Zo maak je de Perfecte Landingspagina
Met WebSite Auditor is het optimaliseren van webpagina's wel heel gemakkelijk. In een paar seconden scant WebSite Auditor jouw webpagina en de Top 10 Concurrenten in de zoekmachine naar keuze. Vervolgens kun je in een eenvoudig rapport, precies zien wat je moet veranderen om in de Top 10 te komen. |
Zoekwoorden in de titel
De title tag wordt gezien als één van de belangrijkste on-page elementen. Gebruik dus zoekwoorden in dit element. Voor hogere posities, moet je de belangrijkste zoekwoorden aan het begin van de title tag plaatsen. Omdat de titel het meest prominent getoond wordt in de zoekresultaten, moet je zorgen dat de titel aantrekkelijk en uitdagend is voor potentiële bezoekers.
Titel Lengte
De title tag is één van de belangrijkste on-page elementen en vergt dus extra aandacht. De title tag wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw titel zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de titel om hogere posities te bereiken. Probeer de titels ook kort te houden omdat titels die langer zijn dan 55 karakters worden afgekort door de zoekmachines. Daarnaast kunnen titels die té lang, té kort (titels met 1 woord) of titels die niet gerelateerd zijn aan de pagina, worden herschreven door de zoekmachines.
Dubbele title tag
Volgens "goed gebruik" bij HTML code, moet een webpagina maar één <title> tag hebben. Als er meerdere title tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een titel bepalen voor in de zoekresultaten.
Zoekwoorden in meta description
De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Let op: Meta descriptions die niet gerelateerd zijn aan de pagina kunnen genegeerd worden door de zoekmachines waardoor er een willekeurige tekst wordt geplaatst in de zoekresultaten.
Meta description lengte
De meta description is een belangrijk on-page element en vergt dus extra aandacht. De meta description wordt niet alleen gebruikt door de zoekmachines om jouw pagina te begrijpen, maar wordt ook getoond aan de gebruikers in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat jouw meta description zowel zoekwoorden bevat als aantrekkelijk is voor de gebruiker. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de meta description om hogere posities te bereiken. Probeer de meta descriptions relatief kort te houden omdat meta descriptions langer dan 155 karakters worden afgekort door de zoekmachines.Let op: meta descriptions die ongerelateerd zijn aan de pagina inhoud of irrelevante zoekwoorden bevatten kunnen ook worden herschreven door de zoekmachines.
Dubbele Meta description
Volgens "goed gebruik" bij HTML code, moet een webpagina maar één meta description tag hebben. Als er meerdere meta description tags worden gevonden op een pagina, weten zoekmachines niet welke ze moeten tonen en kunnen eventueel zelf een meta description bepalen voor in de zoekresultaten.
Zoekwoorden in meta keywords
De meta keywords tag heeft vroeger een grote rol gespeeld, maar wordt tegenwoordig veelal genegeerd door de zoekmachines. Daarnaast kan het de concurrentie helpen bij het ontdekken van jouw zoekwoord strategie. Als je toch de meta keywords tag wilt gebruiken, voor bijvoorbeeld zoekmachines als Baidu, die nog steeds gebruik maken van deze tag, zorg dan dat het relevante zoekwoorden zijn en dat je er niet teveel gebruikt. Gebruik een komma (,) om de zoekwoorden van elkaar te scheiden binnen de tag.
Zoekwoorden in body
Als jouw doel zoekwoorden voorkomen in de body van de webpagina, heeft de pagina een betere kans op hoge zoekmachine posities. Plaats de zoekwoorden aan het begin van de pagina voor de grootste impact. Je kunt zoekwoorden zonder of met extra tags plaatsen op de pagina, zoals H1, H2-H6, Vet gedrukt, Schuin gedrukt of Link anker. Zulke tags zijn onderdeel van de pagina body en moeten worden overwogen tijdens de optimalisatie. Probeer de pagina inhoud niet alleen zoekwoord rijk te maken, maar ook aantrekkelijk voor de gebruiker: gebruik een logische struktuur, gebruik kopteksten en bullets, afbeeldingen en andere multi-media inhoud. Zorg ervoor dat je wegblijft van black-hat pagina optimalisatie technieken (zoekwoord stuffing, tekst in dezelfde kleur als de achtergrond, etc) omdat deze kunnen leiden tot een straf van de zoekmachines.
Aantal woorden in body
Webpagina's met veel tekst scoren vaak goed in de zoekresultaten, omdat ze vaak bruikbaarder zijn voor de gebruikers. Het is aanbevolen om tekst bovenaan de pagina te plaatsen omdat zoekmachines vraagtekens kunnen hebben bij veel advertenties of non-tekst inhoud, bovenaan de pagina. Hoewel specifieke aanbevelingen voor de hoeveelheid tekst, verschillen van niche tot niche, kun je het best kijken naar de gemiddelden van de concurrentie.
Zoekwoorden in H1
De H1 tag geeft de belangrijkste koptekst van de pagina aan. Het is aan te bevelen om maar één H1 tag per pagina te gebruiken en de minder belangrijke kopteksten te voorzien van H2 tot H6 tags, in volgorde van aflopende belangrijkheid. Plaats jouw zoekwoord(en) aan het begin van de tag, voor hogere posities in de zoekresultaten. Als je jouw pagina optimaliseert voor meerdere zoekwoorden, gebruik dan jouw belangrijkste zoekwoord in de H1 tag.
Zoekwoorden in H2-H6
H2-H6 tags worden gebruikt om subkop teksten op een pagina te markeren (in tegenstelling tot de H1 tag die alleen wordt gebruikt om de belangrijkste koptekst te markeren). Het is belangrijk om de hiërarchie van de H2-H6 tags goed te gebruiken, om de zoekmachines niet in verwarring te brengen. Het is niet logisch om een H3 tag in plaats van een H2 tag te gebruiken, enz. Tegelijkertijd is het gebruik van H2-H6 tags optioneel en geeft het slechts een kleine boost aan jouw posities in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden.
Zoekwoorden vetgedrukt
Vet gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die vet gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als vet gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.
Zoekwoorden schuingedrukt
Schuin gedrukte tekst wordt gebruikt op pagina's om bepaalde tekst extra te benadrukken (bv. als je bananen of bananen in de code plaatst, zien de bezoekers bananen). Zoekmachines zien woorden die schuin gedrukt zijn normaal gesproken als iets belangrijker dan woorden zonder extra opmaak. Probeer, wanneer het kan, jouw zoekwoorden als schuin gedrukt te plaatsen, maar doe dit niet teveel om over-optimalisatie te voorkomen.
Zoekwoorden in link ankers
Link anker teksten zijn de zichtbare gedeeltes van een link op jouw pagina. Hoewel het gebruik van zoekwoorden in anker teksten helpt om jouw pagina thema te verbeteren, koppelen zoekmachines vooral de pagina's waarnaar gelinkt wordt aan het zoekwoord. Bekijk Interne Links naar de Pagina (in de Pagina's module) om te zorgen dat de anker teksten van de interne links die naar jouw huidige pagina wijzen, overeenkomen met het thema van de pagina.
Zoekwoorden in Alt teksten
Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Daarom moeten ze de afbeelding beschrijven en, indien relevant, doel zoekwoorden bevatten. Daarnaast kun je door geoptimaliseerde ALT teksten hoger scoren in en meer verkeer krijgen van Google's afbeeldingen zoeken.
Open Graph Markup
Open Graph is a special page markup protocol that lets webmasters influence the social snippets of their shared URLs. It is the Open Graph tags' data that determines the title, description and thumbnail image that accompany a URL when someone posts it to social networks. Right now Open Graph markup is supported by all the major social networks, including Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram and others. The Open Graph tags need to be placed within meta tags in the head of a webpage. And they must be present on every page that may be shared on social networks to make sure it gets the most relevant and compelling snippet.
Structured Data Markup
Structured data markup serves to better structure the data that's being sent to search engines and to label certain types of content: reviews, events, product information, the information about your organization, etc. Such markup can greatly improve the presentation of your page in search results. For example, with its help you can create rich snippets that look extremely attractive and can increase click-through rates to up to 300%.
https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data?visit_id=0-636096018105864928-1631463203&hl=en&rd=1
https://search.google.com/structured-data/testing-tool
https://www.link-assistant.com/news/rich-snippets-penalty.html
Pagina status code
Wanneer een bezoeker jouw pagina bezoekt met een browser of wanneer Googlebot jouw pagina crawlt, retourneert de server een HTTP status code. Deze code geeft informatie over de status van de aanvraag. Enkele gebruikelijke status codes zijn:
- 200 - succes
- 301 - pagina is verplaatst
- 404 - pagina bestaat niet
- 503 - server tijdelijk niet beschikbaar
In het ideale geval retourneert de pagina een 200 of 301 status code.
Gebroken bronnen
Though broken resources (videos, images, css files, etc.) on the website are not directly connected to search engine rankings, they definitely deserve being fixed for two reasons.
First and foremost, they are a crucial factor for user experience and may result in visitors bouncing away from the site without completing their goals.
And second, broken resources may impede the site's crawling and indexation, wasting its crawl budget and making it hard for search engine bots to crawl some of the site's important content.
Pagina's Uitgesloten van Indexering
Een pagina kan uitgesloten zijn van indexering op verschillende manieren:
- in een robots.txt bestand
- mbv een noindex X-Robots-Tag
- mbv een noindex <meta> tag.
Soms is het logisch om pagina's uit te sluiten van indexering: pagina's met gevoelige informatie, oude verkoop informatie of andere pagina's die niet in de zoekmachine index moet komen
Bronnen uitgesloten van indexering
If some of your important resources get restricted from indexing by mistake, this may result in a number of SEO issues. For instance, images restricted from indexing will not show up in Google's image search. Blocking the JS or CSS files makes it difficult for Google to render the page properly and might result, for instance, in your page not passing the search engine's mobile usability test (which, in its turn, will hold back your mobile rankings).
Pagina gebruikt meta refresh
Meta refresh moet niet worden gebruikt omdat het in strijd kan zijn met Google's Kwaliteit Richtlijnen. Zoals een vertegenwoordiger van Google aangeeft: "In het algemeen adviseren wij om meta-refresh redirects niet te gebruiken, omdat dit verwarring kan veroorzaken bij bezoekers en zoekmachine robots. Momenteel veroorzaakt het geen problemen mbt crawlen, indexeren of positionering, maar het is wel aan te bevelen om dit aan te passen."
Pagina gebruikt rel="canonical"
Meestal worden dubbele URLs verholpen met 301 redirects. Soms, wanneer er bijvoorbeeld producten in 2 verschillende categorieën staan met 2 verschillende URLs en beide live moeten zijn, kun je beter een prioriteit aangeven dmv rel="canonical" tags. Dit moet correct ingesteld worden in detag van de pagina en verwijzen naar de pagina versie die goed moet scoren in de zoekmachines.
Problemen met character encoding
Karakter codering is een belangrijke regel code die de browser vertelt welke tekenset (charset type) de website gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de browser de pagina goed weergeeft op alle media en helpt ook bij het verminderen van de laadtijd van de pagina. Als de tekenset in de HTTP-header en op de pagina niet overeenkomen, kan de webpagina verkeerd worden weergegeven. Dit ziet er slordig uit naar de zoekmachines en kan invloed hebben op uw posities in de zoekmachine resultaten.
Pagina gebruikt frames
Met Frames kun je meer dan één HTML document tonen in hetzelfde scherm. Hierdoor kunnen zoekmachines belangrijke text en hyperlinks missen. Als je Frames gebruikt kunnen zoekmachines jouw pagina inhoud niet goed indexeren. Dit kan een negatieve invloed hebben op jouw zoekmachine posities.
W3C HTML fouten en waarschuwingen
De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). Perfekte HTML is niet altijd strikt noodzakelijk voor hoge posities in de zoekmachines en dus moet je je afvragen of het zin heeft om alle W3C fouten en waarschuwingen op te lossen. Fouten in de HTML code kunnen wel leiden tot indexeringsfouten. Wanneer je bijvoorbeeld vergeten bent om een HTML tag af te sluiten, kunnen zoekmachine spiders een hele sectie van de pagina missen bij het indexeren.
W3C CSS fouten en waarschuwingen
De validatie wordt meestal gedaan via de W3C Markup Validation Service (W3C staat voor World Wide Web Consortium). CSS stylen worden gebruikt om het design en de pagina formatting te controleren en om stijl van structuur los te koppelen, waardoor de pagina sneller laadt. CSS Fouten zijn misschien niet zo belangrijk voor zoekmachines, maar kunnen er wel voor zorgen dat de bezoekers de pagina verkeerd zien en daardoor een negatief effect hebben op jouw conversie en bounce rates. Zorg er dus voor dat de pagina goed getoond wordt in alle browsers (incl. de mobile browsers).
https://jigsaw.w3.org/css-validator/
Dynamische URL
URLs die dynamische karakters als "?", "_" en parameters gebruiken zijn niet gebruikersvriendelijk omdat ze niet beschrijvend zijn en moeilijker te onthouden. Volgens Google Webmaster Richtlijnen moeten URLs opgeschoond zijn van dynamische karakters.
URL lengte
In het algemeen moet je de URLs kort houden (< 115 karakters). Korte URLs krijgen méér klikken in de zoekresultaten, zijn makkelijker te onthouden en worden zonder problemen getoond in een browser. Daarnaast verschilt de lengte die een browser kan verwerken van browser tot browser. Sommige browsers kunnen lange URLs niet verwerken.
Gebroken Links
Gebroken links zijn slecht voor gebruikers en zoekmachines. Ze zijn slecht voor gebruikers omdat ze teleurgesteld worden na het klikken van zo'n link op jouw pagina. En ze zijn slecht voor zoekmachines omdat deze kunnen concluderen dat jouw website niet actief wordt bijgehouden of dat jouw website zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Hierdoor kunnen de posities verslechteren. Probeer dus om regelmatig jouw pagina te checken op gebroken links en los ze op indien nodig.
Aantal links op de pagina
Volgens Google is een groot aantal uitgaande links op een pagina (méér dan 100) overstelpend voor de gebruikers. Daarnaast is het vaak een signaal voor een kwalitatief slechte website of een pagina die links verkoopt. Dit is weer een slecht signaal naar de zoekmachines.
Dofollow ext. links op de pagina
Simpel gezegd zijn dofollow links, links die geen rel="nofollow" attribuut hebben. Zulke links worden gevolgd door de zoekmachines en geven PageRank door (let op dat het volgen van links ook kan worden voorkomen dmv de nofollowtag). Hoewel er niets mis is met links naar andere websites dmv dofollow links, kunnen veel links naar irrelevante of lage kwaliteits websites leiden tot het vermoeden van zoekmachines dat je links verkoopt of deelneemt aan andere illegale link programma's. Dit kan leiden tot zoekmachine straffen. Mbv het rel="nofollow" attribuut bij uitgaande links kun je kleine PageRank gedeelten behouden binnen de pagina ipv het doorgeven aan de pagina waarnaar je linkt.
Zorg ervoor dat jouw "dofollow" links wijzen naar relevante pagina's van hoge kwaliteit. Het is aanbevolen om links naar webpagina's van lage kwaliteit te verwijderen of te voorzien van rel="nofollow". Om het nofollow attribuut toe te voegen, zet je rel="nofollow" binnen de tag. Bijvoorbeeld: Example
Pagina grootte
Deze factor meet hoe groot de pagina is, inclusief alle elementen zoals JavaScript, CSS, afbeeldingen, etc. Naast een directe invloed op pagina snelheid en gebruikerservaring, is pagina grootte een belangrijke positie factor. Zorg ervoor dat de pagina snel laad en niet teveel componenten bevat die de laadtijd kunnen verlengen.
Server respons tijd
Server respons tijd is een belangrijke factor bij gebruikers ervaring, omdat het onderdeel is van de totale laad tijd van de pagina.
De server response tijd kan beter. Bekijk de mogelijke oorzaken (langzame applicatie logica, langzame database queries, langzame routing, frameworks, bibliotheken, CPU of Geheugen problemen, etc.) en probeer deze op te lossen. Zie Google's PageSpeed Insights voor gedetailleerde instructies.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Te veel redirects
Te veel redirects kunnen de pagina laadtijd aanzienlijk verlengen, en heeft dus een negatieve invloed op de gebruikerservaring.
Ongecomprimeerde onderdelen
GZIP compressie van tekst bronnen (HTML, JavaScript, CSS) kan de pagina grootte behoorlijk verminderen en de pagina snelheid verbeteren. GZIp compressie moet ingesteld worden op de website server en toegepast worden op alle website bronnen.
Ongecomprimeerde afbeeldingen
Het gebruik van ongecomprimeerde afbeeldingen of afbeeldingen met een onnodig hoge resolutie, heeft een negatieve impact op de pagina snelheid. Het optimaliseren van de afbeeldingen kan de grootste byte besparing opleveren en zorgen voor een performance verbetering. Het is aanbevolen om PNG en JPEG formaten voor foto's en GIF voor kleinere afbeeldingen te gebruiken. Gebruik van CSS sprites kan ook helpen om de pagina snelheid te verbeteren en het aantal afbeeldingen die geladen moeten worden te verminderen.
Upload geoptimaliseerde versies van afbeeldingen naar de website om de pagina snelheid te verbeteren. Je kunt een archief met door Google gecomprimeerde afbeeldingen hier downloaden. Zie Google's PageSpeed Insights voor meer informatie.
Niet gecachete bronnen
Browser caching is een belangrijke factor voor pagina snelheid. Cachen zorgt ervoor dat de pagina sneller laad wanneer de bezoeker terug komt, en wanneer de bezoeker andere pagina's met dezelfde onderdelen bezoekt.
Above-de-fold inhoud geprioritiseerd
Prioriteit geven aan het "above the fold" gedeelte van de pagina zorgt ervoor dat het zichtbare gedeelte snel laadt. Als grote hoeveelheden data nodig zijn om het "above the fold" te tonen, zijn er extra opdrachten nodig tussen de server en de browser van de gebruiker.
Inhoud buiten de viewport
Pagina inhoud die buiten de viewport valt, is inhoud die niet op het scherm van de gebruiker past, waardoor de gebruiker horizontaal moet scrollen om het te bekijken.
Lege alt teksten
Omdat zoekmachines geen tekst van afbeeldingen kunnen lezen, kun je ALT attributen gebruiken om de zoekmachines te vertellen waar de afbeelding over gaat. Je kunt het beste zoekwoord rijke ALT tekst maken voor iedere afbeelding op de pagina om zoekmachines te helpen de pagina inhoud beter te begrijpen en hopelijk hoger te scoren in de zoekresultaten.
Mobiel Vriendelijk
Volgens Google heeft het mobiel vriendelijk algoritme invloed op mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd en heeft het een significante impact op de posities in de zoekresultaten van Google. Het algoritme werkt per pagina - het gaat er niet om hoe mobiel vriendelijk jouw pagina's zijn (%), maar gewoon of de pagina mobiel vriendelijk is of niet. Het algoritme is gebaseerd op criteria als kleine letter typen, klikbare links, leesbare inhoud, etc.
Niet verkleinde onderdelen
Bronnen minimaliseren betekent dat je onnodige spaties, lege regels en line breaks verwijdert in de pagina HTML, JavaScript en CSS. Het optimaliseren van deze bronnen resulteert in een snellere pagina.
Pagina gebruikt plugins
Plugins helpen browsers om bepaalde typen web inhoud te tonen, zoals Flash, Silverlight en Java. De meeste mobiele apparaten ondersteunen dit soort plugins niet en bij de apparaten die het wel ondersteunen veroorzaken deze plugins vaak crashes en veiligheidslekken. Desktop browsers hebben ook steeds vaker problemen met deze plugins:
- Internet Explorer draait zonder plugins in Windows UI mode.
- Chrome ondersteunt de meeste plugins niet meer.
- Firefox waarschuwt de gebruiker bij deze plugins.
Te kleine tekst
Deze factor toont of er tekst is op de pagina is die te klein is om goed te lezen. Dit kan voorkomen wanneer een pagina niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten (er is geen viewport tag op de pagina of de viewport is ingesteld met een vaste breedte). Hierdoor schalen mobiele browsers de pagina automatisch naar de breedte van het scherm en wordt de tekst kleiner en moeilijker leesbaar.
Te kleine tikdoelen
Tikdoelen zijn elementen op de pagina waar gebruikers op kunnen klikken, zoals links en buttons. Tikdoelen die klein of te dicht op elkaar zijn, zijn moeilijk klikbaar op een touchscreen. Dit kan voorkomen als de pagina niet is aangepast voor mobiele apparaten (de viewport meta tag mist of is niet correct ingesteld). Het resultaat is dat mobiele browsers de pagina automatisch schalen naar het schermformaat en de pagina elementen, en de ruimtes ertussen, kleiner worden.
Viewport Correct
Een viewport bepaalt hoe een webpagina er uit ziet op mobiele apparaten. Zonder een viewport tonen mobiele browsers de pagina op desktop breedte, geschaald naar de schermbreedte van het apparaat. Dit leidt to leesbaarheid en navigatie problemen op mobiele apparaten. Op pagina's die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten, staat de viewport tag in het blok en bevat de volgende inhoud: <meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">
Weergave blokkerende JavaScript/CSS
Deze factor toont of er JavaScript of CSS problemen op de pagina zijn. De JavaScript code en CSS bronnen die worden gebruikt voor het "above-the-fold" gedeelte moeten "inline" worden opgenomen op de pagina, tewijl scripts en stylen die niet critisch zijn voor de eerste weergave worden uitgevoerd na de eerste weergave. Als externe CSS bronnen klein zijn, kun je deze ook "inline" opnemen (plaats deze bronnen direct in het HTML document). Hierdoor kan de browser doorgaan met de weergave van de pagina. Als je een groot CSS bestand hebt, probeer dan het gedeelte van de CSS die nodig is voor het "above-the-fold" gedeelte, te integreren in de pagina en stel het laden van de andere stylen uit.
Zorg ervoor dat de noodzakelijke JavaScript en CSS om de pagina weer te geven, "inline" zijn en snel worden uitgevoerd en dat code die niet direct hoeft te worden uitgevoerd, uitgesteld wordt to na de eerste weergave.. Klik hier Voor Google's PageSpeed Insights over weergave blokkerende JavaScript, en hier voor Google's aanbevelingen over CSS.