Méér Bezoekers en Klanten met de Juiste Backlinks

Backlinks zijn 1 van de belangrijkste succesfactoren voor zoekmachines. Het idee erachter is heel simpel: hoe méér betrouwbare, relevante bronnen linken naar een pagina, hoe waardevoller die pagina moet zijn (en hoe hoger de posities in Google). "Slechte" backlinks (van spammy of irrelevante bronnen) worden gezien als een indicator voor slechte kwaliteit en verminderen de waarde van de pagina en authoriteit in zoekmachines. Dit resulteert vervolgens in lagere posities of boetes van de zoekmachines. Het is dus heel belangrijk om het backlink profiel van jouw website te evalueren en te zorgen voor goede backlinks van goede backlink bronnen voor je begint met linkbuilding.

 

 

Backlinks Vind Je Zo!

Backlinks vind je Zo!

Met SEO SpyGlass is het heel eenvoudig om snel nieuwe backlinks te vinden en te analyseren.

  • Nieuw Seo Spyglass Project Starten
    Om een nieuw SEO SpyGlass project te starten, klik je op Nieuw of CTRL+N. Als je SEO SpyGlass voor het eerst opstart, wordt automatisch de nieuw SEO SpyGlass project wizzard gestart.
  • Nieuw Seo Spyglass Project Url
    Vul de URL van de website in.
  • Kies Seo Spyglass Backlink Bronnen
    Kies in ieder geval SEO PowerSuite Link Explorer als backlink bron. Als je een Google Analytics & Search Console account hebt, kun je deze ook koppelen. SEO SpyGlass gebruikt deze bronnen om backlinks naar de project website te vinden.
  • Seo Spyglass Backlink Verzamel Instellingen
    Selecteer hoeveel backlinks je wilt verzamelen en hoeveel links per domein aan het project moeten worden toegevoegd.
  • Seo Spyglass Backlinks Verzamelen
    SEO SpyGlass gaat nu zoveel mogelijk backlinks verzamelen voor de project URL.
  • Seo Spyglass Backlinks Overzicht
    Na het verzamelen toont SEO SpyGLass de backlinks in een overzicht.
  • Seo Spyglass Backlinks Samenvatting
    In de samenvatting kun je allerlei belangrijke informatie met betrekking tot de backlinks vinden.

Na het starten van een nieuw SEO SpyGlass project kun je bij de samenvatting, onderstaande gegevens vinden.
Samenvatting van backlink factoren

Check of alle backlinks nog aanwezig zijn

Zijn alle backlinks er nog!

Na het ophalen van de backlinks uit de diverse backlink bronnen is het belangrijk om te controleren of de backlinks nog op de websites aanwezig zijn.

  • Seo Spyglass Backlinks Updaten
    Selecteer de backlinks die je wilt updaten. Gebruik CTRL+A om alle backlinks te controleren. Klik vervolgens op de knop Update Backlinks.
  • Seo Spyglass Backlink Factoren Selecteren
    Selecteer welke factoren er geupdate moeten worden. Selecteer in ieder geval Backlink Pagina Info. Deze optie zorgt ervoor dat de webpagina's bezocht worden en er gecontroleerd wordt of de backlinks nog aanwezig zijn.
  • Seo Spyglass Backlink Factoren Updaten Voortgang
    SEO SpyGlass update nu de geselecteerde backlink factoren.

 Backlinks vs Domeinen vs IP-adressen

Backlinks vs Domeinen vs IP-adressen

Backlinks vs Domeinen vs IP-adressen

Hoeveel backlinks moet ik eigenlijk hebben voor een goede positie? En is iedere backlink even belangrijk?

backlinks domeinen ip adressen

Méér dan 500.000 backlinks is natuurlijk heel veel en het is moeilijk om er zelf snel zoveel te krijgen, maar gelukkig is niet iedere backlink even belangrijk. Zeker niet als het meerdere backlinks van dezelfde website betreft.

Google hecht meer waarde aan de eerste backlink op een website dan aan de andere backlinks. Het is dus belangrijker om te focussen op het aantal website / domeinen dan op het aantal backlinks. Als je bovenstaande afbeelding bekijkt, zie je dat er ook meerdere website gehost worden op hetzelfde IP adres. Google behandelt deze website ook als dezelfde website. 

dofollow vs nofollow ratio

 

dofollow vs nofollow ratio

dofollow vs nofollow ratio

Niet iedere backlink geeft linkwaarde door aan jouw website. Links met een nofollow attribuut geven geen linkwaarde door. 

backlinks domeinen ip adressen

Van de 530.438 backlinks geven 397.132 backlinks linkwaarde door. De andere backlinks hebben een nofollow attribuut.

Het is echter wel belangrijk om ook links te verzamelen van website die gebruikmaken van nofollow attributen. Facebook en Twitter maken hier bijvoorbeeld ook gebruik van. Daarnaast is het zo dat er naast linkwaarde ook nog andere factoren een rol spelen bij het bepalen van de waarde van een backlink.

Sommige website hebben bijvoorbeeld heel veel bezoekers. Een link op zo'n website kan dus ook veel bezoekers opleveren.

Wat is 'Nofollow'?

'Nofollow' is een methode waarmee je tegen zoekmachines kunt zeggen dat ze de links op een bepaalde webpagina of een specifieke link niet moeten volgen.

Je kunt de nofollow instructie op pagina niveau meegeven in de robots metatag.

 <meta name="robots" content="index, nofollow" />

Of per individuele link. 

 <a href="/signin.php" rel="nofollow">inloggen</a>

Hoe verwerkt Google links met het kenmerk 'nofollow'?

Google volgt ze in principe niet. Er wordt dus geen PageRank of ankertekst over deze links verzonden. 

Enkele gevallen waarin u nofollow zou kunnen gebruiken:

  • Onbetrouwbare inhoud: als u niet kunt of wilt instaan voor de inhoud van pagina's waarnaar u linkt, kunt u het kenmerk 'nofollow' toevoegen aan deze links. 
  • Betaalde links: Google raadt webmasters aan, het kenmerk nofollow te gebruiken voor betaalde links.
  • Prioriteitsbepaling voor crawls: links die niet gevolgd moeten worden door de zoekmachine robots, zoals een login pagina of inschrijf pagina. 

Backlinks Analyseren

Met SEO SpyGlass kun je heel gemakkelijk de backlinks naar de concurrent analyseren. 


Klik op Analyseer om te bepalen welke websites belangrijk zijn, welke zoekwoorden en ankerteksten er zijn gebruikt, etc.
Het volgende scherm wordt nu geopend. 

Zoekwoorden

Dit overzicht toont de gebruikte zoekwoorden in de backlinks naar de concurrent. Als je bovenin het scherm op een zoekwoord klikt,
dan worden onderin het scherm de backlinks getoond die daarbij horen.

Je kunt dus heel gemakkelijk zien welke zoekwoorden de concurrent het meest heeft gebruikt om hoog te scoren in de zoekmachines.

Anker Tekst

Dit zijn de anker teksten die zijn gebruikt bij de backlinks naar de concurrent. Regel 3 is leeg omdat dit een afbeelding betreft.

Anker URL

Dit is de webpagina waarnaar de backlink verwijst. Vaak is dit de homepage van de website.

Probeer echter ook zoveel mogelijk te "linken" naar onderliggende pagina's.

PR Webpagina

Dit overzicht toont de PageRank van de pagina's die backlinks bevatten naar de concurrent.

Kijk naar de linkwaarde om te bepalen hoe interessant een website is voor een backlink.

Hoe hoger de linkwaarde hoe beter.

Domein PR

Ook de PageRank van de website is belangrijk bij het bepalen van de waarde van een backlink. Pagina's van websites met een hoge PageRank,
die zelf geen hoge PageRank hebben, worden toch belangrijk gevonden door de zoekmachines.

Domein

In onderstaand overzicht kun je zien welke backlinks afkomstig zijn van een bepaald domein.

TLD - Top Level Domein

Dit overzicht toont de backlinks per TLD. Als jouw website bijvoorbeeld gericht is op de nederlandse markt, zorg dan dat je zoveel mogelijk .nl websites
benadert voor een backlink.

IP Adres

Backlinks van hetzelfde IP adres worden als minder belangrijk beoordeeld, dan backlinks van verschillende IP adressen.

Land

Wil je goed scoren in de zoekmachines van een bepaald land, dan is het handig om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen uit dat land.

DMOZ - Directory Mozilla

Ook wel bekend als ODP - Open Directory Project.
Omdat de websites die hier vermeld zijn, beoordeeld worden door mensen, krijgen deze websites een streepje voor in de zoekmachines.

Yahoo!

Hoewel dit een betaalde vermelding is, hechten de zoekmachines toch waarde aan een vermelding in Yahoo! Directory.
Het overzicht toont websites die een vermelding hebben in Yahoo! Directory.

Linkt Terug

Dit overzicht toont de backlink status.
Sommige websites bevatten namelijk volgens de zoekmachines nog wel een backlink, maar missen de backlink bij een fysieke controle.

Ook kun je bijvoorbeeld zien welke websites gebruikmaken van de Nofollow tag.
Backlinks met deze tag hebben immers geen zoekmachine optimalisatie waarde!

© 2022 Cloud Workx - Zevenblad 23, 7623 CH Borne, Nederland | KVK 08144910 +31 (0)53-2340100