Dag 13: Website Audit, zo simpel dat zelfs je oma het kan
Dag 13
Vandaag begin je aan een cursus van drie dagen over technische SEO voor je website.
Net zoals je auto af en toe een check-up nodig heeft, kan de gezondheid van je website ook achteruitgaan zonder goed onderhoud.
Regelmatige website-audits helpen om de efficiëntie en zichtbaarheid van je website te verbeteren,
evenals je ranking, verkeer en prestaties.
Als het goed is wordt jouw website regelmatig door jou of je team bijgewerkt.
Daarom is het van cruciaal belang om minstens één keer per maand een website-audit uit te voeren.
Op die manier voorkom je dat je denkt dat alles in orde is, terwijl recente wijzigingen hebben geleid tot nieuwe structurele problemen waarvan je niet op de hoogte bent.
Ook kunnen er ongewenste technische fouten optreden als de websites waarnaar je linkt, verwijderd zijn.
Dit resulteert in gebroken links op jouw website, wat natuurlijk niet goed is.
Onthoud dat zelfs een paar technische fouten op je website ervoor kunnen zorgen dat je niet goed scoort in Google.
Het regelmatig controleren van je website is dus heel belangrijk.
Zo doe je een website audit in WebSite Auditor
Open je project in WebSite Auditor, ga naar de ‘Pagina’s’-module en klik dan op Pagina’s Updaten
Klik vervolgens op de optie Alle pagina's in het project en selecteer de parameters die je wilt updaten (pagina-inhoud, pagina verkeer, etc.).
Zodra WebSite Auditor klaar is met het scannen van je website (het kan even duren), krijg je een uitgebreide lijst met alles wat opgelost moet worden.
Aan de linkerkant zie je de factoren die gecontroleerd zijn en de statussen.
Groen is goed, Oranje is oppassen en Rood is een probleem.
Aan de rechterkant zie je meer details en uitleg over de gecontroleerde factoren.
Laten we als bonus voor vandaag wat magie leren en je hele website transformeren in een prachtige visualisatie.
Met behulp van WebSite Auditor kun je snel de zwakke punten in de structuur van je website vinden en voorkomen dat waardevolle pagina's niet voldoende verkeer krijgen vanwege structurele problemen.
- Ga naar Site Structuur > Visualisatie en wacht even.
- Zodra de tool klaar is met het genereren van de visualisatie, zie je een grafische kaart van je pagina's en de relaties daartussen.
Blauwe knooppunten zijn omleidingen. Rode knooppunten zijn gebroken links.
Geïsoleerde knooppunten zijn wees pagina's, wat betekent dat deze pagina's niet gelinkt zijn vanuit een ander deel van je site.
Dat was alles voor vandaag!
Nu weet je hoe je een website-audit moet uitvoeren!
En zoals altijd, mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust in de opmerkingen hieronder.
Wat je morgen leert
Morgen leer je hoe je de crawlbaarheid en indexering van je website kunt controleren.
Tot morgen!