Méér Bezoekers en Klanten met de Juiste Backlinks
Backlinks zijn 1 van de belangrijkste succesfactoren voor zoekmachines. Het idee erachter is heel simpel: hoe méér betrouwbare, relevante bronnen linken naar een pagina, hoe waardevoller die pagina moet zijn (en hoe hoger de posities in Google). "Slechte" backlinks (van spammy of irrelevante bronnen) worden gezien als een indicator voor slechte kwaliteit en verminderen de waarde van de pagina en authoriteit in zoekmachines. Dit resulteert vervolgens in lagere posities of boetes van de zoekmachines. Het is dus heel belangrijk om het backlink profiel van jouw website te evalueren en te zorgen voor goede backlinks van goede backlink bronnen voor je begint met linkbuilding.
Backlinks Vind Je Zo!

Met SEO SpyGlass is het heel eenvoudig om snel nieuwe backlinks te vinden en te analyseren.
Na het starten van een nieuw SEO SpyGlass project kun je bij de samenvatting, onderstaande gegevens vinden.
Check of alle backlinks nog aanwezig zijn

Na het ophalen van de backlinks uit de diverse backlink bronnen is het belangrijk om te controleren of de backlinks nog op de websites aanwezig zijn.
Backlinks vs Domeinen vs IP-adressen

Hoeveel backlinks moet ik eigenlijk hebben voor een goede positie? En is iedere backlink even belangrijk?
Méér dan 500.000 backlinks is natuurlijk heel veel en het is moeilijk om er zelf snel zoveel te krijgen, maar gelukkig is niet iedere backlink even belangrijk. Zeker niet als het meerdere backlinks van dezelfde website betreft.
Google hecht meer waarde aan de eerste backlink op een website dan aan de andere backlinks. Het is dus belangrijker om te focussen op het aantal website / domeinen dan op het aantal backlinks. Als je bovenstaande afbeelding bekijkt, zie je dat er ook meerdere website gehost worden op hetzelfde IP adres. Google behandelt deze website ook als dezelfde website.
dofollow vs nofollow ratio

Niet iedere backlink geeft linkwaarde door aan jouw website. Links met een nofollow attribuut geven geen linkwaarde door.
Van de 530.438 backlinks geven 397.132 backlinks linkwaarde door. De andere backlinks hebben een nofollow attribuut.
Het is echter wel belangrijk om ook links te verzamelen van website die gebruikmaken van nofollow attributen. Facebook en Twitter maken hier bijvoorbeeld ook gebruik van. Daarnaast is het zo dat er naast linkwaarde ook nog andere factoren een rol spelen bij het bepalen van de waarde van een backlink.
Sommige website hebben bijvoorbeeld heel veel bezoekers. Een link op zo'n website kan dus ook veel bezoekers opleveren.
Wat is 'Nofollow'?
'Nofollow' is een methode waarmee je tegen zoekmachines kunt zeggen dat ze de links op een bepaalde webpagina of een specifieke link niet moeten volgen.
Je kunt de nofollow instructie op pagina niveau meegeven in de robots metatag.
<meta name="robots" content="index, nofollow" />
Of per individuele link.
<a href="/signin.php" rel="nofollow">inloggen</a>
Hoe verwerkt Google links met het kenmerk 'nofollow'?
Google volgt ze in principe niet. Er wordt dus geen PageRank of ankertekst over deze links verzonden.
Enkele gevallen waarin u nofollow zou kunnen gebruiken:
- Onbetrouwbare inhoud: als u niet kunt of wilt instaan voor de inhoud van pagina's waarnaar u linkt, kunt u het kenmerk 'nofollow' toevoegen aan deze links.
- Betaalde links: Google raadt webmasters aan, het kenmerk nofollow te gebruiken voor betaalde links.
- Prioriteitsbepaling voor crawls: links die niet gevolgd moeten worden door de zoekmachine robots, zoals een login pagina of inschrijf pagina.
Backlinks Analyseren
Met SEO SpyGlass kun je heel gemakkelijk de backlinks naar de concurrent analyseren.
Klik op Analyseer om te bepalen welke websites belangrijk zijn, welke zoekwoorden en ankerteksten er zijn gebruikt, etc.
Het volgende scherm wordt nu geopend.
Zoekwoorden
Dit overzicht toont de gebruikte zoekwoorden in de backlinks naar de concurrent. Als je bovenin het scherm op een zoekwoord klikt,
dan worden onderin het scherm de backlinks getoond die daarbij horen.
Je kunt dus heel gemakkelijk zien welke zoekwoorden de concurrent het meest heeft gebruikt om hoog te scoren in de zoekmachines.
Anker Tekst
Dit zijn de anker teksten die zijn gebruikt bij de backlinks naar de concurrent. Regel 3 is leeg omdat dit een afbeelding betreft.
Anker URL
Dit is de webpagina waarnaar de backlink verwijst. Vaak is dit de homepage van de website.
Probeer echter ook zoveel mogelijk te "linken" naar onderliggende pagina's.
PR Webpagina
Dit overzicht toont de PageRank van de pagina's die backlinks bevatten naar de concurrent.
Kijk naar de linkwaarde om te bepalen hoe interessant een website is voor een backlink.
Hoe hoger de linkwaarde hoe beter.
Domein PR
Ook de PageRank van de website is belangrijk bij het bepalen van de waarde van een backlink. Pagina's van websites met een hoge PageRank,
die zelf geen hoge PageRank hebben, worden toch belangrijk gevonden door de zoekmachines.
Domein
In onderstaand overzicht kun je zien welke backlinks afkomstig zijn van een bepaald domein.
TLD - Top Level Domein
Dit overzicht toont de backlinks per TLD. Als jouw website bijvoorbeeld gericht is op de nederlandse markt, zorg dan dat je zoveel mogelijk .nl websites
benadert voor een backlink.
IP Adres
Backlinks van hetzelfde IP adres worden als minder belangrijk beoordeeld, dan backlinks van verschillende IP adressen.
Land
Wil je goed scoren in de zoekmachines van een bepaald land, dan is het handig om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen uit dat land.
DMOZ - Directory Mozilla
Ook wel bekend als ODP - Open Directory Project.
Omdat de websites die hier vermeld zijn, beoordeeld worden door mensen, krijgen deze websites een streepje voor in de zoekmachines.
Yahoo!
Hoewel dit een betaalde vermelding is, hechten de zoekmachines toch waarde aan een vermelding in Yahoo! Directory.
Het overzicht toont websites die een vermelding hebben in Yahoo! Directory.
Linkt Terug
Dit overzicht toont de backlink status.
Sommige websites bevatten namelijk volgens de zoekmachines nog wel een backlink, maar missen de backlink bij een fysieke controle.
Ook kun je bijvoorbeeld zien welke websites gebruikmaken van de Nofollow tag.
Backlinks met deze tag hebben immers geen zoekmachine optimalisatie waarde!