SEO Check: 31 checks voor een betere score in Google

0010 zoekwoorden vinden 400px

Wil je méér bezoekers naar jouw website? Dan is het belangrijk om hoog in de zoekmachines te staan met de BESTE zoekwoorden voor jouw website. Een kenmerk van goede zoekwoorden is dat er vaak naar gezocht wordt op internet.

Om zoveel mogelijk zoekwoorden en zoektermen te vinden, die passen bij jouw website, heeft Rank Tracker 19 verschillende methoden:

Google AdWords, Google Suggest, Gerelateerde Zoekopdrachten, Bing Zoeken Suggesties, Bing Gerelateerde Zoekopdrachten, Yahoo! Zoek Assistentie, Google Search Console, Google AdWords - per landingspagina, Google Analytics, Concurrentie Onderzoek, Ask Gerelateerde Zoekopdrachten, Ask TypeAhead Suggesties, Keyword Discovery, SEMRush, Yandex Zoekwoord Keuze, Yandex Zoek Suggesties, Woorden Mixer, Woord Combinaties, Verkeerd Gespelde Woorden.

Lees verder

19 verschillende zoekwoord methoden

Nu je een lijst hebt met zoekwoorden die passen bij jouw website / bedrijf, is het belangrijk om de beste zoekwoorden te selecteren waar je mee wilt scoren.

Je moet hierbij letten op de volgende aspecten:

  • Zoekvolume per maand
    Het aantal keer dat er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht per maand.
  • Concurrentie in de zoekmachines
    Het aantal pagina’s waarmee jouw webpagina concurreert in de zoekmachines.
  • KEI waarde (Keyword Efficiency Index)
    Een getal dat de verhouding tussen het zoekvolume en de concurrentie aangeeft.
  • Zoekwoord moeilijkheid
    Geeft aan hoe moeilijk het is voor bepaalde zoekwoorden om in de top van de zoekmachines te komen.
Google website indexeren

Om gevonden te worden in de zoekmachines, moet je eerst gevonden worden door de zoekmachines!

Zorg dus dat alle belangrijke pagina's goed geïndexeerd kunnen worden door Google en let op de volgende dingen:

  • 301 / 302 redirects
  • Meerdere redirects
  • Meta refresh
  • Canonical pagina's

Lees verder

www of non-www versies

Zoekmachines zien versies van de pagina met en zonder www als 2 verschillende pagina’s!
Om dubbele inhoud te voorkomen is het belangrijk om voor 1 versie te kiezen! Met of zonder www.

Normaal gesproken zijn websites beschikbaar met en zonder "www" in de domeinnaam. Dit is een veel voorkomend probleem, waarbij anderen linken naar de website met en zonder "www". Als je dit probleem oplost voor jouw website, helpt dit te voorkomen dat er 2 versies in de zoekmachine indexen bestaan.

Lees verder

Met Frames kun je meer dan één HTML document tonen in hetzelfde scherm. Hierdoor kunnen zoekmachines belangrijke tekst en hyperlinks missen.
Als je Frames gebruikt kunnen zoekmachines jouw pagina inhoud niet goed indexeren. Dit kan een negatieve invloed hebben op jouw zoekmachine posities.

Zoekmachine vriendelijke urls

URLs die dynamische karakters als "?", "_" en parameters gebruiken zijn niet gebruikersvriendelijk omdat ze niet beschrijvend zijn en moeilijker te onthouden.

Om te zorgen dat jouw pagina's beter scoren, is het beter om beschrijvende URLs te gebruiken die zoekwoorden bevatten en geen nummers of parameters.

Volgens Google Webmaster Richtlijnen moeten URLs opgeschoond zijn van dynamische karakters.

Zoekmachine vriendelijke urls

Kortere URLs zijn beter dan lange URLs!
Je hoeft het echter niet te overdrijven! Als jouw URL al kleiner is dan 50-60 karakters, hoef je je echt geen zorgen te maken. Maar als jouw URLs langer zijn dan 100+ karakters, is het een goed idee om ze eens onder de loep te nemen en ze te herschrijven. URLs die kleiner zijn dan 115 karakters zijn makkelijker leesbaar door gebruikers en zoekmachines en werken gebruiksvriendelijker.

Lees verder

Check links

Controleer jouw website op gebroken links en los ze op!

Heb je zelf wel eens op een link geklikt waarna je op een error pagina kwam? En? Vervelend hé?
Zoekmachines vinden dit ook vervelend. Het kost namelijk allemaal energie en geld! En als het te vaak voorkomt op jouw website, kan het zelfs leiden tot lagere posities in de zoekmachines.

Tijd dus om orde op zaken te stellen!
Vervang alle gebroken links door werkende links en maak 301 redirects voor de gebroken links.
Je kunt de gebroken links vinden in de Links sectie van de Site Analyse module.

Controleer of jouw website een correcte XML sitemap heeft.

Als er geen sitemap is, maak er dan 1 en zorg ervoor dat de zoekmachines deze kunnen vinden.
Met WebSite Auditor ga je naar de Pagina module, klik je op de Sitemap knop en volg je de aanwijzingen.
Meld ook jouw Sitemap aan bij Google Webmaster Tools en Bing Webmaster Tools (voor Bing en Yahoo).

Correcte HTML code

Zorg voor HTML en CSS code zonder fouten!

Niet alle fouten zijn problematisch voor jouw zoekmachine posities, maar het is wel aan te bevelen om te zorgen voor een zo correct mogelijke code. Met name het afsluiten van html en css tags is belangrijk!
Om de pagina’s met W3C fouten en waarschuwingen te zien ga je naar de Site Audit module in WebSite Auditor.

webpagina snelheid

Pagina snelheid is een belangrijke factor. Voor de zoekmachines en voor de bezoekers!

Naast een directe invloed op pagina snelheid en gebruikerservaring, is pagina grootte een belangrijke positie factor. Zorg ervoor dat de pagina snel laad en niet teveel componenten bevat die de laadtijd kunnen verlengen.

Server respons tijd is een belangrijke factor bij gebruikers ervaring, omdat het onderdeel is van de totale laad tijd van de pagina.

Te veel redirects kunnen de pagina laadtijd aanzienlijk verlengen, en heeft dus een negatieve invloed op de gebruikerservaring.

Lees verder

Webpagina optimalisatie

Analyseer jouw landingspagina voor jouw belangrijke zoekwoorden.

Met behulp van de inhouds-analyse tips voor het zoekwoord gebruik in de pagina titels, meta descriptions, H-tags, links ankers, ALT attributen en tekst paragrafen kun je de landingspagina verbeteren.

Bovenaan de pagina zie je de totaal score. Groen geeft aan dat de score goed is, oranje is redelijk, rood is slecht.

dubbele titels

Elke pagina moet een unieke titel hebben die zoekwoorden bevat en niet te lang is!

Als een pagina geen titel heeft, of als de title tag leeg is (in de code ziet het er zo uit: <title></title>), kunnen Google en andere zoekmachines zelf bepalen welke tekst ze tonen als jouw titel in de zoekresultaten.
Een pagina titel wordt vaak behandeld als het belangrijkste on-page element. Het is een belangrijk signaal voor de zoekmachines, omdat het vertelt waar de pagina over gaat.

Lees verder

Gebruik unieke, bondige meta descriptions

Hoewel meta descriptions geen directe invloed hebben op de zoekmachine posities, zijn ze toch belangrijk omdat ze het fragment vormen dat men ziet in de zoekresultaten. Meta descriptions moeten dus de webpagina "verkopen" en ervoor zorgen dat men erop klikt.

Lees verder

Gebruik ALT teksten voor afbeeldingen

Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat.

Daarom moeten ze de afbeelding beschrijven en, indien relevant, doel zoekwoorden bevatten.

Daarnaast kun je door geoptimaliseerde ALT teksten hoger scoren in en meer verkeer krijgen van Google's afbeeldingen zoeken.

Gebruik zoekwoorden in bestandsnamen

Gebruik jouw zoekwoorden in de bestandsnamen van documenten en afbeeldingen die je beschikbaar stelt op jouw webiste. Op deze manier wordt je ook gevonden wanneer men bijvoorbeeld zoekt naar PDF, DOC of PPT bestanden in Google (filetype: of ext: zoekoperators).

Pagina's met veel uitgaande links

Probeer dus het aantal uitgaande links (interne en externe) onder de 100 te houden.!

Hoewel Google gebruikerservaring blijft benadrukken, kunnen teveel links ook een negatieve impact hebben op jouw posities. Het is heel simpel: hoe minder links, hoe beter de posities.

Vind alle backlinks naar jouw website

Voor je begint met een linkbuilding campagne, is het handig om te weten wie er al naar jouw website linkt en op wat voor een manier. Gebruik SEO SpyGlass om al jouw bestaande backlinks te vinden.

Analyseer en verbeter jouw backlinks

Analyseer de huidige backlinks

Na het updaten van alle belangrijke backlinks factoren, kun je jouw backlink profiel analyseren op:
  • Wie er een link heeft naar jouw website
  • Wat jouw belangrijkste pagina’s zijn
  • Of de links nog wel kloppen (URL gebruik)
  • Welke anker teksten er gebruikt zijn
  • Etc.

Lees verder

Verwijder links met een hoog risico

Niet iedere link is even waardevol en sommige links kunnen zelfs schadelijk zijn!
Wanneer een zoekmachine robot jouw backlinks analyseert controleren ze hoe “natuurlijk” ze zijn.
In SEO SpyGlass kun je op het Boete Risico tabblad zien welke links een hoog en welke een laag boete risico hebben.
Probeer links met een hoog risico te verwijderen of gebruik de Google Disavow tool.

Vergelijk de links met de concurrentie

In SEO SpyGlass, kun je jouw website backlinks vergelijken met concurrerende websites. Maak SEO SpyGlass projecten voor jouw concurrentie aan en gebruik de module “Projecten Vergelijken”. Je ziet dan heel snel waar er wel gelinkt wordt naar de concurrentie, en nog niet naar jouw website.

Linkbuilding Opportunities
In het algemeen geldt, hoe méér backlinks, hoe beter! Let wel op de kwaliteit!
Je krijgt natuurlijke backlinks wanneer mensen jouw website inhoud handig en interessant vinden en een link naar jouw website plaatsen op hun eigen website.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van:
  • Artikel marketing
  • Populaire link directories
  • Gast Bloggen
  • Social Media Marketing
  • Etc.

Lees verder

Vraag om backlinks

Als je potentiële backlink websites hebt gevonden is het tijd om een link aan te vragen. Mbv Link Assistant kun je contact informatie opzoeken voor deze website en ze vervolgens met behulp van de ingebouwde email cient vragen om een backlink of vragen om een gast artikel of blog.

Controleer jouw backlinks

Eenmaal een backlink aangevraagd, is niet genoeg!

Controleer regelmatig of jouw belangrijkste backlinks nog wel bestaan, op de juiste wijze linken, de juiste anker teksten gebruiken, wijzen naar de juiste pagina’s, etc.

Check jouw zoekwoord posities

Om te zien of jouw SEO activiteiten effect hebben, moet je regelmatig jouw zoekwoord posities scannen. Ook signaleer je dan snel veranderingen in de zoekmachines.

Check naast de normale resultaten ook de Universal Zoek resultaten (Afbeelingen, Videos, Plaatsen).

Koppel jouw SEO tools met Google Analytics

Koppel Rank Tracker aan Google Analytics en krijg inzicht in de volgende zaken:
Welke zoekwoorden leveren het meeste verkeer
Welke landingspagina’s hebben de meeste bezoeken en de laagste bounce rate.

Monitor jouw concurrentie posities

Voeg de concurrentie toe aan jouw Rank Tracker project en je kunt hun posities vergelijken met die van jou, in 1 overzicht en in de voortgangsgrafieken.

0010 zoekwoorden vinden 400px
Met behulp van “gebeurtenissen” kun je zien wat impact heeft gehad op jouw posities en wat niet.
Dit kunnen algemene gebeurtenissen zijn zoals updates van de zoekmachines, maar ook gebeurtenissen die je zelf toevoegt, bij bijvoorbeeld veranderingen aan de website.

Maak gebeurtenissen:
  • Wanneer je nieuwe artikelen plaatst.
  • En zie hoe het invloed heeft op jouw posities.
  • Wanneer je nieuwe links krijgt.
  • En zie of het een positieve of negatieve invloed heeft op jouw posities.
  • Wanneer je technische problemen met de websites hebt opgelost.
  • En zie of jouw website beter wordt geïndexeerd en betere posities behaald.
  • Etc.
© 2022 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 +31 (0)53-2340100