Skip to main content

Zoekwoord Mapping Gids

Zoekwoord Mapping Gids

Wat is Keyword mapping?

Kort gezegd is Keyword mapping het proces waarbij relevante zoekwoorden worden toegewezen aan de pagina's op je website, op basis van hun intentie en onderwerp.

Stel dat je al hebt gezorgt voor de de structuur van je site en de benodigde zoekwoorden hebt verzameld hebt waarvoor je in Google wilt scoren.

Je hebt dus een lijst met zoekwoorden en een lijst met webpagina's.

Wat je vervolgens moet doen, is natuurlijk die twee aan elkaar koppelen!

En dat is precies wat Keyword mapping is!

In de basis, is het gewoon een groot overzicht, met je zoekwoorden en pagina's die je zo kunt beheren.

Het kan "tags" voor zoekwoorden bevatten - aanvullende opmerkingen, informatie over het zoekvolume, moeilijkheidsgraad van zoekwoorden, enz.

Waarom Keyword Mapping?

Een goede ‘Keyword Map’ heeft talloze toepassingen, bijvoorbeeld:

Prestatie overzicht

Om een ​​zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de prestaties van je pagina's.

Hier krijg je te zien hoe goed elke pagina scoort, maar ook voor welke exacte zoekwoorden deze scoren.

Om de prioriteiten van de plekken op je website waar je moet optimaliseren, beter te bepalen.

Pagina's en zoekwoorden zijn niet hetzelfde gemaakt.

Door op één plek overzichtelijke gegevens van pagina's en zoekwoorden te hebben, samen met hun SEO-statistieken, kun je je beter richten op verschillende verbeterpunten.

Structureren

Om je interne links te structureren.

Door je zoekwoorden te ordenen in onderwerpen en toe te wijzen aan bepaalde webpagina's, kun je effectief interne koppelingen maken en gerelateerde pagina's samenbrengen.

Beter Samenwerken

Om iedereen in je team te laten zien welke pagina moet worden geoptimaliseerd.

Het hebben van een groot team dat zich bezighoudt met de content en pagina's van de hele website kan soms leiden tot situaties waarin sommige leden van het team niet goed begrijpen welke pagina's veranderd moeten worden.

Het hebben van een actuele keyword map lost dat probleem direct op.

Effectief verdelen

Om een overvloed van zoekwoorden te voorkomen door ze beter over je domein te verdelen.

Als je snel kan zien welke zoekwoorden op meerdere pagina's worden gebruikt, voorkom je dat verschillende pagina's concurreren voor hetzelfde zoekwoord in Google.

Zwakke zoekwoorden vinden

Om zwakke punten in je zoekwoord targeting strategie te vinden en een duidelijk beeld te hebben van welke pagina's je nog moet maken. Door te kijken naar welke zoekwoorden niet worden ondersteund door de structuur van je website.

Een ‘Keyword map’ is niet alleen een ‘plattegrond’ van jouw website, maar ook een ‘plan’ voor de toekomstige ontwikkeling van jouw digitale content.

Kijkend naar de zoekwoorden die in het rijtje "niet geschikt voor" vallen, kun je beslissen wat voor soort content je wilt maken.

Voorkomen van dubbele content

Zelfs voor een ervaren webmaster, van een grote website, is het moeilijk om te weten welke content al op de website aanwezig is en welke nog niet.

Wat je moet doen vóór het Keyword Mappen!

Eerst moet je weten voor welke zoekwoorden je wilt scoren in Google.

Zelfs als je al een lijst met zoekwoorden hebt, is het belangrijk om te weten wat voor zoekopdrachten mensen naar jouw website brengen.

Met Rank Tracker kun je de functie Zoekmachine Posities gebruiken om te zien welke zoekopdrachten, gebruikers naar je website brengen en zelfs naar welke pagina's.

Open daarvoor Rank Tracker en ga naar Zoekwoord Onderzoek > Zoekwoord Onderzoek.

Voer vervolgens je URL in en kijk welke zoekopdrachten gebruikers naar de pagina's van je website brengen.

Zoekwoorden onderzoek posities

En voordat je begint met het ‘mappen’ van je website, moet je voor twee belangrijke dingen zorgen, zowel voor je website in het algemeen als voor elke pagina in het bijzonder.

Bepaal eerst de zoekintentie achter de door jou gekozen zoekwoorden.

Weten waar je doelgroep naar zoekt, hoewel dit heel belangrijk is, is slechts het halve werk.

Je moet ook een onderscheid maken tussen de zoekwoorden met informatieve en commerciële zoekintenties, en het soort content aanpassen waaraan je die zoekwoorden toewijst.

Daarna, moet je het doel bepalen achter de pagina's op je website

Voordat je je pagina's gaat herschrijven, relevante zoekwoorden toepast, enzovoort, moet je beginnen met een lijst van alle webpagina's op je website, en twee dingen uitzoeken:

  • Wat is het marketingdoel van deze pagina?
  • Wie is de doelgroep voor deze pagina en hoe zullen ze ernaar zoeken?
  • Bedenk waarom je deze pagina's hebt gemaakt en gebruik dat als leidraad bij het ‘mappen’ van zoekwoorden.

    Voor een extreem grote website hoef je niet al je webpagina's in één keer te verwerken.

    Het is misschien een beter idee om eerst de pagina's af te handelen die het meeste verkeer genereren en waarvan je denkt dat ze het meeste verkeer kunnen genereren,

    maar die dat momenteel niet doen.

    Breng die pagina's eerst in kaart, voordat je doorgaat met de minder belangrijke.

    Hoe map je Keywords?

    Nadat je je werk hebt voorbereid, is het mappen zelf een gemakkelijke en leuke ervaring.

    Op een bijna game-achtige manier wordt het nu een kwestie van het mixen en matchen van de zoekwoorden met je pagina's.

    Hoewel het mogelijk is om de volledige keyword map voor je website met de hand te maken, met behulp van Google Spreadsheets of het goede oude Excel, is dit een ontzettend saai klusje.

    En hoe groter je website, hoe moeilijker het wordt om deze handmatig te mappen. Het invullen van honderden URL's met bijbehorende groepen zoekwoorden kan heel erg lang duren!

    Daarom kun je beter een programma gebruiken die dit voor jou doet!

    Met WebSite Auditor kost het mappen van zoekwoorden bijna geen tijd meer en het hele proces kan worden samengevat in de volgende eenvoudige stappen.

    Zoekwoorden importeren

    Nadat je de zoekwoorden die je target, met behulp van Rank Tracker hebt verzameld, moet je het project voor je website openen in WebSite Auditor (of er een maken).

    En naar Content Analysis > Keyword Map gaan.

    Je kunt zoekwoorden toevoegen vanuit een CSV-bestand of rechtstreeks vanuit een Rank Tracker-project.

    Je kunt natuurlijk altijd handmatig zoekwoorden toevoegen.

    Website Optimalisatie Zoekwoord Map

    Nadat je dat hebt gedaan, kun je alle zoekwoorden voor je project zien.

    Vergeet niet dat je zoekwoorden altijd handmatig kunt toevoegen door op een "+" -teken boven de zoekwoord grafiek te klikken.

    Je krijgt ook het zoekvolume voor elk zoekwoord te zien.

    Daarmee heb je een indruk van het soort bereik en verkeer dat je pagina zou kunnen krijgen als je scoort voor dat zoekwoord.

    De vuistregel hier is:

    Korte zoektermen leveren meer verkeer

    maar het is ook veel moeilijker om voor te scoren.

    Zoals je je kunt voorstellen, heeft een short-tail zoekwoord zoals 'fiets' een aanzienlijk hoger zoekvolume en meer concurrentie dan een long-tail zoekwoord zoals 'mountainbikes in Noord Holland', maar het is duidelijk welke een meer commerciële bedoeling heeft.

    Natuurlijk moet je altijd proberen de meest geschikte zoekwoorden aan de bijbehorende pagina's te koppelen.

    Tegenwoordig is de echte sleutel tot scoren het brengen van de meest geschikte content naar de daadwerkelijke gebruiker.

    Nu moet je tijdens het optimaliseren, vooral focussen op long-tail zoekwoorden, omdat die veel meer conversies kunnen opleveren, zelfs als het zoekvolume niet erg indrukwekkend is.

    Zoekwoord Map - Alle Zoekwoorden

    Vergeet niet om je zoekwoorden op onderwerp te groeperen.

    Het gaat er hier om dat we verder moeten gaan dan een eenvoudige lijst met zoekwoorden waarvoor we een positie moeten krijgen.

    Omdat de zoekmachines veel ingewikkelder geworden zijn, moeten we nu ook kijken naar een hele reeks synoniemen en verwante zinnen om de thema's en segmenten van zoekopdrachten vast te leggen.

    Als je je zoekwoorden sorteert op onderwerp, wordt het een stuk eenvoudiger (het is niet bepaald leuk om honderden zoekwoorden één voor één te mappen).

    Een handige manier om dit te doen, is door jezelf de vraag te stellen: wat zijn de voor de hand liggende thema's waarmee je je zoekwoorden kunt groeperen en welke pagina's daarmee overeenkomen?

    Je kunt zoekwoordgroepen maken terwijl je onderzoek doet in je Rank Tracker-project, en die worden opgeslagen tijdens het importeren in WebSite Auditor.

    Dat gezegd hebbende, zie je misschien niet duidelijk de onderwerpen waarmee je je zoekwoorden kunt groeperen totdat je ze in je project in WebSite Auditor hebt geïmporteerd.

    Of besef je je misschien dat bepaalde zoekwoorden naar andere groepen moeten worden verplaatst of dat ze een hele eigen groep moeten hebben.

    Geen probleem! Je kunt je zoekwoorden daar groeperen in de module Keyword Map.

    Doe dat door op een knop rechts van het zoekwoord te drukken en vervolgens de groep te kiezen waartoe dit zoekwoord behoort.

    Je kunt ook meteen een nieuwe groep maken die je ter plekke kunt mappen.

    Zoekwoord Map - groeperen

    Door groepen te gebruiken, kun je je website structureren volgens bepaalde thema's en geheel nieuwe thema’s maken als bepaalde thema's niet voorkomen.

    Vind en onderzoek de pagina's die relevant zijn voor je zoekwoorden.

    Door de metagegevens van de pagina, de content en de reeds aanwezige zoekwoorden analyseren, laat WebSite Auditor je automatisch zien welke pagina's een goede match kunnen zijn voor het specifieke zoekwoord.

    Je kunt kijken naar deze automatische suggesties als je 'topprioriteit'-pagina's voor dat zoekwoord.

    Door op de pagina te klikken, krijg je informatie over hoe goed het geoptimaliseerd is, en het organische verkeer, samen met een lijst met toegewezen en gepositioneerde zoekwoorden.

    Je kunt de gedetailleerde audit van elke pagina bekijken door op de knop in de rechterbovenhoek van de SEO-infografiek van de pagina te klikken.

    Gebruik het voor een duidelijk overzicht van zowel hoe goed je content als je technische factoren zijn die geoptimaliseerd.

    Zoekwoord Map - pagina audit

    Wijs de zoekwoorden toe aan de pagina's met dezelfde intentie

    Weet je nog hoe we het eerder hebben gehad over het de intenties achter de zoekwoorden die je hebt verzameld?

    Dit is waar je dat voor nodig hebt!

    Na zorgvuldig te hebben onderzocht wat de intenties zijn achter de zoekwoorden waarvoor je wilt scoren, zal het vrij eenvoudig zijn om ze te gebruiken met de pagina's die corresponderen met diezelfde intentie.

    Een informatieve blogpost, een tutorial of een nieuwsartikel zal mensen aantrekken die iets willen leren, maar niet per se iets willen kopen.

    In die situatie moet je zoekwoorden opnemen met informatieve bedoelingen.

    Je maakt bijvoorbeeld een vergelijkings artikel, dat in feite informatie- en commerciële intenties (onderzoeks intenties) zou kunnen combineren.

    Je kunt bijvoorbeeld geschikte zoekwoorden samenvoegen in een groep met de naam "Navigatie-intentie". In onze situatie moet die groep zoekwoorden bevatten als "Welke te kopen ...", "Wat is beter ...", "Vergelijking ..." enz.

    Zoekwoord Mappen - koppelen pagina

    Door op de knop "Map" in het pagina overzicht te klikken, kun je het gekozen zoekwoord of een groep zoekwoorden mappen naar een specifieke pagina.

    Zoekwoord Mapping - pagina gekoppeld

    En voila! Je hebt zojuist een zoekwoord toegewezen aan de bijbehorende pagina!

    Wat vaak gebeurt tijdens het toewijzen van zoekwoorden, is dat een bepaald zoekwoord met een hoog zoekvolume geschikt lijkt voor veel verschillende pagina's. Het lijkt misschien een goed idee om datzelfde woord een aantal keren te mappen.

    Dat is helemaal niet handig!

    Prioriteit geven aan hetzelfde zoekwoord op verschillende pagina's leidt uiteindelijk tot een competitie in de ogen van een zoekmachine tussen de pagina's van je eigen website.

    Dit vermindert je totale verkeer vanwege zoekwoord kannibalisatie.

    Hoewel het wat moeilijker is om te doen, moet je proberen je SEO-inspanningen zo te regelen dat je je richt op een breed scala aan zoekwoorden.

    Houd er rekening mee dat hoe hoger het aantal zoekwoorden dat je target, hoe meer totale zoekopdrachten je website krijgt door verschillende zoekwoorden, hoe meer potentiële klanten je content te zien krijgen.

    Dus, bepaal die ene pagina die de perfecte match is voor een bepaald zoekwoord, wijs dat zoekwoord toe aan die pagina en ga verder.

    Zoekwoord Mapping - Waarschuwing

    Om je te helpen heeft WebSite Auditor een zeer handig visueel hulpmiddel:

    zoekwoorden die op meer dan een van je pagina's zijn toegewezen, hebben een "!" -teken ernaast met een lijst met pagina's waar ze zijn toegewezen.

    Voor een beter beheer van het toewijzingsproces heb je een handig filter boven de lijst met zoekwoorden.

    Hiermee kun je schakelen tussen het bekijken van al je zoekwoorden, of alleen toegewezen of niet-toegewezen zoekwoorden.

    Dit is zo gemaakt, dat mappen makkelijker wordt:

    wanneer je een willekeurig zoekwoord kiest, wordt de pagina waaraan het is toegewezen groen gemarkeerd.

    Zoekwoord Mapping - Filter

    Houd er rekening mee tijdens het mappen, dat de meeste klanten nog nooit van je dienst/merk hebben gehoord, en misschien niet eens begrijpen hoe je product wordt genoemd.

    Daarom is het belangrijk om tijdens het mappen de zoekwoorden te gebruiken waarop mensen zoeken, zodat je product of dienst hun probleem op kan lossen.

    Gebruik het scherm ‘Mapped’ om je taken prioriteiten te geven

    Door de weergave "Alle zoekwoorden" te wijzigen in "mapped",

    zie je op een handig scherm de zoekwoorden die je hebt toegewezen,

    de webpagina's van je website,

    hun verkeer en hoe goed het geoptimaliseerd is.

    Zoekwoord Mapping Gefilterd

    Dat scherm vervult op overzichtelijke manier de rol van een 'hoofdkwartier' van waaruit je prioriteiten kunt geven aan het maken en bewerken van content.

    Omgaan met gaten in content / zoekwoorden

    Als je klaar bent met het mappen van je hele website, kijk dan nogmaals naar je zoekwoordonderzoek.

    Tenzij je een uitzonderlijk werk hebt gedaan van de zoekwoorden aan de pagina’s mappen, zul je zowel zoekwoorden zonder pagina's hebben die deze ondersteunen, als pagina's zonder zoekwoorden die eraan zijn toegewezen.

    Zoekwoorden zonder pagina's

    Analyseer de zoekwoorden die je hebt verzameld en die op geen enkele pagina hun thuis hebben gevonden.

    Bekijk hun intenties, zoekvolumes, enzovoort, en gebruik ze om je strategie voor het maken van content te plannen!

    Vergeet niet dat het toevoegen van pagina's aan je website in feite kansen biedt om te scoren voor nieuwe en andere zoekwoorden.

    Als je erachter komt dat een volledig toepasselijk zoekwoord voor je website, zoals "Hoe koop je een koekenpan" niet door je bestaande pagina's wordt ondersteund - geweldig!

    Het maken van een dergelijke pagina voegt meer doorzoekbare pagina's toe aan je index, verbeter je posities in de zoekmachines en biedt een bron voor je gebruikers om naartoe te gaan!

    Je kunt die nieuwe pagina's in WebSite Auditor plannen met behulp van een "+" knop bovenaan de pagina.

    Zoekwoord Mapping Pagina Toevoegen

    Pagina's zonder zoekwoorden

    Aan de andere kant, als je bepaalde pagina's op je map vindt die niet met zoekwoorden overeenkomen, is het raadzaam om terug te gaan naar Rank Tracker en proberen om meer zoekwoorden voor bepaalde gebieden te vinden.

    Je moet er wel rekening mee houden, dat voor bepaalde pagina's het probleem niet je zoekwoordonderzoek is. De pagina's van je bedrijf zoals 'Ons', 'Over', enzovoort, hebben waarschijnlijk weinig tot geen zoekwoorden om op te richten en dat is volkomen normaal.

    Houd je scorende zoekwoorden in de gaten

    Terwijl je aan het mappen bent en je website verandert aan de hand van je nieuwe prioriteiten, is het erg belangrijk om rekening te houden met de zoekvolumes van zoekwoorden die je gebruikt.

    Door op de knop boven de lijst met zoekwoorden te klikken, kun je met je zoekwoorden scoren op zoekvolume, in oplopende of aflopende volgorde.

    Zoekwoord Mapping Pagina's Sorteren

    Je moet wel zeer voorzichtig zijn met het bewerken van je pagina's.

    Hoewel het belangrijk is om de intentie achter de zoekwoorden in gedachten te houden, kan schade aan je pagina's door het verwijderen van zeer goede zoekwoorden en toevoegen van mindere zoekwoorden, je score aanzienlijk laten dalen.

    Je website herstructureren

    Een Keyword map kan je ook bepaalde mogelijkheden bieden om niet alleen nieuwe content te maken, maar ook een nieuwe structuur geven aan wat je op dit moment hebt.

    Probeer pagina's te vinden die maar een klein beetje veranderd moeten worden om zowel beter geoptimaliseerd als nuttiger voor je gebruikers te zijn.

    Stel dat je al pagina's hebt gemaakt waarin je klanten geïnteresseerd zijn en dat je misschien zelfs de juiste zoekwoorden hebt toegewezen, maar dat de structuur gewoon niet handig genoeg is voor mensen om ernaar te zoeken.

    Stel bijvoorbeeld dat je een online telefoonwinkel hebt.

    Al je producten kunnen in categorieën worden onderverdeeld door prijzen als volgt:

  • Duur (> 800 $)
  • Gemiddelde prijs (400 $ -800 $)
  • Budget (<400 $)
  • Nadat je je Zoekwoord Map hebt gemaakt, realiseer je je dat mensen meestal op de naam van een bedrijf zoeken, en hoewel je die namen op sommige pagina's wel hebt, maak je het moeilijker voor gebruikers om door die categorieën te bladeren.

    Dus je verandert de indeling van je producten in iets zoals dit:

  • Apple
  • Samsung
  • Google
  • Nokia
  • Herhaal het proces regelmatig

    Stop nooit met het mappen van zoekwoorden.

    Keyword mapping is niet zomaar gedaan, je moet er mee bezig blijven en blijven proberen de beste combinaties van zoekwoorden met pagina’s te vinden.

    Het is een natuurlijke voortzetting van zoekwoordonderzoek en moet als zodanig worden behandeld.

    Naarmate je marketing prioriteiten veranderen, moet je je keyword map dus altijd bijwerken om deze prioriteiten weer te geven.

    Wat belangrijk voor je is, is om altijd op de hoogte te blijven van wat er op dit moment scoort en de wijzigingen op tijd door te voeren.

    Conclusie

    Bij het maken van een Keyword Map, gaat het erom de zoekwoorden te groeperen die je potentiële klanten gebruiken om naar je te zoeken, pagina's aan die zoekwoorden toe te wijzen en relevante nieuwe pagina's te maken om de gaten te vullen.

    Het helpt je ook bij het bepalen van de richting van je marketingstrategie, door duidelijk te zien welke onderwerpen je al hebt behandeld en welke je, hoewel gerelateerd, misschien gemist hebt.

    Het hebben van alle informatie over je pagina's en de bijbehorende zoekwoorden op één plaats is een hulpmiddel van onschatbare waarde dat iedere webmaster zou moeten hebben.

    • Laatste update op .

    Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

    Geen verplichtingen, puur voordeel!
    Zie hoe je posities in Google verbeteren.

    Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd