantal keren dat er in Google naar een bepaald zoekwoord is gezocht in de afgelopen 30 dagen.
    Organisch verkeer Een geschat aantal organische bezoekers dat een zoekwoord in de afgelopen 30 dagen naar een website heeft geleid. Deze statistiek houdt ook rekening met de positie in de zoekmachine.
    Concurrentie Indicatie van de concurrentie in Google. Een hoge waarde betekent dat er veel concurrentie is en dus dat het zoekwoord veel commerciële waarde heeft.
    Kosten Per Klik Gemiddelde kosten per klik die je moet betalen voor een positie op pagina 1 in de betaalde zoekresultaten van Google (advertenties). Hoe hoger de kosten per klik, hoe meer het zoekwoord waard is. Als de kosten per klik hoog zijn, betekent dit dat bedrijven veel willen betalen zodat zoekers naar hun website komen. Vaak is dit omdat er veel gekocht wordt door klanten die zoeken op dat zoekwoord.
    Zoekwoord moeilijkheid Een percentage dat aangeeft hoe moeilijk het is om een top 10 positie in de betaalde zoekresultaten te krijgen. Hoe hoger het percentage, hoe moeilijker het is om op pagina 1 te komen vanwege de hoge backlink concurrentie van de top 10 websites.

    Door de zoekwoorden te vergelijken op basis van de bovenstaande statistieken, kan je kiezen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw product.

    Een perfect zoekwoord heeft

  • Veel zoekopdrachten
  • Weinig concurrentie
  • Hoge kosten per klik CPC
  • Lage zoekwoord moeilijkheid

Dat was het weer voor vandaag!

Nu weet je hoe je de zoekwoorden van je concurrent kunt vinden.

En welke woorden veel geld opleveren.

Zoek rustig even verder naar meer zoekwoorden en kies de beste zoekwoorden uit voor jouw website.

Mocht je vragen hebben, laat dan een bericht achter in de opmerkingen hieronder.

Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

Geen verplichtingen, puur voordeel!
Zie hoe je posities in Google verbeteren.

Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd