Skip to main content

Dag 5: Zoekwoorden groeperen? Waarom zou ik?

Rank Tracker: 30 min

Vandaag en morgen zijn de laatste dagen dat je met zoekwoorden werkt.

In deze cursus dan hé?

Zoekwoorden zijn het belangrijkste onderdeel van een succesvolle SEO campagne, dus als je succesvol wilt zijn, moet je hier regelmatig aandacht aan geven.

Waarom zou je zoekwoorden groeperen?

Als je goed je best hebt gedaan in de voorgaande lessen, dan kan jouw lijst met zoekwoorden al gauw uit méér dan 1000 woorden bestaan.

Vroeger sorteerde je de lijst dan op zoekvolume, van hoog naar laag, en ging je voor ieder zoekwoord een aparte webpagina optimaliseren.

Tegenwoordig werkt het (helaas?) niet meer zo.

Google is wat slimmer geworden, dus zo makkelijk kom je er niet meer mee weg.

Google beoordeelt webpagina’s tegenwoordig op thema’s.

Bij ieder thema horen verschillende zoekwoorden en andere woorden die vaak gebruikt worden bij dit thema (TF-IDF).

Om deze thema’s te kunnen koppelen aan verschillende webpagina’s is het dus handig om jouw zoekwoorden eerst in te delen in verschillende zoekwoord groepen.

Deze groepen kun je dan ook weer gebruiken als basis voor de campagnes en advertentiegroepen in Google Ads.

Dus…

Snel aan de slag met Rank Tracker en indelen die zoekwoorden!

Zo maak je zoekwoord groepen in Rank Tracker

  1. Ga naar Zoekwoord Onderzoek ► Keyword Sandbox en selecteer alle zoekwoorden die je wilt groeperen

    In dit voorbeeld beginnen we met een grote groep, die we straks gaan verfijnen.
    We maken eerst een groep met alle garagedeuren en vullen dus garagedeur in bij het snelfilter.
    Vervolgens selecteren we alle zoekwoorden mbv CTRL+A, klikken we met de rechtermuisknop en klikken op de optie Verplaats Naar Zoekwoord Groep

    undefined
  1. Klik vervolgens op Nieuwe zoekwoord groep maken en geef deze een naam, bijvoorbeeld "Garagedeuren"

    undefined

    undefined

    Daarna verschijnen deze zoekwoorden in de zoekwoord groep "Garagedeuren".

    undefined

    Omdat deze zoekwoord groep nogal groot is, is het handiger om deze groep te verfijnen in meerdere subgroepen.
    Herhaal daarom dit proces net zo vaak tot je meerdere subgroepen hebt met verschillende thema’s.

    undefined
  2. Verplaats zoekwoorden naar Doel Zoekwoorden

    undefined

    Selecteer de zoekwoorden die je wilt monitoren in de zoekmachines.
    Je kunt meerdere zoekwoorden selecteren mbv CTRL+A (alles selecteren) of door CTRL / SHIFT ingedrukt te houden en dan zoekwoorden aan te klikken.
    Klik vervolgens op Verplaats Geselecteerde Zoekwoord(en) Naar Doel Zoekwoorden.

Zoekwoorden automatisch groeperen

Je kunt zoekwoorden ook automatisch hergroeperen op basis van verschillende niveaus van semantische overeenkomsten.

  1. Zoekwoorden hergroeperen

    undefined

    Klik op de zoekwoord groep die je automatisch wilt groeperen.

    undefined

    Klik vervolgens op de optie Zoekwoorden hergroeperen in deze groep

  2. Kies de semantische overeenkomst

    undefined

    Je kunt hier kiezen voor Gering, Gemiddeld of Sterk.
    Hoe sterker de semantische overeenkomst, hoe kleiner de zoekwoord groepen worden en hoe groter de overeenkomst is tussen de zoekwoorden in de zoekwoord groepen.
  3. Nieuwe zoekwoord groepen in de lijst

    undefined

    De nieuwe groepen zijn nu toegevoegd aan het overzicht aan de linkerkant.

De nieuwe zoekwoord groepen zullen niet allemaal even goed passen in jouw project. Je kunt de nieuwe zoekwoord groepen echter eenvoudig aanpassen, zoekwoorden toevoegen of verwijderen en hernoemen.

Het automatisch groeperen is dus een snelle basis.


Je weet nu hoe je zoekwoorden kunt indelen in verschillende zoekwoord groepen.

Morgen gaan we kijken hoe je deze zoekwoorden kunt koppelen aan bepaalde pagina’s in jouw project.

Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

Geen verplichtingen, puur voordeel!
Zie hoe je posities in Google verbeteren.

Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd