Officiële SEO PowerSuite Reseller & Trainer
  • SEO Wat & Hoe

SEO Handleiding voor méér bezoekers en winst

Dit is een complete handleiding voor "white hat" SEO in 2018.
Dus, wil je snel naar de top in Google?
Bekijk dan snel de tips en strategieën in deze gids.

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

Wil je graag méér gratis bezoekers naar jouw website?

Dat komt mooi uit want in deze seo handleiding proberen we je zo kort en bondig mogelijk uit te leggen hoe je dat voor mekaar krijgt met SEO en SEO PowerSuite.

Maar eerst ...

Voordat we kunnen beginnen, eerst even kort een uitleg wat SEO eigenlijk is.

Wat is SEO?

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Bron: Wikipedia

Het komt er dus op neer dat alle activiteiten die ervoor zorgen dat je méér bezoekers uit de zoekmachines krijgt vallen onder SEO.

Lees meer: Wat is SEO / Zoekmachine Optimalisatie?

(Leestijd: 1 minuut)

Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee informatie kan worden gezocht in een bepaalde collectie; dit kan een bibliotheek, het internet, of een persoonlijke verzameling zijn.

Zonder nadere aanduiding wordt meestal een webdienst bedoeld waarmee met behulp van vrije trefwoorden volledige tekst (full text) kan worden gezocht in het gehele wereldwijde web.

In tegenstelling tot startpagina's of webgidsen is er geen of zeer weinig menselijke tussenkomst nodig; het bezoeken van de webpagina's en het sorteren van de rangschikkingen gebeurt met behulp van een algoritme.

Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine, andere populaire zoekmachines zijn Yahoo!, Bing en Baidu.

Bron: Wikipedia

Zoekmachines hebben vaak 2 Functies:

  1. Indexeren van zoveel mogelijk webpagina's.
  2. Zo goed mogelijk beantwoorden van zoekopdrachten.

Hoe méér pagina's er geïndexeerd zijn en hoe beter het algoritme, hoe beter de antwoorden zijn en hoe blijer de zoekers.

Google Zoeken, Zoekmachines, Zoekmachine, indexeren, indexeren google .

Lees meer: Wat is een zoekmachine? En hoe werken ze?

(Leestijd: 18 - 36 minuten)

Je weet vast al wel dat Google méér dan 200 ranking factoren gebruikt in haar algoritme.

Maar wat zijn deze factoren eigenlijk?

Nou, je hebt geluk!

We hebben een lijst met méér dan 200 ranking factoren samengesteld.

Sommige factoren zijn bewezen, sommige zijn controversieel en sommige zijn pure speculatie.

Maar hier zijn ze allemaal. Let op met de ❌ factoren!

google ranking factoren

 

indexeren, google indexering, website indexeren, indexeren google, google index .

Lees meer: 200+ Google ranking factoren

(Leestijd: 1 minuut)

Zoekwoord onderzoek is de belangrijkste stap in Zoekmachine Optimalisatie.

Gebruik de verkeerde zoekwoorden en je krijgt weinig tot geen bezoekers of klanten!

Gebruik de juiste zoekwoorden en jouw bezoekers, klanten en resultaat worden beter!

Lees dus snel verder en ontdek de beste zoekwoorden voor jouw business.

Zoekwoorden, Zoekterm, Google Zoekwoorden, Zoekwoorden Onderzoek, Zoekwoorden Analyse .

Lees meer: Zoekwoorden? Wat zijn dat? Wat moet ik ermee?

Zoekvolume

(Leestijd: 1 minuut)

De 1e plaats in Google voor een zoekwoord heeft natuurlijk alleen maar zin als er ook mensen op zoeken.

Het zoekvolume voor een zoekwoord is het aantal zoekopdrachten per maand.

Daarnaast kan het van belang zijn om alleen dat gedeelte van het zoekvolume te nemen dat betrekking heeft op een bepaalde taal of regio.

Als je een hotel op texel hebt, ben je natuurlijk voornamelijk geïnteresseerd in bezoekers die zoeken in het Nederlands en/of in Nederland en niet zozeer in bezoekers die zoeken naar een hotel in het buitenland.

(Leestijd: 1 - 2 minuten)
CTR Google Top 10

Google Positie versus Clickthrough (CTR) %

CTR Google Top 10

De CTR percentages zijn gebasseerd op een onderzoek van meer dan 6 miljoen zoekwoorden en méér dan 56.000 websites.

De nummer 1 positie krijgt ongeveer 34% van het aantal bezoekers voor een zoekopdracht, de nummer 2 krijgt ongeveer 18%, etc.

Sta je niet op nummer 1, dan mis je dus veel bezoekers, klanten en omzet of winst!
 

Lees meer: Hoeveel bezoekers kan ik verwachten?

(Leestijd: 1 minuut)

KEI staat voor "Keyword Effectiveness Index" en geeft de relatie weer tussen het aantal zoekopdrachten en de concurrentie voor een bepaald zoekwoord / zoekterm.

Hoe hoger de KEI, hoe interessanter de zoekterm.

Zoekwoorden zijn voor een Zoekmachine Optimalisatie Expert hetzelfde als de ingrediënten voor een Kok.

Net als een kok geen appeltaart kan bakken zonder appels en een pottenbakker geen vaas kan maken van slechte klei, kan een SEO Expert geen website optimaliseren met de foute zoekwoorden.

Gebruik de juiste zoekwoorden en je bent al half op weg. Gebruik de verkeerde en je kunt er geen chocola van maken!

Lees meer: Wat is KEI en wat heb ik eraan?

(Leestijd: 1 minuut)
  • Weet jij op welke posities jouw website staat voor jouw belangrijkste zoekwoorden?
  • En of deze posities verbeteren of verslechteren?
  • En of jouw website beter scoort dan jouw concurrenten?

Laat Rank Tracker jouw zoekmachine posities bijhouden op de automatische piloot. Stel Rank Tracker éénmaal in en Rank Tracker controleert de posities voor jouw zoekwoorden, in de zoekmachines naar keuze op het moment dat jij wilt. En dat helemaal automatisch!

 

Zoekwoorden, Zoekmachines, Zoekmachine, Google Zoekmachine .

(Leestijd: 1 - 2 minuten)

Als je bent begonnen met zoekmachine optimalisatie, wil je natuurlijk wel in de gaten houden of het harde werk ook uitbetaald wordt in betere posities in de zoekmachines voor jouw zoekwoorden.

Met enkele klikken weet je precies op welke positie jouw website staat, in de zoekmachines naar keuze.

En als je wilt, kun je de controle zelfs helemaal automatiseren.

Zoekmachines, Zoekmachine, Google Zoekmachine .

Lees meer: Op welke posities sta ik in de zoekmachines?

(Leestijd: 1 minuut)

Aan bezoekers die direct weer weg gaan heb je niets! Het bounce percentage per pagina toont je precies hoeveel bezoekers de pagina niet interessant genoeg vinden om te blijven.

4xx pagina's

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

4xx fouten duiden vaak op een probleem op de website. 

Het kan zijn dat een pagina niet meer bestaat of dat er een link op een pagina staat die niet werkt, maar bijvoorbeeld ook dat een pagina verboden toegang is.

Het resultaat is echter steeds dat een bezoeker of zoekmachine op een pagina komt die niet toegankelijk is.

Dit is slecht voor de zoekmachines omdat deze hun tijd beter kunnen besteden aan het indexeren van belangrijke webpagina's.

Maar ook slecht voor bezoekers omdat deze hun succes ervaring op de website relateren aan de kwaliteit van het product of de dienst.

Lees dus snel verder en ontdek welke fouten je tegen kunt komen en hoe je deze kunt ontdekken.

Lees meer: 4xx pagina's

5xx pagina's

(Leestijd: 1 minuut)

5xx foutmeldingen worden verzonden als er een server fout optreedt. Het is belangrijk om deze fouten te monitoren en op te lossen omdat ze een negatieve invloed kunnen hebben op de website authoriteit volgens de zoekmachines.

De afwezigheid van pagina's met 5xx status codes garandeert niet dat gebruikers en zoekmachine robots geen problemen ondervinden met de navigatie door jouw website. Zorg ervoor dat alle pagina's beschikbaar zijn en goed laden, check jouw website voor Pagina's met 4xx status codes en zorg voor een goede 404 fouten pagina.

Lees meer: 5xx pagina's

404 Pagina

(Leestijd: 1 minuut)

Een goede 404 pagina kan helpen om jouw bezoekers op jouw website te houden. Het moet bezoekers informeren dat de gevraagde pagina niet bestaat en moet het de bezoeker makkelijker maken om hetgene te vinden dat hij zoekt met behulp van een menu, sitemap en/of zoekformulier.

Maar nog belangrijker, de 404 fouten pagina moet een 404 status code retourneren. Dit klinkt logisch, maar dit gebeurt lang niet altijd.

Volgens Google Search Console: "Het retourneren van een status code anders dan 404 of 410 voor een niet bestaande pagina... kan problemen opleveren. Het geeft de zoekmachines door dat er een echte pagina hoort bij de URL, waardoor deze gecrawld en geïndexeerd wordt. Doordat Googlebot tijd spendeert aan niet bestaande pagina's, kan dit ten koste gaan van de indexatie en crawl frequentie van jouw website. Het is aan te bevelen om altijd een 404 (Niet gevonden) of een 410 (Verdwenen) response code te retourneren bij een pagina die niet bestaat.

robots.txt

(Leestijd: 1 minuut)

Het robots.txt bestand wordt automatisch gecrawld door robots wanneer ze op jouw website komen. Dit bestand moet instructies voor robots bevatten, zoals welke pagina wel of niet geïndexeerd moeten worden. Als je sommige pagina wilt uitsluiten (bijv. pagina's met privé of dubbele inhoud), gebruikt dan een instructie regel in het robots.txt bestand. Voor meer informatie over zulke regels, zie https://www.robotstxt.org/robotstxt.html Hou er wel rekening mee dat instructies in het robots.txt bestand meer gelden als suggesties, dan als orders. Er is geen garantie dat sommige robots de uitgesloten pagina's niet crawlen. Als je dus geheime of gevoelige informatie hebt op jouw website, is robots.txt niet de manier om het te verbergen voor het publiek.

Sitemap

(Leestijd: 1 minuut)

Een XML sitemap moet alle website pagina's bevatten die moeten worden geïndexeerd en moet geplaatst worden in de root directory van de webiste (bijv. https://www.site.com/sitemap.xml). Normaal gesproken versnelt dit de indexering. Iedere keer als de website wordt geupdate, moet ook de sitemap worden geupdate. Daarnaast moet de sitemap volgens bepaalde syntax regels worden opgesteld. Met de sitemap kun je voor iedere pagina een prioriteit opgeven, zodat de zoekmachines weten welke pagina's en hoe vaak ze moeten crawlen. Voor meer informatie over het maken van een .xml sitemap, zie https://www.sitemaps.org/

(Leestijd: 1 minuut)

Een pagina kan uitgesloten zijn van indexering op verschillende manieren:

  • in een robots.txt bestand
  • mbv een Noindex X-Robots-Tag
  • mbv een Noindex Meta tag.
Elk van deze mogelijkheden is een regel HTML code die zoekmachine crawlers aangeeft hoe bepaalde pagina's moeten worden behandeld. De tag verteld crawlers dat ze de pagina niet mogen indexeren, dat ze de links moeten volgen en/of de inhoud moeten archiveren. Zorg er dus voor dat de pagina's met unieke en goede inhoud beschikbaar zijn voor indexering.

www of non-www?

(Leestijd: 1 minuut)

Normaal gesproken zijn websites beschikbaar met en zonder "www" in de domeinnaam. Dit is een veel voorkomend probleem, waarbij anderen linken naar de website met en zonder "www". Als je dit probleem oplost voor jouw website, helpt dit te voorkomen dat er 2 versies in de zoekmachine indexen bestaan. Hoewel indexatie van beide versies geen penalty veroorzaakt, is het aan te bevelen om maar 1 versie te hebben, voornamelijk om de maximale linkwaarde van pagina's te krijgen.

Je kunt de primaire www of non-www versie zien en aanpassen in het .htaccess bestand. Je kunt het voorkeursdomein ook aangeven in Google Search Console.

http of https?

(Leestijd: 1 minuut)

Als de HTTP en HTTPS versies van jouw website niet goed ingesteld zijn, kunnen beide versies worden geïndexeerd en dubbele inhoud problemen veroorzaken. Om deze problemen op te lossen, is het aanbevolen om 1 versie (HTTP of HTTPS, afhankelijk van de inhoud van de pagina) als prioriteit in te stellen.

Je kunt de primaire HTTP of HTTPS versie van jouw pagina's instellen mbv rel="canonical" tag, of maak een aparte robots_ssl.txt bestand met indexatie regels voor de beveiligde versie van jouw website.

302 redirects

(Leestijd: 1 minuut)

302 redirects zijn tijdelijk en sturen dus geen linkwaarde door. Als je ze gebruikt in plaats van 301 redirects, kunnen zoekmachines de oude pagina blijven indexeren en de nieuwe pagina negeren ivm dubbele content of ze kunnen de link populariteit verdelen tussen de 2 versies wat leidt tot lagere posities. Het is dus aan te bevelen om geen 302 redirects te gebruiken als je een pagina of website permanent verhuist. Gebruik daarvoor een 301 redirect om linkwaarde te bewaren en dubbele inhoud problemen te voorkomen.

De afwezigheid van 302 redirects garandeert niet dat jouw website vrij is van redirect problemen. Om zeker te zijn dat alle redirects correct zijn ingesteld, check jouw website ook op Pagina's met meta refresh en op Pagina's met rel="canonical"

301 redirects

(Leestijd: 1 minuut)

301 redirects zijn permanent en worden doorgaans gebruikt om problemen met dubbele content op te lossen of als URLs niet langer meer nodig zijn. Het is absoluut legitiem om 301 redirects te gebruiken en het is goed voor SEO omdat een 301 redirect linkwaarde van de oude naar de nieuwe pagina stuurt. Stuur dus oude URLs door naar nieuwe relevante pagina's.

meta refresh

(Leestijd: 1 minuut)

Meta refresh kan in strijd zijn met Google's Kwaliteit Richtlijnen en is daarom vanuit het oogpunt van SEO niet aanbevolen. Zoals iemand van Googles vertegenwoordigers aangeeft: "In het algemeen adviseren wij om meta-refresh redirects niet te gebruiken, omdat dit verwarring kan veroorzaken bij bezoekers en zoekmachine robots. Momenteel veroorzaakt het geen problemen mbt crawlen, indexeren of positionering, maar het is wel aan te bevelen om dit aan te passen naar een permanente 301 redirect."

canonical links

(Leestijd: 1 minuut)

Meestal worden dubbele URLs verholpen met 301 redirects. Soms, wanneer er bijvoorbeeld producten in 2 verschillende categorieën staan met 2 verschillende URLs en beide live moeten zijn, kun je beter een prioriteit aangeven dmv rel="canonical" tags. Dit moet correct ingesteld worden in de

tag van de pagina en verwijzen naar de pagina versie die goed moet scoren in de zoekmachines.
(Leestijd: 1 minuut)

Volgens Google heeft het mobiel vriendelijk algoritme invloed op mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd en heeft het een significante impact op de posities in de zoekresultaten van Google. Het algoritme werkt per pagina - het gaat er niet om hoe mobiel vriendelijk jouw pagina's zijn (%), maar gewoon of de pagina mobiel vriendelijk is of niet. Het algoritme is gebasseerd op criteria als kleine letter typen, klikbare links, leesbare inhoud, etc.

(Leestijd: 1 minuut)

Meerdere canonical URLs op een pagina, worden vaak veroorzaakt door SEO plugins.

In geval van meerdere rel=canonical declaraties, negeert Google waarschijnlijk alle rel=canonical hints en blijven de dubbele inhoud problemen onopgelost.

Frames

(Leestijd: 1 minuut)

Met Frames kun je meer dan één HTML document tonen in hetzelfde scherm. Hierdoor kunnen zoekmachines belangrijke text en hyperlinks missen. Als je Frames gebruikt kunnen zoekmachines jouw pagina inhoud niet goed indexeren. Dit kan een negatieve invloed hebben op jouw zoekmachine posities.

Als er een specifieke reden is om Frames te gebruiken, overweeg dan de NOFRAMES tag waar je jouw geoptimaliseerde inhoud in kunt plaatsen. Mensen kunnen de text in deze tag bekijken wanneer de Frames niet getoond worden in hun browser (dit werkt net als het ALT attribuut van een afbeelding). In het algemeen is het aan te bevelen om Frames zoveel mogelijk te vermijden.

(Leestijd: 1 minuut)

The validation is usually performed via the W3C Markup Validation Service. And although it's not obligatory and will not have direct SEO effect, bad code may be the cause of Google not indexing your important content properly. We recommend checking your website pages for broken code to avoid issues with search engine spiders.

(Leestijd: 1 minuut)

The validation is usually performed via the W3C Markup Validation Service (W3C stands for World Wide Web Consortium). CSS styles are used to control the design and formatting of the page, and to separate styles from the structure, which ultimately makes the page load faster. Errors in CSS may be not that important to search engines, but they can lead to your page being incorrectly displayed to visitors, which, in turn, may affect your conversion and bounce rates. So, make sure the page is displayed as intended across all browsers (including mobile ones) important to you.

(Leestijd: 1 minuut)

atuurlijk is er een directe relatie tussen de grootte van de pagina en de laadsnelheid. De laadsnelheid is ook een belangrijke positie factor. Grote pagina's duren langer om te laden. Probeer dus om de pagina kleiner dan 256kB te houden. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk. Als je bijvoorbeeld een ecommerce website hebt met een groot aantal afbeeldingen, kan dit oplopen tot meerdere kilobytes. Dit kan tot lange laadtijden leiden voor gebruikers met een langzame internet verbinding.

Als je pagina's hebt die te groot zijn, kan dit de gebruikerservaring en zoekmachine posities beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om de grootte van de pagina's te beperken zodat ze sneller laden.

Dynamische URLs

(Leestijd: 1 minuut)

URLs die dynamische karakters als "?", "_" en parameters gebruiken zijn niet gebruikersvriendelijk omdat ze niet beschrijvend zijn en moeilijker te onthouden. Om te zorgen dat jouw pagina's beter scoren, is het beter om beschrijvende URLs te gebruiken die zoekwoorden bevatten en geen nummers of parameters. Volgens Google Webmaster Richtlijnen moeten URLs opgeschoond zijn van dynamische karakters.

URL lengte

(Leestijd: 1 minuut)

URLs die kleiner zijn dan 115 karakters zijn makkelijker leesbaar door gebruikers en zoekmachines en werken gebruikersvriendelijker.

Gebroken Links

(Leestijd: 1 minuut)

Gebroken uitgaande links kunnen een slecht signaal zijn naar zoekmachines en gebruikers. Als een website veel gebroken links heeft, gaan ze ervan uit dat de website niet meer actief wordt bijgehouden. Dit heeft als gevolg dat de posities slechter worden. Hoewel 1-2 gebroken links geen straf van Google oplevert, probeer toch regelmatig jouw website te controleren op gebroken links, en zorg ervoor dat het aantal niet oploopt. Daarnaast wordt jouw website gebruikersvriendelijker als er geen links naar niet-bestaande pagina's op staan.

Pagina's met veel links

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens Matt Cutss (voormalig hoofd van Google's Webspam team), "... er is nog steeds een goede reden om te proberen beneden de 100 links te blijven: gebruikersvriendelijkheid. Als je meer dan 100 links per pagina toont, kan dit overstelpend werken op de gebruikers en hun een slechte gebruikerservaring geven. Een pagina kan er goed voor jou uitzien, totdat je jouw "gebruikers pet" opzet en ziet hoe het eruitziet voor een nieuwe gebruiker". Hoewel Google gebruikerservaring blijft benadrukken, kunnen teveel links ook een negatieve impact hebben op jouw posities. Het is heel simpel: hoe minder links, hoe beter de posities. Probeer dus het aantal uitgaande links (interne en externe) onder de 100 te houden.

Externe dofollow links

(Leestijd: 1 minuut)

Simply speaking, dofollow links are links missing the rel="nofollow" attribute. Such links are followed by search engines and pass PageRank (please note that links can also be restricted from following in bulk via the nofollow tag). While there is nothing wrong with linking to other sites via dofollow links, if you link extensively to irrelevant or low-quality sites, search engines may conclude your site sells links or participates in other link schemes, and it can get penalized.

Please, revise your followed links and make sure they point to high-quality, relevant pages. It's recommended to remove any links to pages of questionable quality or accompany them with rel="nofollow". To add the nofollow attribute to a link, simply write rel="nofollow" within the <a href> tag. For instance: <a rel="nofollow" href="/example.com">Example</a>.

Gebroken afbeeldingen

(Leestijd: 1 minuut)

While broken images on the website don't influence its search engine rankings directly, they definitely deserve being fixed for two reasons. First and foremost, broken images are a crucial factor for user experience and may result in visitors bouncing away from the site without completing their goals. And second, missing images may impede the site's crawling and indexation, wasting its crawl budget and making it hard for search engine bots to crawl some of the site's important content.

An image is considered broken if it returns a 4xx or 5xx status code, if the image URL is not specified in the tag, if its URL leads to a non-image content or if there's a DNS error detected. To fix the problem, make sure that the correct image URL is specified in the HTML code, and amend it if needed. Second, check if the image itself is still available on the server and restore it if possible. And finally, if there's no way to restore the broken image, simply replace it with another one or remove it from the content altogether.

Lege alt teksten

(Leestijd: 1 minuut)

While search engines can't read text off images, alt attributes (also known as "alternative attributes") help the former understand what your images portray. The best practice is to create an alt text for each image, using your keywords in it when possible to help search engines better understand your pages' content and hopefully rank your site higher in search results.

Lege title tags

(Leestijd: 1 minuut)

Als een pagina geen titel heeft, of als de title tag leeg is (in de code ziet het er zo uit:

), kunnen Google en andere zoekmachines zelf bepalen welke tekst ze tonen als jouw titel in de zoekresultaten. Dus als een pagina getoond wordt in de zoekresultaten, kan het zijn dat men er niet op klikt omdat de titel er niet aantrekkelijk uitziet. Wanneer je een webpagina maakt, is het dus belangrijk om een beschrijvende, pakkende titel te bedenken die er aantrekkelijk uitziet voor potentiële bezoekers.

Dubbele titels

(Leestijd: 1 minuut)

Een pagina titel wordt vaak behandeld als het belangrijkste on-page element. Het is een belangrijk signaal voor de zoekmachines, omdat het vertelt waar de pagina over gaat. Het is belangrijk dat de titel jouw belangrijkste zoekwoord bevat. Daarnaast moet een titel uniek zijn, zodat zoekmachines kunnen bepalen welke pagina bij welk zoekwoord past. Pagina's met dubbele titels hebben een kleinere kans op hoge posities. Dubbele titels kunnen ook een negatieve invloed hebben op de positie van andere pagina's.

Te lange titels

(Leestijd: 1 minuut)

Elke pagina moet een unieke title hebben die zoekwoorden bevat. Tegelijkertijd moet je de titel beknopt houden. Titels, langer dan 55 karakters, worden afgekort door zoekmachines en zien er onaantrekkelijk uit. Ook al staat jouw pagina op de eerste pagina in de zoekresultaten, dan worden de titels nog afgekort en zullen ze minder klikken krijgen dan anders.

Lege Meta descriptions

(Leestijd: 1 minuut)

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op de zoekmachine posities, zijn ze toch belangrijk omdat ze het fragment vormen dat men ziet in de zoekresultaten. Meta descriptions moeten dus de webpagina "verkopen" en ervoor zorgen dat men erop klikt. Als de meta description leeg is, bepalen zoekmachines zelf wat ze in het fragment zetten. Vaak is dit de eerste zin op de pagina. Het resultaat kan er onaantrekkelijk en irrelevant uitzien. Daarom moet je meta descriptions schrijven voor jouw webpagina's (in ieder geval voor jouw landingspagina's) en marketing tekst toevoegen die gebruikers overhaalt om erop te klikken.

Dubbele meta descriptions

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens Matt Cutts is het beter om unieke meta descriptions of zelfs helemaal geen meta descriptions te hebben, dan om dubbele meta descriptions te gebruiken. Zorg er dus voor dat jouw belangrijkste pagina's unieke en geoptimaliseerde meta descriptions hebben.

Te lange Meta descriptions

(Leestijd: 1 minuut)

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op de zoekmachine posities, zijn ze toch belangrijk omdat ze het fragment vormen dat men ziet in de zoekresultaten. Meta descriptions moeten dus de webpagina "verkopen" en ervoor zorgen dat men erop klikt. Als de meta description te lang is, worden ze afgebroken door de zoekmachines. Dit kan er onaantrekkelijk uitzien.

Gebruik maximaal 155 karakters voor meta descriptions omdat ze anders worden afgekort door de zoekmachines. Men ziet dan jouw aantrekkelijke marketing teksten niet die je hebt gebruikt om meer klikken te genereren.

(Leestijd: 1 minuut)
  • Is jouw webpagina geoptimaliseerd voor de beste zoekwoorden?
  • Weet je hoe vaak je jouw zoekwoorden moet gebruiken?
  • En waar je deze zoekwoorden moet plaatsen?

Met WebSite Auditor is het optimaliseren van webpagina's wel heel gemakkelijk. In een paar seconden scant WebSite Auditor jouw webpagina en de Top 10 Concurrenten in de zoekmachine naar keuze. Vervolgens kun je in een eenvoudig rapport, precies zien wat je moet veranderen om in de Top 10 te komen.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in de titel

(Leestijd: 1 minuut)

De title tag wordt gezien als één van de belangrijkste on-page elementen. Gebruik dus zoekwoorden in dit element. Voor hogere posities, moet je de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de title tag plaatsen. Omdat de titel het meest prominent getoond wordt in de zoekresultaten, moet je zorgen dat de titel aantrekkelijk en uitdagend is voor potentiële bezoekers.

Website Optimalisatie .

Titel Lengte

(Leestijd: 1 minuut)

De title tag is één van de belangrijkste on-page elementen en vergt dus extra aandacht. De title tag wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw titel zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de titel om hogere posities te bereiken. Probeer de titels ook kort te houden omdat titels die langer zijn dan 55 karakters worden afgekort door de zoekmachines. Daarnaast kunnen titels die té lang, té kort (titels met 1 woord) of titels die niet gerelateerd zijn aan de pagina, worden herschreven door de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

Dubbele title tag

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens "goed gebruik" bij HTML code, moet een webpagina maar één <title> tag hebben. Als er meerdere title tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een titel bepalen voor in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Let op: Meta descriptions die niet gerelateerd zijn aan de pagina kunnen genegeerd worden door de zoekmachines waardoor er een willekeurige tekst wordt geplaatst in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

Meta description lengte

(Leestijd: 1 minuut)

De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Probeer de meta descriptions relatief kort te houden omdat meta descriptions langer dan 155 karakters worden afgekort door de zoekmachines.Let op: meta descriptions die ongerelateerd zijn aan de pagina inhoud of irrelevante zoekwoorden bevatten kunnen ook worden herschreven door de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

Dubbele Meta description

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens "goed gebruik" bij HTML code, moet een webpagina maar één meta description tag hebben. Als er meerdere meta description tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een meta description bepalen voor in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in meta keywords

(Leestijd: 1 minuut)

De meta keywords tag heeft vroeger een grote rol gespeeld, maar wordt tegenwoordig veelal genegeerd door de zoekmachines. Daarnaast kan het de concurrentie helpen bij het ontdekken van jouw zoekwoord strategie. Als je toch de meta keywords tag wilt gebruiken, voor bijvoorbeeld zoekmachines als Baidu, die nog steeds gebruik maken van deze tag, zorg dan dat het relevante zoekwoorden zijn en dat je er niet teveel gebruikt. Gebruik een komma (,) om de zoekwoorden van elkaar te scheiden binnen de tag.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in body

(Leestijd: 1 minuut)

Als jouw doel zoekwoorden voorkomen in de body van de webpagina, heeft de pagina een betere kans op hoge zoekmachine posities. Plaats de zoekwoorden aan het begin van de pagina voor de grootste impact. Je kunt zoekwoorden zonder of met extra tags plaatsen op de pagina, zoals H1, H2-H6, Vet gedrukt, Schuin gedrukt of Link anker. Zulke tags zijn onderdeel van de pagina body en moeten worden overwogen tijdens de optimalisatie. Probeer de pagina inhoud niet alleen zoekwoord rijk te maken, maar ook aantrekkelijk voor de gebruiker: gebruik een logische struktuur, gebruik kopteksten en bullets, afbeeldingen en andere multi-media inhoud. Zorg ervoor dat je wegblijft van black-hat pagina optimalisatie technieken (zoekwoord stuffing, tekst in dezelfde kleur als de achtergrond, etc) omdat deze kunnen leiden tot een straf van de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

Aantal woorden in body

(Leestijd: 1 minuut)

Webpagina's met veel tekst scoren vaak goed in de zoekresultaten, omdat ze vaak bruikbaarder zijn voor de gebruikers. Het is aanbevolen om tekst bovenaan de pagina te plaatsen omdat zoekmachines vraagtekens kunnen hebben bij veel advertenties of non-tekst inhoud, bovenaan de pagina. Hoewel specifieke aanbevelingen voor de hoeveelheid tekst, verschillen van niche tot niche, kun je het best kijken naar de gemiddelden van de concurrentie.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in H1

(Leestijd: 1 minuut)

De H1 tag geeft de belangrijkste koptekst van de pagina aan. Het is aan te bevelen om maar één H1 tag per pagina te gebruiken en de minder belangrijke kopteksten te voorzien van H2 tot H6 tags, in volgorde van aflopende belangrijkheid. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de tag, voor hogere posities in de zoekresultaten. Als je jouw pagina optimaliseert voor meerdere zoekwoorden, gebruik dan jouw belangrijkste zoekwoord in de H1 tag.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in H2-H6

(Leestijd: 1 minuut)

H2-H6 tags worden gebruikt om subkop teksten op een pagina te markeren (in tegenstelling tot de H1 tag die alleen wordt gebruikt om de belangrijkste koptekst te markeren). Het is belangrijk om de hiërarchie van de H2-H6 tags goed te gebruiken, om de zoekmachines niet in verwarring te brengen. Het is niet logisch om een H3 tag in plaats van een H2 tag te gebruiken, enz. Tegelijkertijd is het gebruik van H2-H6 tags optioneel en geeft het slechts een kleine boost aan jouw posities in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden vetgedrukt

(Leestijd: 1 minuut)

Vet gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die vet gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als vet gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden schuingedrukt

(Leestijd: 1 minuut)

Schuin gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst extra te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die schuin gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als schuin gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.

Website Optimalisatie .

Zoekwoorden in link ankers

(Leestijd: 1 minuut)

Link anker teksten zijn de zichtbare gedeeltes van een link op jouw pagina. Hoewel het gebruik van zoekwoorden in anker teksten helpt om jouw pagina thema te verbeteren, koppelen zoekmachines vooral de pagina's waarnaar gelinkt wordt aan het zoekwoord. Bekijk Interne Links naar de Pagina (in de Pagina's module) om te zorgen dat de anker teksten van de interne links die naar jouw huidige pagina wijzen, overeenkomen met het thema van de pagina.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Daarom moeten ze de afbeelding beschrijven en, indien relevant, doel zoekwoorden bevatten. Daarnaast kun je door geoptimaliseerde ALT teksten hoger scoren in en meer verkeer krijgen van Google's afbeeldingen zoeken.

Website Optimalisatie .

Lege alt teksten

(Leestijd: 1 minuut)

Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Je kunt het beste zoekwoord rijke ALT tekst maken voor iedere afbeelding op de pagina om zoekmachines te helpen de pagina inhoud beter te begrijpen en hopelijk hoger te scoren in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

Open Graph Markup

(Leestijd: 1 minuut)

Open Graph is a special page markup protocol that lets webmasters influence the social snippets of their shared URLs. It is the Open Graph tags' data that determines the title, description and thumbnail image that accompany a URL when someone posts it to social networks. Right now Open Graph markup is supported by all the major social networks, including Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram and others. The Open Graph tags need to be placed within meta tags in the head of a webpage. And they must be present on every page that may be shared on social networks to make sure it gets the most relevant and compelling snippet.

Website Optimalisatie .

Structured Data Markup

(Leestijd: 1 minuut)

Structured data markup serves to better structure the data that's being sent to search engines and to label certain types of content: reviews, events, product information, the information about your organization, etc. Such markup can greatly improve the presentation of your page in search results. For example, with its help you can create rich snippets that look extremely attractive and can increase click-through rates to up to 300%.

https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data?visit_id=0-636096018105864928-1631463203&hl=en&rd=1
https://search.google.com/structured-data/testing-tool
https://www.link-assistant.com/news/rich-snippets-penalty.html

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Wanneer een bezoeker jouw pagina bezoekt met een browser of wanneer Googlebot jouw pagina crawlt, retourneert de server een HTTP status code. Deze code geeft informatie over de status van de aanvraag. Enkele gebruikelijke status codes zijn:

  • 200 - succes
  • 301 - pagina is verplaatst
  • 404 - pagina bestaat niet
  • 503 - server tijdelijk niet beschikbaar
In het ideale geval retourneert de pagina een 200 of 301 status code.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Though broken resources (videos, images, css files, etc.) on the website are not directly connected to search engine rankings, they definitely deserve being fixed for two reasons.

First and foremost, they are a crucial factor for user experience and may result in visitors bouncing away from the site without completing their goals.

And second, broken resources may impede the site's crawling and indexation, wasting its crawl budget and making it hard for search engine bots to crawl some of the site's important content.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Een pagina kan uitgesloten zijn van indexering op verschillende manieren:

  • in een robots.txt bestand
  • mbv een noindex X-Robots-Tag
  • mbv een noindex <meta> tag.

Soms is het logisch om pagina's uit te sluiten van indexering: pagina's met gevoelige informatie, oude verkoop informatie of andere pagina's die niet in de zoekmachine index moet komen

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

If some of your important resources get restricted from indexing by mistake, this may result in a number of SEO issues. For instance, images restricted from indexing will not show up in Google's image search. Blocking the JS or CSS files makes it difficult for Google to render the page properly and might result, for instance, in your page not passing the search engine's mobile usability test (which, in its turn, will hold back your mobile rankings).

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Meta refresh moet niet worden gebruikt omdat het in strijd kan zijn met Google's Kwaliteit Richtlijnen. Zoals een vertegenwoordiger van Google aangeeft: "In het algemeen adviseren wij om meta-refresh redirects niet te gebruiken, omdat dit verwarring kan veroorzaken bij bezoekers en zoekmachine robots. Momenteel veroorzaakt het geen problemen mbt crawlen, indexeren of positionering, maar het is wel aan te bevelen om dit aan te passen."

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Meestal worden dubbele URLs verholpen met 301 redirects. Soms, wanneer er bijvoorbeeld producten in 2 verschillende categorieën staan met 2 verschillende URLs en beide live moeten zijn, kun je beter een prioriteit aangeven dmv rel="canonical" tags. Dit moet correct ingesteld worden in de

tag van de pagina en verwijzen naar de pagina versie die goed moet scoren in de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

In many cases, rel="canonical" duplication occurs due to the use of SEO plugins that automatically insert a default rel="canonical" link into the code of the page, possibly unbeknownst to the site owner who installed the plugin. If this happens, search engines will likely ignore all the rel="canonical" hints on the page. Hence, any benefit that a legitimate rel="canonical" might have offered will be lost.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Karakter codering is een belangrijke regel code die de browser vertelt welke tekenset (charset type) de website gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de browser de pagina goed weergeeft op alle media en helpt ook bij het verminderen van de laadtijd van de pagina. Als de tekenset in de HTTP-header en op de pagina niet overeenkomen, kan de webpagina verkeerd worden weergegeven. Dit ziet er slordig uit naar de zoekmachines en kan invloed hebben op uw posities in de zoekmachine resultaten.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Met Frames kun je meer dan één HTML document tonen in hetzelfde scherm. Hierdoor kunnen zoekmachines belangrijke text en hyperlinks missen. Als je Frames gebruikt kunnen zoekmachines jouw pagina inhoud niet goed indexeren. Dit kan een negatieve invloed hebben op jouw zoekmachine posities.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). Perfekte HTML is niet altijd strikt noodzakelijk voor hoge posities in de zoekmachines en dus moet je je afvragen of het zin heeft om alle W3C fouten en waarschuwingen op te lossen. Fouten in de HTML code kunnen wel leiden tot indexeringsfouten. Wanneer je bijvoorbeeld vergeten bent om een HTML tag af te sluiten, kunnen zoekmachine spiders een hele sectie van de pagina missen bij het indexeren.

https://validator.w3.org/

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). CSS stylen worden gebruikt om het design en de pagina formatting te controleren en om stijl van structuur los te koppelen, waardoor de pagina sneller laadt. CSS Fouten zijn misschien niet zo belangrijk voor zoekmachines, maar kunnen er wel voor zorgen dat de bezoekers de pagina verkeerd zien en daardoor een negatief effect hebben op jouw conversie en bounce rates. Zorg er dus voor dat de pagina goed getoond wordt in alle browsers (incl. de mobile browsers).

https://jigsaw.w3.org/css-validator/

Website Optimalisatie .

Dynamische URL

(Leestijd: 1 minuut)

URLs die dynamische karakters als "?", "_" en parameters gebruiken zijn niet gebruikersvriendelijk omdat ze niet beschrijvend zijn en moeilijker te onthouden. Volgens Google Webmaster Richtlijnen moeten URLs opgeschoond zijn van dynamische karakters.

Website Optimalisatie .

Gebroken Links

(Leestijd: 1 minuut)

Gebroken links zijn slecht voor gebruikers en zoekmachines. Ze zijn slecht voor gebruikers omdat ze teleurgesteld worden na het klikken van zo'n link op jouw pagina. En ze zijn slecht voor zoekmachines omdat deze kunnen concluderen dat jouw website niet actief wordt bijgehouden of dat jouw website zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Hierdoor kunnen de posities verslechteren. Probeer dus om regelmatig jouw pagina te checken op gebroken links en los ze op indien nodig.

Website Optimalisatie .

Aantal links op de pagina

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens Google is een groot aantal uitgaande links op een pagina (méér dan 100) overstelpend voor de gebruikers. Daarnaast is het vaak een signaal voor een kwalitatief slechte website of een pagina die links verkoopt. Dit is weer een slecht signaal naar de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Simpel gezegd zijn dofollow links, links die geen rel="nofollow" attribuut hebben. Zulke links worden gevolgd door de zoekmachines en geven PageRank door (let op dat het volgen van links ook kan worden voorkomen dmv de nofollow tag). Hoewel er niets mis is met links naar andere websites dmv dofollow links, kunnen veel links naar irrelevante of lage kwaliteits websites leiden tot het vermoeden van zoekmachines dat je links verkoopt of deelneemt aan andere illegale link programma's. Dit kan leiden tot zoekmachine straffen. Mbv het rel="nofollow" attribuut bij uitgaande links kun je kleine PageRank gedeelten behouden binnen de pagina ipv het doorgeven aan de pagina waarnaar je linkt.

Zorg ervoor dat jouw "dofollow" links wijzen naar relevante pagina's van hoge kwaliteit. Het is aanbevolen om links naar webpagina's van lage kwaliteit te verwijderen of te voorzien van rel="nofollow". Om het nofollow attribuut toe te voegen, zet je rel="nofollow" binnen de tag. Bijvoorbeeld: Example

Website Optimalisatie .

Pagina grootte

(Leestijd: 1 minuut)

Deze factor meet hoe groot de pagina is, inclusief alle elementen zoals JavaScript, CSS, afbeeldingen, etc. Naast een directe invloed op pagina snelheid en gebruikerservaring, is pagina grootte een belangrijke positie factor. Zorg ervoor dat de pagina snel laad en niet teveel componenten bevat die de laadtijd kunnen verlengen.

Website Optimalisatie .

Server respons tijd

(Leestijd: 1 minuut)

Server respons tijd is een belangrijke factor bij gebruikers ervaring, omdat het onderdeel is van de totale laad tijd van de pagina.

De server response tijd kan beter. Bekijk de mogelijke oorzaken (langzame applicatie logica, langzame database queries, langzame routing, frameworks, bibliotheken, CPU of Geheugen problemen, etc.) en probeer deze op te lossen. Zie Google's PageSpeed Insights voor gedetailleerde instructies.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

GZIP compressie van tekst bronnen (HTML, JavaScript, CSS) kan de pagina grootte behoorlijk verminderen en de pagina snelheid verbeteren. GZIp compressie moet ingesteld worden op de website server en toegepast worden op alle website bronnen.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Het gebruik van ongecomprimeerde afbeeldingen of afbeeldingen met een onnodig hoge resolutie, heeft een negatieve impact op de pagina snelheid. Het optimaliseren van de afbeeldingen kan de grootste byte besparing opleveren en zorgen voor een performance verbetering. Het is aanbevolen om PNG en JPEG formaten voor foto's en GIF voor kleinere afbeeldingen te gebruiken. Gebruik van CSS sprites kan ook helpen om de pagina snelheid te verbeteren en het aantal afbeeldingen die geladen moeten worden te verminderen.

Upload geoptimaliseerde versies van afbeeldingen naar de website om de pagina snelheid te verbeteren. Je kunt een archief met door Google gecomprimeerde afbeeldingen hier downloaden. Zie Google's PageSpeed Insights voor meer informatie.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Browser caching is een belangrijke factor voor pagina snelheid. Cachen zorgt ervoor dat de pagina sneller laad wanneer de bezoeker terug komt, en wanneer de bezoeker andere pagina's met dezelfde onderdelen bezoekt.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Bronnen minimaliseren betekent dat je onnodige spaties, lege regels en line breaks verwijdert in de pagina HTML, JavaScript en CSS. Het optimaliseren van deze bronnen resulteert in een snellere pagina.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Deze factor toont of er JavaScript of CSS problemen op de pagina zijn. De JavaScript code en CSS bronnen die worden gebruikt voor het "above-the-fold" gedeelte moeten "inline" worden opgenomen op de pagina, tewijl scripts en stylen die niet critisch zijn voor de eerste weergave worden uitgevoerd na de eerste weergave. Als externe CSS bronnen klein zijn, kun je deze ook "inline" opnemen (plaats deze bronnen direct in het HTML document). Hierdoor kan de browser doorgaan met de weergave van de pagina. Als je een groot CSS bestand hebt, probeer dan het gedeelte van de CSS die nodig is voor het "above-the-fold" gedeelte, te integreren in de pagina en stel het laden van de andere stylen uit.

Zorg ervoor dat de noodzakelijke JavaScript en CSS om de pagina weer te geven, "inline" zijn en snel worden uitgevoerd en dat code die niet direct hoeft te worden uitgevoerd, uitgesteld wordt to na de eerste weergave.. Klik hier Voor Google's PageSpeed Insights over weergave blokkerende JavaScript, en hier voor Google's aanbevelingen over CSS.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Prioriteit geven aan het "above the fold" gedeelte van de pagina zorgt ervoor dat het zichtbare gedeelte snel laadt. Als grote hoeveelheden data nodig zijn om het "above the fold" te tonen, zijn er extra opdrachten nodig tussen de server en de browser van de gebruiker.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Volgens Google heeft het mobiel vriendelijk algoritme invloed op mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd en heeft het een significante impact op de posities in de zoekresultaten van Google. Het algoritme werkt per pagina - het gaat er niet om hoe mobiel vriendelijk jouw pagina's zijn (%), maar gewoon of de pagina mobiel vriendelijk is of niet. Het algoritme is gebaseerd op criteria als kleine letter typen, klikbare links, leesbare inhoud, etc.

Website Optimalisatie .

Viewport Correct

(Leestijd: 1 minuut)

Een viewport bepaalt hoe een webpagina er uit ziet op mobiele apparaten. Zonder een viewport tonen mobiele browsers de pagina op desktop breedte, geschaald naar de schermbreedte van het apparaat. Dit leidt to leesbaarheid en navigatie problemen op mobiele apparaten. Op pagina's die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, staat de viewport tag in het blok en bevat de volgende inhoud: <meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

Website Optimalisatie .

Te kleine tekst

(Leestijd: 1 minuut)

Deze factor toont of er tekst is op de pagina is die te klein is om goed te lezen. Dit kan voorkomen wanneer een pagina niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten (er is geen viewport tag op de pagina of de viewport is ingesteld met een vaste breedte). Hierdoor schalen mobiele browsers de pagina automatisch naar de breedte van het scherm en wordt de tekst kleiner en moeilijker leesbaar.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Tikdoelen zijn elementen op de pagina waar gebruikers op kunnen klikken, zoals links en buttons. Tikdoelen die klein of te dicht op elkaar zijn, zijn moeilijk klikbaar op een touchscreen. Dit kan voorkomen als de pagina niet is aangepast voor mobiele apparaten (de viewport meta tag mist of is niet correct ingesteld). Het resultaat is dat mobiele browsers de pagina automatisch schalen naar het schermformaat en de pagina elementen, en de ruimtes ertussen, kleiner worden.

Website Optimalisatie .

(Leestijd: 1 minuut)

Plugins helpen browsers om bepaalde typen web inhoud te tonen, zoals Flash, Silverlight en Java. De meeste mobiele apparaten ondersteunen dit soort plugins niet en bij de apparaten die het wel ondersteunen veroorzaken deze plugins vaak crashes en veiligheidslekken. Desktop browsers hebben ook steeds vaker problemen met deze plugins:

  • Internet Explorer draait zonder plugins in Windows UI mode.
  • Chrome ondersteunt de meeste plugins niet meer.
  • Firefox waarschuwt de gebruiker bij deze plugins.

Website Optimalisatie .

Méér Bezoekers en Klanten met de Juiste Backlinks

(Leestijd: 1 minuut)
Backlinks zijn 1 van de belangrijkste succesfactoren voor zoekmachines. Het idee erachter is heel simpel: hoe méér betrouwbare, relevante bronnen linken naar een pagina, hoe waardevoller die pagina moet zijn (en hoe hoger de posities in Google). "Slechte" backlinks (van spammy of irrelevante bronnen) worden gezien als een indicator voor slechte kwaliteit en verminderen de waarde van de pagina en authoriteit in zoekmachines. Dit resulteert vervolgens in lagere posities of boetes van de zoekmachines. Het is dus heel belangrijk om het backlink profiel van jouw website te evalueren en te zorgen voor goede backlinks van goede backlink bronnen voor je begint met linkbuilding.
(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Met SEO SpyGlass kun je heel gemakkelijk de backlinks naar de concurrent analyseren. 


Klik op Analyseer om te bepalen welke websites belangrijk zijn, welke zoekwoorden en ankerteksten er zijn gebruikt, etc.
Het volgende scherm wordt nu geopend. 

Lees meer: Backlinks Analyseren

Vind de BESTE linkpartners

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Het vinden van de juiste link partners is tegenwoordig 1 van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie, maar tegelijkertijd ook 1 van de saaiste taken.

Link Assistant maakt het hele proces, van het vinden van de beste link partners t/m het onderhouden van de linkpagina zo makkelijk, dat het bijna leuk wordt
Het werk begint met het zoeken naar nieuwe partner websites. Link Assistant heeft zes verschillende manieren om te zoeken naar link partners. 

Lees meer: Vind de BESTE linkpartners

(Leestijd: 1 minuut)
  • Welke websites zijn interessant als link partner?
  • Hoe maak je een perfect link overzicht?
  • Hoe weet je of linkpartners naar jou linken?
  • En of ze de juiste tekst gebruiken?

Met Link Assistant manage je jouw linkbuilding activiteiten van het begin tot het eind. Van het vinden van de beste link partners tot en met het controleren van de backlinks. Link Assistant automatiseert het linkbuilding proces en bespaart je heel veel tijd.

Link Assistant, Linkbuilding, Link Building, Linkpartners .

(Leestijd: 1 minuut)
  • Weet jij hoe jouw concurrent op de 1ste plaats in Google is gekomen?
  • Of welke zoekwoorden hij gebruikt in zijn backlinks?
  • En welke websites er linken naar zijn website?
SEO SpyGlass scant de zoekmachines naar websites die links bevatten naar jouw concurrentie en analyseert deze links op linkwaarde, anker teksten, zoekwoorden, etc.
Binnen enkele minuten weet je waar je links moet aanvragen en welke zoekwoorden deze links moeten bevatten.

Communiceren met Linkpartners

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Als je eenmaal interessante linkpartners hebt gevonden, is het natuurlijk handig als je hier efficiënt mee kunt communiceren.

Link Assistant bevat een complete email client, zodat je rechtstreeks vanuit Link Assistant kunt communiceren met link partners.

Om te kunnen emailen met Link Assistant, moeten we natuurlijk wel even de email client instellen.

Lees meer: Communiceren met Linkpartners

Vertrouwen is GOED, Controle is BETER!

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Nu je de beste linkpartners hebt gevonden en uitgenodigd om een link met jou te ruilen is het natuurlijk belangrijk om een goede administratie bij te houden van linkpartner statussen.
Welke linkpartners heb je al een email gestuurd, welke linkpartners moeten een herinnering krijgen, welke linkpartners hebben al een link geplaatst en voldoen deze links aan jouw eisen?

Kortom een hele kluif om dit allemaal bij te houden.

Link Assistant kan dit werk vereenvoudigen en je heel veel tijd besparen. 

Lees meer: Vertrouwen is GOED, Controle is BETER!

© 2017 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 - BTW 137765149B01 - +31 (0)53-2340100
  • SEO Wat & Hoe