Zoekwoorden Onderzoek voor Beginners

Zoekwoordenonderzoek voor beginners in 2020

Sinds Google in 1988 begon, vanuit de garage, met de eerste zoekmachine, is er heel wat veranderd.

Het begon zo eenvoudig.

Als je hoog in Google wou komen, was het voldoende om wat links naar jouw website te krijgen en om de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden, veel te gebruiken op de website.

Sinds het invoeren van semantisch zoeken, heeft Google echter zijn zoekalgoritmen gewijzigd om de focus van het zoekwoord te verschuiven, zodat het meer overeenkomt met het onderwerp en zoveel mogelijk voldoet aan de zoekintentie.

Dit betekent echter niet dat we zoekwoorden moeten vergeten bij het bouwen van een SEO-strategie.

Zoekwoordonderzoek is nog net zo relevant als vroeger en vormt de basis voor alle verdere SEO-activiteiten, waaronder content management, optimalisatie, het structureren van de website, linkbuilding, enz.

Maar aangezien het concept van zoeken is veranderd, zou de benadering van zoekwoordenonderzoek ook moeten veranderen.

Laten we eens kijken naar hoe we dit het beste kunnen doen door middel van een goed zoekwoorden onderzoek.

Hoe effectief is een zoekwoord?

Zoekwoord Effectiviteit

Voor SEO is een effectief zoekwoord:

  1. een zoekwoord waarvoor je hoog kunt scoren in google
  2. én dat voldoende organisch verkeer naar je website kan leiden.

Dus voordat je begint met zoekwoordonderzoek, moet je criteria definiëren waarmee je de effectiviteit van zoekwoorden kunt bepalen.

Zo zorg je ervoor dat je zoekwoorden relevant verkeer opleveren en dat je dit verkeer later kunt converteren (dus omzetten in een verkoop).

Hier volgen enkele criteria die je kunnen helpen met het bepalen hoe effectief zoekwoorden zijn.

Relevantie van een zoekwoord;

  1. Als een zoekwoord een verband heeft met wat je aanbiedt, is het relevant.
  2. Bedenk dat niet alleen zoekwoorden die jouw product of service beschrijven in deze categorie passen.
  3. Je hebt ook zoekwoorden nodig die betrekking hebben op de verschillende problemen en behoeften, die jouw service kan helpen oplossen.

Hoeveel organisch verkeer van zoekwoorden kun je verwachten?

SEO Zoekvolume

Als je ernaar streeft bezoekers naar je website te halen, moet je ervoor zorgen dat een zoekwoord hiervoor kan zorgen.

Wat voldoende verkeer is, hangt echter sterk van de branche af.

Als je bijvoorbeeld in een brede niche werkt, zoals toeristische diensten, kunnen zoekwoorden 10K - 100K zoekopdrachten per maand hebben, terwijl in sommige specifieke niches zoals parachute-uitrusting de aantallen veel lager kunnen zijn.

Om te begrijpen of potentieel verkeer voldoende is, moet je je concurrentie onderzoeken.

Als je weet hoeveel verkeer je onderwerp je kan bezorgen, weet je min of meer zeker welke zoekwoorden je moet kiezen of wellicht weglaten.

Zoekwoord concurrentie

SEO Zoekwoord Concurrentie

Het kennen van de concurrentie van je zoekwoorden is belangrijk om te begrijpen of je kansen hebt om te scoren in Google voor een zoekwoord.

Meestal bieden verschillende SEO-tools je twee statistieken waarmee je rekening moet houden:

  1. concurrentie van een zoekwoord
  2. en de moeilijkheidsgraad die een zoekwoord heeft.

De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord levert veel meer informatie op, omdat het niet alleen rekening houdt met het aantal concurrenten voor het desbetreffende zoekwoord, maar ook met hun sterkte (inclusief backlink-profielen).

Het is mogelijk om de moeilijkheid van het scoren in Google voor een zoekwoord te voorspellen zonder hulpmiddelen te gebruiken.

Google dit zoekwoord en kijk naar websites die de top-3 posities innemen.

Als je daar grote bedrijven ziet, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, Bol.com of Amazon, is de kans op een goede score voor jou waarschijnlijk klein.

Zoekintentie achter een zoekwoord

SEO Zoekintentie

Mensen zoeken naar verschillende dingen met verschillende doeleinden.

De zoekintentie geeft het doel van de zoekopdracht aan.

Om in deze tijd een goede score te krijgen in Google, moet je absoluut voldoen aan de zoekintentie van gebruikers.

Dus als je naar een zoekwoord kijkt, vraag jezelf dan af wat de zoekintentie erachter is en of je de mensen hiermee kunt helpen.

De 4 soorten zoekintenties zijn:

  • informatief (wat is ..., hoe ..., enz.)
  • navigatie (meestal gaat dit over bekende merken)
  • commercieel (zoals 'beste koffiemachines' of 'zwarte lederen rugzakken voor heren')
  • transactioneel (koop iets, abonneer, download, etc.)

De beste manier om de bedoeling achter zoekwoorden te begrijpen, is door de SERP's (Search Engine Result Pages) te onderzoeken zodat je kunt zien wat voor soort inhoud Google als de beste zoekresultaten weergeeft.

In dit artikel gebruik ik SEO PowerSuite voor het onderzoek en de analyse van zoekwoorden.

Maar je kunt elke tool gebruiken waaraan je gewend bent, omdat veel seo tools min of meer dezelfde functionaliteit bieden.

Het onderzoek naar goede zoekwoorden

Er zijn verschillende tactieken voor zoekwoordonderzoek.

Het gaat om het vinden van relevante zoekwoorden, die veel verkeer opleveren, en weinig concurrentie voor onderwerp hebben.

Kijk dus naar de zoekwoorden die verkeer naar de best bezochte websites in je niche leiden.

Het is een geweldige bron van zoekwoord-ideeën (want ze werken al!).

Het proces kan worden onderverdeeld in verschillende stappen, namelijk:

  • Het definiëren van je concurrenten;
  • Op zoek gaan naar de zoekwoorden waar je concurrenten goed voor scoren;
  • Doel zoekwoorden selecteren;
  • Het identificeren van de zoekintentie;
  • Zoekwoorden toewijzen aan de inhoud / pagina's.

Wie zijn mijn concurrenten?

Nou, je kent je niche en je hebt al een paar zoekwoorden in gedachten die de verschillende diensten of producten beschrijven die je aanbiedt.

Nu kun je deze dus gaan gebruiken om je zoektocht naar zoekwoorden te starten en je concurrenten voor elk onderwerp te ontdekken.

Je kunt deze zoekwoorden invoeren in Google en kijken welke websites de topposities innemen.

Dat zijn je concurrenten in Google.

Maar door SEO tools te gebruiken, wordt het zoeken naar goede zoekwoorden een stuk gemakkelijker, en het gaat ook veel sneller.

Dus laten we dit eens bekijken.

Als je website helemaal nieuw is

Maak of open je project in Rank Tracker en ga naar Concurrentie Onderzoek > Thema Concurrenten.

  1. Voer je zoekwoord in de zoekbalk in,
  2. stel de zoekmachine in,
  3. beperk de zoekopdracht tot de top-10
  4. en kies domein en subdomeinen als zoekresultaten.

Zoekwoorden Thema Concurrentie

Zoals je ziet, staan ​​er verschillende grote bedrijven of instellingen op de lijst, waarmee je nog moeilijk kunt concurreren.

Er zijn echter ook kleinere websites, net als die van jou.

Laten we hen dan als jouw concurrenten beschouwen.

De ‘Organisch Verkeer’ en ‘Aantal Concurrentie Zoekwoorden’ kolommen tonen je het aantal zoekwoorden die elke concurrent heeft, en de hoeveelheid organisch verkeer dat deze zoekwoorden opleveren.

Klik op een kleine pijl in de buurt van de domeinnaam van de concurrent om de website te bekijken of op een knop in de vorm van een poppetje , om een ​​website aan de concurrenten lijst toe te voegen.

Als je een oudere website hebt

Kun je het op een andere manier doen.

Als je website al een aantal zoekwoorden heeft en je er meer wilt vinden om de hoeveelheid verkeer te vergroten die je krijgt via de zoekopdrachten.

Ga naar Concurrentie Onderzoek > Domein Concurrentie.

Voer je domein in de zoekbalk in en begin met zoeken.

SEO Domein Concurrentie

Hier krijg je een lijst van je SEO-concurrenten met het totale Aantal Concurrentie Zoekwoorden waarvoor ze scoren,

Intersectie Zoekwoorden (zoekwoorden waarvoor jij én de website van de concurrent voor scoort in Google),

en het Aantal Concurrentie Zoekwoorden (woorden waar de concurrent voor scoort ​​en jij niet).

Hier kun je goede zoekwoorden vinden.

Klik op de knop in de vorm van een poppetje om een ​​website toe te voegen aan je concurrenten lijst.

Welke zoekwoorden scoren voor mijn concurrenten?

Laten we nu de zoekwoorden van de concurrent nader bekijken.

Het geeft je veel ideeën over hoe mensen websites vinden die in dezelfde niche werken als jij en dezelfde diensten aanbieden.

Je zult ook ontdekken welke zoekwoorden hen het meeste verkeer opleveren.

Ga naar Zoekwoord Onderzoek > Zoekwoord Posities,

voer het domein van jouw concurrent in de zoekbalk in,

kies de Zoekmachine en Domein en subdomeinen als het type resultaten.

SEO Concurrentie Posities

Sorteer de resultaten op de kolom ‘Organisch Verkeer’ om te zien welke zoekwoorden het meeste verkeer naar de website van je concurrent brengen.

Je hebt nu tal van relevante zoekwoorden die je voldoende verkeer kunnen opleveren.

Er is nog andere een optie die je ook kunt gebruiken:

Ga naar de module Zoekwoord Onderzoek en kies de optie Zoekwoord Kloof.

SEO Zoekwoord Kloof

Voer je domein en je concurrent (een van hen of meerdere) in en selecteer de Concurrentie zoekwoorden (concurrenten maar niet jouw site) als vergelijkingsmodus.

Je hebt nu een lijst van branche-gerelateerde zoekwoorden, waarvoor je concurrenten wel scoren in de gekozen zoekmachine, maar jij niet, samen met hun posities in de SERPs, scores voor zoekwoord moeilijkheden, het aantal zoekopdrachten, het concurrentieniveau, etc.

Welke zoekwoorden moet ik kiezen?

Als het goed is, heb je nu een behoorlijke lijst met zoekwoord ideeën.

En moet je die zoekwoorden kiezen waarmee je je concurrenten waarschijnlijk te slim af bent.

Laten we eens kijken naar, hoe moeilijk bepaalde zoekwoorden zijn, om mee te scoren in Google.

Let in de secties Zoekwoord Posities en Zoekwoord Kloof op de kolom Zoekwoord Moeilijkheid.

Deze waarden tonen hoe moeilijk het is om jouw concurrenten te passeren in Google.

Hoe hoger de waarde, hoe meer moeite je moet doen om een betere positie te krijgen voor dit zoekwoord.

SEO Zoekwoord Moeilijkheid

Maar dat is het nog niet.

Om er zeker van te zijn dat je in google kunt scoren met een zoekwoord, moet je weten wie jouw grootste concurrenten in de SERP zijn.

Klik daarvoor op de 3 liggende streepjes, in de kolom met de positie van jouw concurrent voor een bepaald zoekwoord.

Zoekwoord Concurrentie Posities

De tool toont de zoekresultaten voor het zoekwoord, zodat je kunt zien wie de topposities bezetten.

Nadat je hebt besloten welke zoekwoorden je wilt targeten, voeg je deze toe aan je lijst met zoekwoorden.

Markeer de zoekwoorden die je wilt targeten (CTRL + klik),

klik met de rechtermuisknop op de selectie

en kies ‘Verplaats Geselecteerde Zoekwoord(en) Naar Doel Zoekwoorden’.

Zoekwoorden selecteren

De gekozen zoekwoorden worden nu verplaatst naar het tabblad Doel Zoekwoorden.

Nu heb je de eerste lijst met zoekwoorden af.

Maar je moet nog steeds beslissen hoe je er het beste van kunt maken.

Wat is de zoekintentie?

Om je even te herinneren, je doet zoekwoordonderzoek om, op een later tijdstip, de inhoud van je website te bepalen (of te optimaliseren).

Om ervoor te zorgen dat je pagina's voor de doel-zoekwoorden in aanmerking komen

en je bezoekers brengen die je kunt helpen met jouw diensten,

moet je bepalen welke inhoud mensen verwachten te vinden bij het invoeren van het zoekwoord in de zoekbalk.

Met andere woorden, je moet de zoekintentie achter jouw zoekwoorden achterhalen.

Om dit te doen, moet je je geselecteerde zoekwoorden nemen en de zoekmachine resultaten analyseren.

Je kunt dit doen door al je zoekwoorden één voor één te Googlen en naar de zoekresultaten kijken om te zien of het zoekwoord de behoefte van gebruikers aan informatie dekt of dat ze een bepaalde zoekterm gebruiken om producten te vergelijken of te kopen.

Maar er is er nog een manier!

Neem één ​​van jouw doel zoekwoorden (je kunt ze allemaal makkelijk vinden in Doel Zoekwoorden > Zoekwoorden Overzicht) en ga naar Concurrentie Onderzoek >Thema Concurrenten.

Deze keer moet je ‘Exacte URL’ kiezen als type zoekresultaten.

SEO Zoekintenties bepalen

Je krijgt nu een lijst met pagina's die voor dit zoekwoord een goede score hebben in Google.

Klik op een klein pijltekenentje dat naast de URL verschijnt en onderzoek de pagina die een browser opent.

Controleer meerdere pagina's om het type inhoud te identificeren die het meeste voorkomt.

Zo kun je een idee krijgen van de zoekintentie die Google achter het zoekwoord herkent.

Tegelijkertijd kun je al een idee krijgen van welke acties je moet ondernemen om de concurrenten te overtreffen.

Bekijk de kolom Websites die naar de pagina linken om het aantal backlinks naar pagina's van de concurrenten te bekijken.

  • Je kun nu dus inschatten of het schrijven van betere inhoud dan die van je concurrent voldoende is,
  • of dat je de inhoud moet promoten om een ​​aantal goede backlinks te krijgen.

In Rank Tracker kun je tags toevoegen aan je Doel Zoekwoorden.

En ik raad je aan tags toe te voegen die de zoekintentie van het zoekwoord weergeven.

Later zal dit je namelijk helpen bij het toewijzen van zoekwoorden aan pagina's,

omdat je al weet welk type inhoud je moet schrijven voor welke zoekwoorden.

Zoekwoorden Taggen

Ga naar Doel Zoekwoorden > Zoekwoorden Overzicht,

klik met de rechtermuisknop op het zoekwoord

en kies Tags toevoegen aan geselecteerde regel(s) in het menu dat verschijnt.

Zoekwoorden koppelen aan inhoud / pagina's

Nu moet je beslissen hoe je de zoekwoorden gebruikt die je hebt verzameld: bepaal welke pagina's je ervoor wilt maken of welke pagina's je ermee wilt optimaliseren.

Door zoekwoorden aan pagina's te koppelen, kun je later hun prestaties volgen, ontdekken of andere pagina's voor de verkeerde zoekwoorden scoren ​​en het helpt de controle te houden over je SEO.

De Sectie Zoekwoord Overzicht in Rank Tracker en WebSite Auditor is bedoeld om je hierbij te helpen.

Daar kun je je zoekwoorden gemakkelijk indelen in thematische zoekwoordgroepen en kun je groepen zoekwoorden toewijzen aan je webpagina's.

Laten we zoekwoordgroepen maken in Rank Tracker.

Ga naar Doel Zoekwoorden > Zoekwoorden Overzicht en klik met de rechtermuisknop op de map met de naam Alle zoekwoorden.

Selecteer vervolgens Hergroeperen in het menu en stel het vereiste niveau van de semantische overeenkomst in: Laag, Gemiddeld of Hoog.

SEO Zoekwoorden Groeperen

Laten we nu naar WebSite Auditor gaan om je zoekwoorden aan bepaalde pagina's toe te wijzen.

(Je kunt het ook in Rank Tracker doen, maar het proces werkt gemakkelijker in WebSite Auditor)

Maak of open je project en ga naar Inhouds-Analyse > Zoekwoord Map en klik op Importeren uit Rank Tracker om je zoekwoordgroepen te importeren.

SEO Zoekwoorden Importeren uit Rank Tracker

Als je een zoekwoord van de ene naar de andere groep moet verplaatsen (omdat je je bijvoorbeeld realiseert dat het woord daar beter past), kun je dit eenvoudig doen.

Klik op het icoontje naast het zoekwoord dat je wilt verplaatsen en selecteer een groep in de lijst die verschijnt.

Je kunt ook een nieuwe groep voor het zoekwoord maken door op Maak nieuwe zoekwoord groep te klikken onder de lijst.

SEO Zoekwoorden Koppelen

Wanneer je links op een zoekwoord (of een groep zoekwoorden) klikt, stelt WebSite Auditor de meest relevante pagina's voor in de middelste kolom.

Richt de cursor op de pagina waaraan je je zoekwoorden wilt toewijzen en klik op de knop ‘Map’.

SEO Zoekwoorden Koppelen aan Pagina's

Dat is het.

Als er geen pagina’s passen bij jouw zoekwoord, kun je een nieuwe pagina maken.

Je moet ervoor zorgen dat het zoekwoord de juiste gebruiker aanspreekt en voldoet aan de zoekintentie van gebruikers.

Conclusie

Zoekwoordonderzoek blijft een van de belangrijkste fasen van een SEO-strategie.

Het vormt de basis van vele andere SEO-activiteiten.

Of het nu gaat om pagina-optimalisatie, schrijven en promoten van inhoud voor het bouwen van links.

We wensen je heel veel succes bij het uitvoeren van jouw zoekwoorden onderzoek.

En mocht je hulp nodig hebben of het zoekwoorden onderzoek willen uitbesteden, dan kan dat natuurlijk ook ;-)

  • Laatste update op .
© 2020 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 +31 (0)53-2340100