Officiële SEO PowerSuite Reseller & Trainer
+31 (0)53-2340100
  • SEO Blog

Server respons tijd

Server respons tijd is een belangrijke factor bij gebruikers ervaring, omdat het onderdeel is van de totale laad tijd van de pagina.

De server response tijd kan beter. Bekijk de mogelijke oorzaken (langzame applicatie logica, langzame database queries, langzame routing, frameworks, bibliotheken, CPU of Geheugen problemen, etc.) en probeer deze op te lossen. Zie Google's PageSpeed Insights voor gedetailleerde instructies.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Pagina grootte

Deze factor meet hoe groot de pagina is, inclusief alle elementen zoals JavaScript, CSS, afbeeldingen, etc. Naast een directe invloed op pagina snelheid en gebruikerservaring, is pagina grootte een belangrijke positie factor. Zorg ervoor dat de pagina snel laad en niet teveel componenten bevat die de laadtijd kunnen verlengen.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Dofollow ext. links op de pagina

Simpel gezegd zijn dofollow links, links die geen rel="nofollow" attribuut hebben. Zulke links worden gevolgd door de zoekmachines en geven PageRank door (let op dat het volgen van links ook kan worden voorkomen dmv de nofollow tag). Hoewel er niets mis is met links naar andere websites dmv dofollow links, kunnen veel links naar irrelevante of lage kwaliteits websites leiden tot het vermoeden van zoekmachines dat je links verkoopt of deelneemt aan andere illegale link programma's. Dit kan leiden tot zoekmachine straffen. Mbv het rel="nofollow" attribuut bij uitgaande links kun je kleine PageRank gedeelten behouden binnen de pagina ipv het doorgeven aan de pagina waarnaar je linkt.

Zorg ervoor dat jouw "dofollow" links wijzen naar relevante pagina's van hoge kwaliteit. Het is aanbevolen om links naar webpagina's van lage kwaliteit te verwijderen of te voorzien van rel="nofollow". Om het nofollow attribuut toe te voegen, zet je rel="nofollow" binnen de tag. Bijvoorbeeld: Example

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Aantal links op de pagina

Volgens Google is een groot aantal uitgaande links op een pagina (méér dan 100) overstelpend voor de gebruikers. Daarnaast is het vaak een signaal voor een kwalitatief slechte website of een pagina die links verkoopt. Dit is weer een slecht signaal naar de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Gebroken Links

Gebroken links zijn slecht voor gebruikers en zoekmachines. Ze zijn slecht voor gebruikers omdat ze teleurgesteld worden na het klikken van zo'n link op jouw pagina. En ze zijn slecht voor zoekmachines omdat deze kunnen concluderen dat jouw website niet actief wordt bijgehouden of dat jouw website zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Hierdoor kunnen de posities verslechteren. Probeer dus om regelmatig jouw pagina te checken op gebroken links en los ze op indien nodig.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Dynamische URL

URLs die dynamische karakters als "?", "_" en parameters gebruiken zijn niet gebruikersvriendelijk omdat ze niet beschrijvend zijn en moeilijker te onthouden. Volgens Google Webmaster Richtlijnen moeten URLs opgeschoond zijn van dynamische karakters.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

W3C CSS fouten en waarschuwingen

De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). CSS stylen worden gebruikt om het design en de pagina formatting te controleren en om stijl van structuur los te koppelen, waardoor de pagina sneller laadt. CSS Fouten zijn misschien niet zo belangrijk voor zoekmachines, maar kunnen er wel voor zorgen dat de bezoekers de pagina verkeerd zien en daardoor een negatief effect hebben op jouw conversie en bounce rates. Zorg er dus voor dat de pagina goed getoond wordt in alle browsers (incl. de mobile browsers).

https://jigsaw.w3.org/css-validator/

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

W3C HTML fouten en waarschuwingen

De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). Perfekte HTML is niet altijd strikt noodzakelijk voor hoge posities in de zoekmachines en dus moet je je afvragen of het zin heeft om alle W3C fouten en waarschuwingen op te lossen. Fouten in de HTML code kunnen wel leiden tot indexeringsfouten. Wanneer je bijvoorbeeld vergeten bent om een HTML tag af te sluiten, kunnen zoekmachine spiders een hele sectie van de pagina missen bij het indexeren.

https://validator.w3.org/

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Pagina gebruikt frames

Met Frames kun je meer dan één HTML document tonen in hetzelfde scherm. Hierdoor kunnen zoekmachines belangrijke text en hyperlinks missen. Als je Frames gebruikt kunnen zoekmachines jouw pagina inhoud niet goed indexeren. Dit kan een negatieve invloed hebben op jouw zoekmachine posities.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Problemen met character encoding

Karakter codering is een belangrijke regel code die de browser vertelt welke tekenset (charset type) de website gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de browser de pagina goed weergeeft op alle media en helpt ook bij het verminderen van de laadtijd van de pagina. Als de tekenset in de HTTP-header en op de pagina niet overeenkomen, kan de webpagina verkeerd worden weergegeven. Dit ziet er slordig uit naar de zoekmachines en kan invloed hebben op uw posities in de zoekmachine resultaten.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Dubbele rel="canonical"

In many cases, rel="canonical" duplication occurs due to the use of SEO plugins that automatically insert a default rel="canonical" link into the code of the page, possibly unbeknownst to the site owner who installed the plugin. If this happens, search engines will likely ignore all the rel="canonical" hints on the page. Hence, any benefit that a legitimate rel="canonical" might have offered will be lost.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Pagina gebruikt rel="canonical"

Meestal worden dubbele URLs verholpen met 301 redirects. Soms, wanneer er bijvoorbeeld producten in 2 verschillende categorieën staan met 2 verschillende URLs en beide live moeten zijn, kun je beter een prioriteit aangeven dmv rel="canonical" tags. Dit moet correct ingesteld worden in de

tag van de pagina en verwijzen naar de pagina versie die goed moet scoren in de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Pagina gebruik meta refresh

Meta refresh moet niet worden gebruikt omdat het in strijd kan zijn met Google's Kwaliteit Richtlijnen. Zoals een vertegenwoordiger van Google aangeeft: "In het algemeen adviseren wij om meta-refresh redirects niet te gebruiken, omdat dit verwarring kan veroorzaken bij bezoekers en zoekmachine robots. Momenteel veroorzaakt het geen problemen mbt crawlen, indexeren of positionering, maar het is wel aan te bevelen om dit aan te passen."

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Bronnen uitgesloten van indexering

If some of your important resources get restricted from indexing by mistake, this may result in a number of SEO issues. For instance, images restricted from indexing will not show up in Google's image search. Blocking the JS or CSS files makes it difficult for Google to render the page properly and might result, for instance, in your page not passing the search engine's mobile usability test (which, in its turn, will hold back your mobile rankings).

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Een pagina kan uitgesloten zijn van indexering op verschillende manieren:

  • in een robots.txt bestand
  • mbv een noindex X-Robots-Tag
  • mbv een noindex <meta> tag.

Soms is het logisch om pagina's uit te sluiten van indexering: pagina's met gevoelige informatie, oude verkoop informatie of andere pagina's die niet in de zoekmachine index moet komen

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Gebroken bronnen

Though broken resources (videos, images, css files, etc.) on the website are not directly connected to search engine rankings, they definitely deserve being fixed for two reasons.

First and foremost, they are a crucial factor for user experience and may result in visitors bouncing away from the site without completing their goals.

And second, broken resources may impede the site's crawling and indexation, wasting its crawl budget and making it hard for search engine bots to crawl some of the site's important content.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Pagina status code

Wanneer een bezoeker jouw pagina bezoekt met een browser of wanneer Googlebot jouw pagina crawlt, retourneert de server een HTTP status code. Deze code geeft informatie over de status van de aanvraag. Enkele gebruikelijke status codes zijn:

  • 200 - succes
  • 301 - pagina is verplaatst
  • 404 - pagina bestaat niet
  • 503 - server tijdelijk niet beschikbaar
In het ideale geval retourneert de pagina een 200 of 301 status code.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Structured Data Markup

Structured data markup serves to better structure the data that's being sent to search engines and to label certain types of content: reviews, events, product information, the information about your organization, etc. Such markup can greatly improve the presentation of your page in search results. For example, with its help you can create rich snippets that look extremely attractive and can increase click-through rates to up to 300%.

https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data?visit_id=0-636096018105864928-1631463203&hl=en&rd=1
https://search.google.com/structured-data/testing-tool
https://www.link-assistant.com/news/rich-snippets-penalty.html

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Open Graph Markup

Open Graph is a special page markup protocol that lets webmasters influence the social snippets of their shared URLs. It is the Open Graph tags' data that determines the title, description and thumbnail image that accompany a URL when someone posts it to social networks. Right now Open Graph markup is supported by all the major social networks, including Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram and others. The Open Graph tags need to be placed within meta tags in the head of a webpage. And they must be present on every page that may be shared on social networks to make sure it gets the most relevant and compelling snippet.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Lege alt teksten

Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Je kunt het beste zoekwoord rijke ALT tekst maken voor iedere afbeelding op de pagina om zoekmachines te helpen de pagina inhoud beter te begrijpen en hopelijk hoger te scoren in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .
© 2017 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 - BTW 137765149B01 - +31 (0)53-2340100
  • SEO Blog