Zoekwoord Kloof
Met de Zoekwoord Kloof-methode kun je maximaal 5 domeinen met elkaar vergelijken om de verschillen en overeenkomsten te onderzoeken:
- Identificeer de hiaten in de strategieën van jouw concurrenten.
- Ontdek de zoekwoorden die uniek zijn voor jouw domein of die gerelateerd zijn jouw concurrenten.
- Detecteer de zoekwoorden waarvoor alle concurrenten een positie in de top van Google hebben, maar jij niet.
- Onderzoek zoekwoord overeenkomsten met concurrenten.
- Voer het onderzoek uit op basis van organische resultaten, beperk het tot een specifieke SERP-functie of analyseer de betaalde advertenties.
Om te beginnen met zoeken, schakel je over naar de module Zoekwoord Onderzoek om de lijst met beschikbare methoden uit te vouwen en ga je naar de sectie Zoekwoord Kloof.
1. Pas de zoekinstellingen aan
Kies je doelregio (de lijst met lokale Google-versies is dezelfde als voor de methode Zoekwoord Posities) en het apparaat (desktop of mobiel).
Kies het type resultaten dat je in de analyse wilt opnemen:
- Organische resultaten (alle resultaten behalve advertenties, en universele SERP-functies zoals FAQ’s, Google shopping, Google afbeeldingen etc.
- Een bepaalde SERP-functie.
- Betaalde advertenties, zowel boven als onder.
- Selecteer hoeveel resultaten je wilt analyseren, van top 10 tot top 100.
2. Geef de website op
Geef hier de website url op die je wilt gebruiken om te vergelijken met de concurrentie. Standaard wordt de url van het project domein ingevuld.
3. Kies de manier van vergelijken
Je kunt zoekwoorden verzamelen op basis van de manier waarop ze elkaar kruisen:
- Jouw zoekwoorden: alleen jouw site.
- Veel voorkomende zoekwoorden: jouw site en eventuele concurrent.
- Veel voorkomende zoekwoorden: jouw site en één of meer concurrenten.
- Concurrentie zoekwoorden: alle concurrentie zoekwoorden maar niet jouw site
- Concurrentie zoekwoorden: één of meer concurrentie zoekwoorden maar niet jouw site
- Alle zoekwoorden
Je kunt later tussen de verschillende modi schakelen en de zoekopdracht opnieuw uitvoeren.
4. Voer de websites van de concurrenten in waarvan je zoekwoorden wilt onderzoeken.
Typ in de onderstaande velden de domeinen van je concurrenten in (maximaal 5).
5. Geavanceerde instellingen configureren
Bij de geavanceerde instellingen kun je uitsluitingszoekwoorden opgeven die niet opgenomen moeten worden, of stel het programma zo in dat de zoekwoorden die al in je project aanwezig zijn, automatisch worden uitgesloten als doel zoekwoorden.
Voer de zoekopdracht uit.
Druk op de knop Zoeken en het programma verzamelt de zoekwoorden op basis van de gekozen instellingen 1 .
Bij (2) kun je de resultaten filteren en exporteren naar een csv bestand.
Als het zoeken klaar is, zie je de gevonden zoekwoorden in de tabel (3), samen met hun SEO / PPC-statistieken in de bijbehorende kolommen.
In de kolom van elk domein wordt de positie van de site voor het zoekwoord weergegeven.
Resultaten beheren
Als je interessante zoekwoorden hebt gevonden voor jouw project, kun je ze naar de module Doel Zoekwoorden verplaatsen: selecteer de zoekwoorden in mbv CTRL+klik of SHIFT+klik, klik met de rechtermuisknop op de selectie en kies Verplaats Geselecteerde Zoekwoord(en) Naar Doel Zoekwoorden.
Nadat je het project hebt opgeslagen en gesloten, worden alle zoekwoorden die in de werkmap achterblijven automatisch verplaatst naar Keyword Sandbox, zodat je ze beschikbaar blijven in het project.