Dag 11: Hoe mobielvriendelijk is je website?
Dag 11
Vandaag leer je hoe je kunt controleren of je website mobielvriendelijk is.
Dat je een website hebt, betekent niet dat deze ook geoptimaliseerd is voor telefoons en tablets.
Dus als je het nu controleert, kun je veel problemen in de toekomst voorkomen.
Inhoud
Mobielvriendelijkheid verbeteren van de pagina
Volgens Google heeft het mobielvriendelijk algoritme invloed op mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd en heeft het een significante impact op de posities in de zoekresultaten van Google.
Het algoritme werkt per pagina - het gaat er niet om hoe mobielvriendelijk jouw pagina's zijn (%), maar gewoon of de pagina mobielvriendelijk is of niet.
Het algoritme is gebaseerd op criteria als kleine lettertypes, klikbare links, leesbare inhoud, etc.
Zo check je de mobielvriendelijkheid voor jouw website
Open Website Auditor, en ga naar Pagina Audit ► Technische Audit ► Mobiel vriendelijk

Check de status, als deze "Ja" is, is je pagina geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Als de status "Nee" is, klik dan op Mobielvriendelijk en check de aanbevelingen die de tool je geeft.
Mobiele bruikbaarheid checken met Google Search Console
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Vul de URL van de pagina in die je wilt testen op mobiele bruikbaarheid.

Klik op de knop URL TESTEN. Het kan nu enkele minuten duren voordat de resultaten bekend zijn.
Goed gedaan!
Dat was alles voor het on-page SEO-gedeelte van je 30-dagen SEO-plan.
Ondertussen weet je hoe je:
- De pagina's van je website checkt
- Werkt aan je titels en meta descriptions
- Je koppen en alt-teksten optimaliseert
- Je kopie optimaliseert
- Je geoptimaliseerde pagina live zet
- Checkt of je website mobielvriendelijk is
Mocht je een bepaalde les nog een keer willen zien, gebruik dan de navigatiebalk aan de linkerkant van het scherm.
Als je na het afronden van de On-Page SEO-module nog vragen hebt,
Laat ze dan gerust achter in de comments hieronder.
Wat we morgen gaan doen
Morgen begin je aan een nieuwe module over de technische SEO van je website.
Tot morgen!