Officiële SEO PowerSuite Reseller & Trainer
+31 (0)53-2340100
  • SEO Blog

Zoekwoorden in Alt teksten

Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Daarom moeten ze de afbeelding beschrijven en, indien relevant, doel zoekwoorden bevatten. Daarnaast kun je door geoptimaliseerde ALT teksten hoger scoren in en meer verkeer krijgen van Google's afbeeldingen zoeken.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in link ankers

Link anker teksten zijn de zichtbare gedeeltes van een link op jouw pagina. Hoewel het gebruik van zoekwoorden in anker teksten helpt om jouw pagina thema te verbeteren, koppelen zoekmachines vooral de pagina's waarnaar gelinkt wordt aan het zoekwoord. Bekijk Interne Links naar de Pagina (in de Pagina's module) om te zorgen dat de anker teksten van de interne links die naar jouw huidige pagina wijzen, overeenkomen met het thema van de pagina.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden schuingedrukt

Schuin gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst extra te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die schuin gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als schuin gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden vetgedrukt

Vet gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die vet gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als vet gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in H2-H6

H2-H6 tags worden gebruikt om subkop teksten op een pagina te markeren (in tegenstelling tot de H1 tag die alleen wordt gebruikt om de belangrijkste koptekst te markeren). Het is belangrijk om de hiërarchie van de H2-H6 tags goed te gebruiken, om de zoekmachines niet in verwarring te brengen. Het is niet logisch om een H3 tag in plaats van een H2 tag te gebruiken, enz. Tegelijkertijd is het gebruik van H2-H6 tags optioneel en geeft het slechts een kleine boost aan jouw posities in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in H1

De H1 tag geeft de belangrijkste koptekst van de pagina aan. Het is aan te bevelen om maar één H1 tag per pagina te gebruiken en de minder belangrijke kopteksten te voorzien van H2 tot H6 tags, in volgorde van aflopende belangrijkheid. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de tag, voor hogere posities in de zoekresultaten. Als je jouw pagina optimaliseert voor meerdere zoekwoorden, gebruik dan jouw belangrijkste zoekwoord in de H1 tag.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Aantal woorden in body

Webpagina's met veel tekst scoren vaak goed in de zoekresultaten, omdat ze vaak bruikbaarder zijn voor de gebruikers. Het is aanbevolen om tekst bovenaan de pagina te plaatsen omdat zoekmachines vraagtekens kunnen hebben bij veel advertenties of non-tekst inhoud, bovenaan de pagina. Hoewel specifieke aanbevelingen voor de hoeveelheid tekst, verschillen van niche tot niche, kun je het best kijken naar de gemiddelden van de concurrentie.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in body

Als jouw doel zoekwoorden voorkomen in de body van de webpagina, heeft de pagina een betere kans op hoge zoekmachine posities. Plaats de zoekwoorden aan het begin van de pagina voor de grootste impact. Je kunt zoekwoorden zonder of met extra tags plaatsen op de pagina, zoals H1, H2-H6, Vet gedrukt, Schuin gedrukt of Link anker. Zulke tags zijn onderdeel van de pagina body en moeten worden overwogen tijdens de optimalisatie. Probeer de pagina inhoud niet alleen zoekwoord rijk te maken, maar ook aantrekkelijk voor de gebruiker: gebruik een logische struktuur, gebruik kopteksten en bullets, afbeeldingen en andere multi-media inhoud. Zorg ervoor dat je wegblijft van black-hat pagina optimalisatie technieken (zoekwoord stuffing, tekst in dezelfde kleur als de achtergrond, etc) omdat deze kunnen leiden tot een straf van de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in meta keywords

De meta keywords tag heeft vroeger een grote rol gespeeld, maar wordt tegenwoordig veelal genegeerd door de zoekmachines. Daarnaast kan het de concurrentie helpen bij het ontdekken van jouw zoekwoord strategie. Als je toch de meta keywords tag wilt gebruiken, voor bijvoorbeeld zoekmachines als Baidu, die nog steeds gebruik maken van deze tag, zorg dan dat het relevante zoekwoorden zijn en dat je er niet teveel gebruikt. Gebruik een komma (,) om de zoekwoorden van elkaar te scheiden binnen de tag.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Meta description lengte

De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Probeer de meta descriptions relatief kort te houden omdat meta descriptions langer dan 155 karakters worden afgekort door de zoekmachines.Let op: meta descriptions die ongerelateerd zijn aan de pagina inhoud of irrelevante zoekwoorden bevatten kunnen ook worden herschreven door de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in meta description

De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Let op: Meta descriptions die niet gerelateerd zijn aan de pagina kunnen genegeerd worden door de zoekmachines waardoor er een willekeurige tekst wordt geplaatst in de zoekresultaten.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Titel Lengte

De title tag is één van de belangrijkste on-page elementen en vergt dus extra aandacht. De title tag wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw titel zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de titel om hogere posities te bereiken. Probeer de titels ook kort te houden omdat titels die langer zijn dan 55 karakters worden afgekort door de zoekmachines. Daarnaast kunnen titels die té lang, té kort (titels met 1 woord) of titels die niet gerelateerd zijn aan de pagina, worden herschreven door de zoekmachines.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Zoekwoorden in de titel

De title tag wordt gezien als één van de belangrijkste on-page elementen. Gebruik dus zoekwoorden in dit element. Voor hogere posities, moet je de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de title tag plaatsen. Omdat de titel het meest prominent getoond wordt in de zoekresultaten, moet je zorgen dat de titel aantrekkelijk en uitdagend is voor potentiële bezoekers.

Website Optimalisatie .

  • Laatste update op .

Te lange Meta descriptions

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op de zoekmachine posities, zijn ze toch belangrijk omdat ze het fragment vormen dat men ziet in de zoekresultaten. Meta descriptions moeten dus de webpagina "verkopen" en ervoor zorgen dat men erop klikt. Als de meta description te lang is, worden ze afgebroken door de zoekmachines. Dit kan er onaantrekkelijk uitzien.

Gebruik maximaal 155 karakters voor meta descriptions omdat ze anders worden afgekort door de zoekmachines. Men ziet dan jouw aantrekkelijke marketing teksten niet die je hebt gebruikt om meer klikken te genereren.

  • Laatste update op .

Dubbele meta descriptions

Volgens Matt Cutts is het beter om unieke meta descriptions of zelfs helemaal geen meta descriptions te hebben, dan om dubbele meta descriptions te gebruiken. Zorg er dus voor dat jouw belangrijkste pagina's unieke en geoptimaliseerde meta descriptions hebben.

  • Laatste update op .

Lege Meta descriptions

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op de zoekmachine posities, zijn ze toch belangrijk omdat ze het fragment vormen dat men ziet in de zoekresultaten. Meta descriptions moeten dus de webpagina "verkopen" en ervoor zorgen dat men erop klikt. Als de meta description leeg is, bepalen zoekmachines zelf wat ze in het fragment zetten. Vaak is dit de eerste zin op de pagina. Het resultaat kan er onaantrekkelijk en irrelevant uitzien. Daarom moet je meta descriptions schrijven voor jouw webpagina's (in ieder geval voor jouw landingspagina's) en marketing tekst toevoegen die gebruikers overhaalt om erop te klikken.

  • Laatste update op .

Te lange titels

Elke pagina moet een unieke title hebben die zoekwoorden bevat. Tegelijkertijd moet je de titel beknopt houden. Titels, langer dan 55 karakters, worden afgekort door zoekmachines en zien er onaantrekkelijk uit. Ook al staat jouw pagina op de eerste pagina in de zoekresultaten, dan worden de titels nog afgekort en zullen ze minder klikken krijgen dan anders.

  • Laatste update op .

Dubbele titels

Een pagina titel wordt vaak behandeld als het belangrijkste on-page element. Het is een belangrijk signaal voor de zoekmachines, omdat het vertelt waar de pagina over gaat. Het is belangrijk dat de titel jouw belangrijkste zoekwoord bevat. Daarnaast moet een titel uniek zijn, zodat zoekmachines kunnen bepalen welke pagina bij welk zoekwoord past. Pagina's met dubbele titels hebben een kleinere kans op hoge posities. Dubbele titels kunnen ook een negatieve invloed hebben op de positie van andere pagina's.

  • Laatste update op .

Lege title tags

Als een pagina geen titel heeft, of als de title tag leeg is (in de code ziet het er zo uit:

), kunnen Google en andere zoekmachines zelf bepalen welke tekst ze tonen als jouw titel in de zoekresultaten. Dus als een pagina getoond wordt in de zoekresultaten, kan het zijn dat men er niet op klikt omdat de titel er niet aantrekkelijk uitziet. Wanneer je een webpagina maakt, is het dus belangrijk om een beschrijvende, pakkende titel te bedenken die er aantrekkelijk uitziet voor potentiële bezoekers.
  • Laatste update op .

Lege alt teksten

While search engines can't read text off images, alt attributes (also known as "alternative attributes") help the former understand what your images portray. The best practice is to create an alt text for each image, using your keywords in it when possible to help search engines better understand your pages' content and hopefully rank your site higher in search results.

  • Laatste update op .
© 2017 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 - BTW 137765149B01 - +31 (0)53-2340100
  • SEO Blog