Dag 15: Website Horror - Hoe je 'redirects' en coderingsproblemen oplost
Dag 15
Vandaag gaan we aan de slag met het oplossen van redirects en coderingsproblemen.
Kort uitgelegd is een redirect (omleiding) een manier om gebruikers naar een URL te sturen
die anders is dan de oorspronkelijk aangevraagde URL.
Dit brengt gebruikers naar de juiste pagina wanneer deze is verplaatst naar een andere URL
of wanneer er een relevantere pagina op jouw site beschikbaar is.
Inhoud
Over het algemeen zijn de meest gebruikte redirects de ‘301’, ‘302’ en ‘Meta Refresh'- redirects.
Het hebben van redirects is geen enkel probleem,
maar als ze slecht worden geïmplementeerd,
kunnen ze jouw site vertragen en indexeringsproblemen veroorzaken.
301-redirect
301 redirects zijn permanent en worden doorgaans gebruikt om problemen met dubbele content op te lossen of als URLs niet langer meer nodig zijn.
Het is absoluut legitiem om 301 redirects te gebruiken en het is goed voor SEO omdat een 301 redirect linkwaarde van de oude naar de nieuwe pagina stuurt.
Een 301-redirect is permanent en geeft ongeveer 90-99% van de linkwaarde door aan de doelpagina.
Stuur dus oude URLs door naar nieuwe relevante pagina's.
Mocht je niet weten wat linkwaarde is, volgt hier een korte uitleg:
Linkwaarde verwijst naar de waarde die een externe website kan bieden aan jouw website door een link naar jouw site te plaatsen.
Deze waarde wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de autoriteit en relevantie van de verwijzende site, de context van de link en het aantal andere links op die pagina.
Linkwaarde is belangrijk omdat zoekmachines zoals Google links beschouwen als een indicatie van de kwaliteit en relevantie van een website.
Hoe meer kwalitatieve en relevante links jouw website heeft, des te hoger wordt de linkwaarde ervan geacht.
Dit kan leiden tot een hogere positie in zoekresultaten, meer organisch verkeer en een grotere online zichtbaarheid.
302-redirect
302 redirects zijn tijdelijk en sturen dus geen linkwaarde door.
Als je ze gebruikt in plaats van 301 redirects, kunnen zoekmachines de oude pagina blijven indexeren en de nieuwe pagina negeren ivm dubbele content of ze kunnen de link populariteit verdelen tussen de 2 versies wat leidt tot lagere posities.
Het is dus aan te bevelen om geen 302 redirects te gebruiken als je een pagina of website permanent verhuist. Gebruik daarvoor een 301 redirect om linkwaarde te bewaren en dubbele inhoud problemen te voorkomen.
Meta Refresh redirects
Meta refresh kan in strijd zijn met Google's Kwaliteit Richtlijnen en is daarom vanuit het oogpunt van SEO niet aanbevolen.
Google over Meta Refresh redirects:
"In het algemeen adviseren wij om meta-refresh redirects niet te gebruiken, omdat dit verwarring kan veroorzaken bij bezoekers en zoekmachine robots. Momenteel veroorzaakt het geen problemen mbt crawlen, indexeren of positionering, maar het is wel aan te bevelen om dit aan te passen naar een permanente 301 redirect."
Het is dus beter om deze permanent te verwijderen of in plaats daarvan permanente 301-redirects in te stellen.
Alle informatie die je moet weten over redirects kan je natuurlijk ook vinden in de module Site Structuur ► Site Analyse ► Redirects.
Aan de rechterkant van het scherm vind je ook een overzicht van alle pagina's met redirect problemen, samen met tips om ze goed op te lossen.
HTTP/HTTPS- en www/niet-www versies van de website
Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat alles correct is ingesteld met betrekking tot de HTTP/HTTPS- en www/niet-www-versies van jouw site.
Ga naar hetzelfde gedeelte voor redirects en bekijk de tabbladen "Vaste www en non-www versies" en "Dubbele HTTP/HTTPS versies".
Als de tool problemen aangeeft, kijk dan naar het rechterdeel van het scherm, waar je advies kunt vinden over hoe je de opgetreden problemen kunt oplossen.
Coderingsproblemen kunnen een negatieve invloed hebben op verschillende aspecten zoals:
- paginasnelheid
- crawlbaarheid
- de weergave van jouw site in verschillende browsers.
Coderingsfouten
Laten we eens kijken of er coderingsfouten op jouw pagina's staan.
Ga naar het gedeelte "Code en technische factoren" om alle informatie, waarschuwingen of foutstatussen te vinden.
Staan er rode en oranje statussen tussen? Klik er dan op en kijk aan de rechterkant hoe je deze kunt oplossen.
En dat is het!
Goed bezig!
Dat is alles voor het technische SEO-gedeelte van jouw 30-dagen SEO-plan.
Op dit moment zou je een goed begrip moeten hebben van hoe je het volgende kunt doen:
- Het uitvoeren van een website-audit
- Het controleren van crawlbaarheid en indexering problemen
- Het oplossen van omleidings- en coderingsproblemen
De volgende stap
Vanaf morgen gaan we bezig met de links naar je website.
Ook dit is weer een belangrijk onderdeel van je website, hiermee kan je namelijk een grote autoriteit opbouwen.
Mocht je nog tijd over hebben, ga dan gerust nog eventjes aan de slag met het ‘auditen’ van je website, en dan zien we je morgen weer!
Tot morgen!