Officiële SEO PowerSuite Reseller & Trainer

Technische SEO Check

In 9 Stappen naar een Technisch Perfecte Website in 2018

We hebben het vaak over off-page SEO. Het managen en controleren van jouw backlinks is tenslotte een zéér belangrijk onderdeel van SEO.

Maar on-page SEO is OOK belangrijk!

Zeker nu Google meer en meer naar semantisch zoeken overgaat en oude technieken niet meer zo goed werken als vroeger.

In dit artikel vertel ik je meer over de belangrijkste aspecten van technische SEO zodat jouw website in aanmerking komt voor topposities in Google.

on page seo check

Inhoud

1. Check jouw sitemap

Ik hoef je vast niet te vertellen hoe belangrijk jouw sitemap is.

Het vertelt de zoekmachines over de website structuur en stelt ze op de hoogte van nieuwe inhoud.

Mocht je nog geen sitemap hebben, dan is het de HOOGSTE tijd om er één te maken!

Met behulp van Website Auditor kun je er heel eenvoudig een maken.

sitemap maken website auditor

  1. Start WebSite Auditor en ga naar de Pagina's module.
  2. Klik op de Sitemap knop.
  3. Zet eventueel een vinkje om geblokkeerde pagina's (Robots.txt, Robots meta tag of X-Robots tags) voor de sitemap uit te sluiten.
  4. Klik op volgende om de sitemap te publiceren.

Zorg ervoor dat jouw sitemap voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Opgeschoond. Zorg voor een sitemap zonder fouten, redirects en geblokkeerde URLs. Anders loop je de kans dat zoekmachines jouw sitemap negeren.
  • Up-to-date. Zorg ervoor dat jouw sitemap geupdate wordt als er nieuwe inhoud wordt goegevoegd of oude inhoud wordt verwijderd. Dit zorgt ervoor dat veranderingen aan de website snel opgemerkt worden door de zoekmachines.
  • Beknopt. Google crawlt geen sitemaps die groter zijn dan 50,000 URLs. Hou jouw sitemap zo beknopt mogelijk. Alleen de belangrijke pagina's  moet je toevoegen, zodat deze vaker gecrawld worden. 
  • Aangemeld bij Google Search Console. Let Google know about your sitemap. Je kunt jouw sitemap handmatig aanmelden bij Google Search Console of de locatie opgeven in jouw robots.txt bestand op de volgende manier:
    Sitemap: https://yourdomain.com/sitemaplocation.xml

Meer informatie over sitemaps, vind je in de Google gids.

2. Check Jouw indexering

Laten we een kijken naar jouw webpagina's die al geïndexeerd zijn door de zoekmachines.

geindexeerde webpaginas website auditor

Controleer jouw geïndexeerde pagina's als volgt:

  1. Open WebSite Auditor, maak een nieuw project (of open een bestaand project) en open de Domein Sterkte module.
  2. Klik op de Update knop.
  3. Bekijk het aantal geïndexeerde webpagina's en vergelijk dat met het aantal pagina's in de Pagina's module onder Site Structuur.

 Als het goed is zijn de geïndexeerde pagina's ongeveer gelijk aan het aantal pagina's van jouw website (minus de pagina's die niet geïndexeerd mogen worden).

Als het verschil groter is dan je had verwacht, is dit een teken dat er iets met de website aan de hand is.

3. Zorg Voor een goede bereikbaarheid

Stel je eens voor.

Je hebt uren en uren gewerkt aan een artikel op jouw website.

Elke dag check je jouw Google Analytics rapporten om te kijken hoeveel bezoekers jouw nieuwe artikel hebben gelezen.

Maar er gebeurt niets!

Dit kan er gebeuren als jouw nieuwe artikel niet goed bereikbaar is voor bezoekers en/of zoekmachine robots.

Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn:

  • De webpagina is uitgesloten voor zoekmachine robots via robots.txt
  • De webpagina mag niet geïndexeerd worden door een noindex metatag
  • Je maakt gebruik van een X-Robots-tag
  • Er wordt niet gelinkt naar de pagina vanaf andere pagina's van jouw website
  • De pagina wordt niet goed weergegeven door JavaScript en/of CSS bestanden.

Tijd dus om de oorzaken op te sporen!

Zoek webpagina's die uitgesloten zijn van indexering

Met WebSite Auditor kun je snel een lijst met geblokkeerde pagina's e bronnen zien. To do that, open your WebSite Auditor project, jump to Site Structure > Site Audit and click on Resources restricted from indexing.

Als er een bron in de lijst staat die er niet thuishoort, kijk dan in de Robots instructies kolom om te zien waar de disallow instructie is gevonden en los het snel op.

Zoek naar orphan pagina's 

Orphan pagina's zijn pagina's die op jouw website staan, maar waarnaar intern niet gelinkt wordt.

Dit betekent dat als zoekmachines ze vinden, ze waarschijnlijk niet regelmatig gecrawld worden.

Om te ontdekken of er orphan pagina's op jouw website zijn, kun je in WebSite Auditor kijken bij Site Structuur > Pagina's. Filter de pagina's op de tag "Orphan pagina".

Zorg er wel voor dat bij het herbouwen van het project, de optie "Zoek naar orphan pagina's" bij stap 2 aangevinkt is.

Je kunt de pagina's eenvoudig herkennen aan de tag Orphan pagina.

Let op

Als jouw website gebruik maakt van AJAX of JavaScript om inhoud te genereren, dan moet je de optie Javascript Uitvoeren selecteren bij het herbouwen van het project.

 zoekmachine crawler javascript uitvoeren

4. Benut & Vergroot Jouw crawl budget

Crawl budget is het aantal webpagina's die zoekmachine robots bezoeken in een bepaalde periode.

Crawl budget zelf is geen ranking factor, maar het geeft aan hoe vaak belangrijke pagina's van jouw website gecrawld worden.

google search console crawl stats

  1. Je kunt een overzicht bekijken van jouw crawl statistieken in Google Search Console.
    Let op: dit overzicht is momenteel nog niet beschikbaar in de nieuwe Google Search Console
  2. In het rapport hierboven kun je zien dat Google gemiddeld 1437 pagina's per dag crawlt. Het maandelijkse crawl budget is dus 43.110 pagina's.

Nu je jouw crawl budget weet, is het tijd om te kijken hoe we dit zo efficient mogelijk kunnen benutten.

Ruim Dubbele inhoud op

Dubbele pagina's zijn 1 van de meest voorkomende problemen bij het verspillen van jouw crawl budget.

Om dubbele pagina's te ontdekken, kun je in WebSite Auditor kijken bij Site Analyse. Let op de dubbele titels en dubbele metatages. Dit kunnen indicaties zijn van dubbele pagina's

Probeer om iedere pagina die je tegenkomt te verwijderen!

Heb je de pagina echt nodig?

Zorg er dan in ieder geval voor dat ze geblokkeerd worden voor de zoekmachine robots.

Canonical URLs helpen niet bij het crawl budget. Google scant deze gewoon en je bent dan dus crawl budget aan het verspillen.

Sluit onbelangrijke pagina's uit van indexatie

Pagina's die niet in de zoekresultaten hoeven voor te komen, kun je beter uitsluiten.

Denk hierbij aan pagina's als privacy verklaring, algemene voorwaarden, oude aanbiedingen, etc.

Voeg voor deze pagina's een robots.txt instructie toe.

Voeg URL parameters toe in Google Search Console

Standaard kan Google dezelfde pagina met bepaalde URL parameters of zonder deze parameters afzonderlijk scannen, omdat deze gezien worden als verschillende pagina's.

Als je bijvoorbeeld filter pagina's gebruikt in een webshop, kan dit tot duizenden extra pagina's leiden, die allemaal tenkoste gaan van het crawl budget.

Het kan in dit geval handig zijn om deze URL parameters uit te sluiten via Google Search Console. Google weet dan dat het eigenlijk dezelfde pagina's betreft en het crawlen wordt dan efficiënter.

Fix gebroken links

Wanneer een zoekmachine robot een 4XX / 5XX pagina tegenkomt, gaat dit tenkoste van jouw crawl budget.

Daarom is het belangrijk om al deze pagina's te vinden en op te lossen!

Je kunt deze pagina's vinden in WebSite Auditor bij Site Structuur > Site Analyse > Links > Gebroken links.

Fix Meerdere redirects

Elke redirect gaat tenkoste van jouw crawl budget. 

Als een zoekmachine robot teveel 301 & 302 redirects tegenkomt kunnen zoekmachine spiders deze redirects zelfs helemaan niet meer volgen en kunnen dus de uiteindelijke pagina's niet geïndexeerd worden.

Kijk voor een complete lijst met redirect pagina's in WebSite Auditor bij Site Structuur > Site Analyse > Redirects en los deze zo snel mogelijk op.

5. Check Interne links

Een logische, platte structuur is belangrijk voor gebruikers en zoekmachine robots. Daarnaast helpt intern linken om de linkwaarde van jouw belangrijke pagina's te verbeteren.

Als je jouw interne links en pagina's bekijkt, is het belangrijk om op de volgende zaken te letten.

De Klik Diepte van de Pagina

Zorg ervoor dat jouw belangrijke pagina's binnen 3 kliks te benaderen zijn vanaf de homepage.

Je kunt de klikdiepte zien in WebSite Auditor bij Site Structuur > Pagina's in de Klikdiepte kolom.

Fix Gebroken LInks

Zoals eerder al gezegd, gaan gebroken links ten koste van jouw crawl budget. Daarnaast is het vervelend voor jouw bezoekers en gaat het tenkoste van de linkwaarde van jouw pagina's. 

Het is belangrijk dat je niet alleen de <a> tags bekijkt, maar ook de <link> tags, HTTP headers en sitemaps om gebroken links te ontdekken.

Kijk voor een complete lijst van bronnen met een 4xx / 5xx response code in WebSite Auditor > Site Structuur > Site Analyse en kijk bij Bronnen met 4xx / 5xx code. Nu kun je van iedere gebroken bron zien waar deze zich bevindt.

indexeerbaarheid broken pages sources

Orphan Pagina's

Orphan (wees) Pagina's, zijn pagina's waarnaar niet gelinkt wordt vanaf jouw website en dus moeilijk te vinden zijn voor bezoekers en zoekmachines.

Om deze pagina's te vinden ga je naar WebSite Auditor > Site Structuur > Pagina's (1). Filter de lijst op Tag bevat Orphan pagina (2). Je ziet nu een lijst met pagina's die geen link hebben op jouw website (3).

indexeerbaarheid orphan pages

Zorg er wel voor dat je bij het Herbouwen van het Project, de optie Zoeken naar orphan pagina's hebt aangevinkt.

orphan paginas zoeken

6. Check Jouw HTTPS Inhoud

Google gebruikt HTTPS al als ranking signaal sinds 2014.

Sindsdien is het aantal HTTPS migraties verveelvoudigd.

Momenteel bestaat  méér dan 70% van de nummer 1 resultaten in Google uit HTTPS pagina's.

Als jouw website al HTTPS gebruikt, is het belangrijk om jouw website regelmatig te controleren op gebruikelijke HTTPS problemen.

Gemixte Inhoud

Gemixte inhoud problemen ontstaan wanneer een HTTPS pagina, inhoud (afbeeldingen, videos, scripts, CSS bestanden) laadt via een onveilige HTTP verbinding.

Dit gaat tenkoste van de veiligheid van de webpagina en kan ervoor zorgen dat bepaalde inhoud niet geladen wordt door de browsers.

Om gemixte inhoud problemen op te sporen ga je naar WebSite Auditor > Site Structuur > Site Analyse en kijk je bij HTTPS pagina's met gemixte inhoud problemen.

Als er problemen zijn met gemixte inhoud, zie je een lijst aan de rechterkant.

gemixte inhoud problemen seo

Canonicals, links en redirects

Alle links op jouw website zouden moeten wijzen naar een HTTPS pagina. Ook al heb je HTTP naar HTTPS redirects geïmplementeerd, levert dit extra redirects op en dat zorgt ervoor dat jouw website langzamer wordt en minder efficiënt wordt geïndexeerd.

Kijk voor een complete lijst met HTTPS bronnen op jouw website bij WebSite Auditor > Alle Bronnen. Filter de lijst op http:

http bronnen seo

7. Test en Verbeter de Pagina Snelheid

Google verwacht dat pagina's binnen 2 seconden laden, en ze hebben officieel bevestigd dat snelheid een ranking signaal is.

Snelheid heeft ook een grote impact op de gebruikersevaring.

Langzame pagina's hebben een hogere bounce rates en lagere conversie percentages!

Om jouw webpagina snelheid te controleren, ga je naar WebSite Auditor > Inhouds-Analyse > Technische Factoren > Pagina Snelheid.

Heb je nog geen pagina's geanalyseerd? Klik dan gewoon op Pagina toevoegen, volg de aanwijzingen en binnen enkele ogenblikken zie je of er problemen zijn met de pagina snelheid.

webpagina snelheid seo

Als jouw pagina op bepaalde aspecten niet goed scoort, kun je aan de rechterkant de details + aanbevelingen zien.

8. Wordt mobiel Vriendelijker

Na ongeveer anderhalf jaar experimenteren en testen, is Google overgestapt op "mobile-first" indexeren

Dit betekent dat Google de mobiele versies van websites indexeert ipv de desktop versie.

De mobiele versie van jouw website bepaalt dus jouw positie in Google!

Controleer of jouw webpagina's mobielvriendelijk zijn

Google test jouw webpagina's op bijvoorbeeld viewport configuratie, gebruik van plugins, grootte van de tekst en de grootte van elementen.

Om zelf te kijken of jouw webpagina's mobiel vriendelijk zijn ga je naar WebSite Auditor > Inhouds-Analyse > Pagina Audit. Kijk bij Pagina bruikbaarheid (Mobiel) of jouw webpagina voldoet aan de eisen voor topposities in Google.

mobiel vriendelijk webpagina seo

Controleer jouw mobiele website

Google gebruikt voor het mobiel indexeren een andere robot dan voor de desktop pagina's.

Het is dus belangrijk om te controleren of de mobiele Googlebot jouw website wel goed kan indexeren.

Herbouw daarvoor jouw WebSite Auditor project en selecteer Googlebot-Mobile bij stap 2. Kies vervolgens als user-agent voor Mozilla/5.0 (linux: Android....

 

googlebot mobile indexeren

Dit is de user-agent die Google gebruikt bij het crawlen van de mobiele versies van pagina's. In enkele ogenblikken scant WebSite Auditor jouw gehele website op fouten.

9. Vraag Google om Jouw Website Opnieuw te Crawlen

Met de 8 stappen hierboven heb je vast wel een aantal zaken gevonden die je aan jouw website kunt verbeteren.

Zodra je de problemen hebt opgelost, kun je Google vragen om jouw pagina's opnieuw te scannen, zodat de wijzigingen zo snel mogelijk verwerkt worden.

Je hoeft alleen maar in te loggen in jouw Google Search Console

google search console pagina inspecteren

Geef de URL van de pagina in en klik op zoeken.

google search console url inspectie resultaat

Als je klikt op INDEXERING AANVRAGEN wordt de pagina toegevoegd aan de wachtrij voor indexatie.

Dit waren mijn top technische seo tips voor 2018.

Heb je een vraag? Kom dan langs bij een gratis SEO Training of laat een bericht achter in de chat.

Connecten op linkedIn mag natuurlijk ook.

  • Laatste update op .
© 2017 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 - BTW 137765149B01 - +31 (0)53-2340100