Skip to main content

Krijg door Linkbuilding veel meer bezoekers

Het vinden van de juiste link partners is tegenwoordig 1 van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie, maar tegelijkertijd ook 1 van de saaiste taken.

Link Assistant maakt het hele proces, van het vinden van de beste link partners t/m het onderhouden van de linkpagina zo makkelijk, dat het bijna leuk wordt
Het werk begint met het zoeken naar nieuwe partner websites. Link Assistant heeft zes verschillende manieren om te zoeken naar link partners. 

Nieuw Project Starten

Als je Link Assistant voor het eerst opstart, wordt automatisch de "Maak een nieuw project" wizard gestart.

Stap 1: Specificeer jouw site

Geef de URL op van de website voor het linkbuilding project en klik op Volgende.
 
 

Stap 2: Haal project informatie

Link Assistant haalt nu informatie op voor het nieuwe project.

Stap 3: Project Informatie

Aan de hand van de opgehaalde informatie, wordt de eerste anker tekst + omschrijving bepaald.
Als je een andere tekst of omschrijving wilt gebruiken, dan kun je de tekst aanpassen.

Klik vervolgens op Volgende.

Stap 4: Voer de contact informatie in

Geef de contactpersoon en het emailadres op voor de linkbuilding communicatie en klik op Voltooien.

Tip: gebruik hiervoor een apart email adres. Dit is makkelijker te managen.

Het linkbuilding project is nu aangemaakt.

Linkpartners Zoeken

Om linkpartners te zoeken, klik je gewoon op de knop Zoeken in de werkbalk.

Stap 1: Selecteer Partner Zoek Methode



Het is belangrijk om hier Expert Opties Inschakelen te kiezen, omdat Rank Tracker anders alleen maar zoekt naar websites met een PageRank die hoger is dan 3.

Selecteer de methode "Zoek websitesmet zoekwoorden" en klik op Volgende.

Uitleg Link Partner Zoek Methoden

  1. Zoek websites met zoekwoorden
    U voert een trefwoord in en de software zoekt naar sites die bevatten ook dit zoekwoord. 
  2. Zoek websites met link aanvraag formulieren
    Deze optie zoekt websites met link aanvraag formulieren van linkbuilding programma’s.
    Omdat deze programma’s nog redelijk nieuw zijn in Nederland, is de kans op goede websites nog niet erg groot.
  3. Zoek websites die naar jouw concurrenten linken
    Geef in de volgende stap een aantal zoekwoorden op en Link Assistant zoekt links naar de top 10 websites voor deze zoekwoorden.
  4. Zoek websites die al naar jou linken
    Sommige websites linken alleen naar jouw website als je ze erom vraagt. Anderen linken uit zichzelf naar jouw website omdat ze het een interessante website vinden. Het is wel handig om te weten wie er alle maal naar jouw website linken, zodat je de ontwikkeling van de “linkwaarde” kunt monitoren.
  5. Verkrijg alle URL’s van de gespecificeerde pagina’s
    Geef een website op en oogst alle URL’s die erop deze website staan. Deze optie is handig om bijvoorbeeld te gebruiken bij startpagina’s.
  6. Diepe scan van de gespecificeerde website uitvoeren
    Deze methode scant de opgegeven website en verzameld alle URL’s die op deze website staan. 

Stap 2: Geef Jouw Zoekwoord

Geef 1 of meerdere zoekwoorden op, die belangrijk zijn voor jouw website en klik op Volgende.

Stap 3: Selecteer Zoekmachines

Selecteer de zoekmachines die je wilt gebruiken voor het vinden van linkpartners en klik op Voltooien.

Als de zoekmachine er niet bij staat, klik dan op de knop Voeg meer SE's toe.

Stap 4: ConfigureerScan Diepte Limieten

Kies de eerste optie als je een maximum aantal partners wilt zoeken.

Als je een onbeperkt aantal linkpartners wilt zoeken, kies dan de tweede optie.

Stap 5: "Geïnteresseerde Partners" Filter

Hier kun je een filter opgeven waaraan de linkpartners moeten voldoen. Dit is een handige optie als je bijvoorbeeld websites met een link overzicht wilt vinden.

Het instellen van een filter, betekent wel dat er minder linkpartners worden gevonden.

Stap 6: Verkrijg Extra Partner Informatie

Standaard staan de eerste 3 opties aangevinkt. Je kunt deze informatie beter later verzamelen als je de linkwaarde hebt bepaald van de potentieële
linkpartners.

Vink in ieder geval de optie Complete URLs verkrijgen aan, anders worden alleen de homepages verzameld.

Stap 7: Zoeken Naar Link Partners

Stap 8: Selecteer URLs om te gebruiken

Gebruik de knoppen links bovenin om alle URLs of geen URLs te selecteren. Maak een selectie en klik op Volgende.

Stap 9: Algemene Link Partner Instellingen

Selecteer hier een categorie en linkpartner status en klik op Voltooien.


De linkpartners zijn nu toegevoegd aan het project.



Details maken het Verschil

Laten we nu eens zien welke partners, die u zojuist gevonden hebben, de moeite waard zijn. 

Relevantie van de partner website 

Hoe meer het onderwerp van jouw link partner past bij het thema van jouw website, hoe waardevoller de link.
 
Als je de eerste 3 link partner zoekmethoden gebruikt, zoekt Link Assistant automatisch naar relevante websites, omdat je zoekt op basis van zoekwoorden.

Gebruik de JUISTE Ankers 

Ook de juiste Anker-Tekst, het zichtbare gedeelte van een link, is van belang voor zoekmachine optimalisatie.
 
Hoe vaker een zoekwoord wordt gebruikt in de anker-tekst, hoe beter dit is voor de website.
 
Wissel meerdere anker-teksten, zodat de gebruikte anker-teksten, natuurlijk overkomen bij de zoekmachines.
Maak dus in ieder geval anker-teksten aan waar jouw belangrijkste zoekwoorden in voorkomen.
 
Om anker-teksten te maken of te bewerken, ga je naar Instellingen >> Partner Management >> Anker Instellingen.

Goede context voor links 

Onder goede context, bedoelen we niet de hele pagina.

Het is de tekst die dichtbij de link staat en is een beschrijving van de link pagina.

Het vertelt mensen en zoekmachines naar wat voor soort pagina de link naar wijst. 
 
Hier is een voorbeeld van een link met een beschrijving:  
 
 
Het is goed als je link partners, de backlinks voorzien van omschrijvingen met jouw belangrijkste zoekwoorden, zoals in het voorbeeld hierboven.
Je kunt de omschrijvingen toevoegen door te gaan naar Instellingen >> Partner Management >> Anker Instellingen.

Probeer ook deze omschrijvingen zoveel mogelijk af te wisselen.

KWALITEIT voor Kwantiteit!

Kwaliteit staat bij linkbuilding voorop! Je kunt beter 1 backlink hebben op een webpagina met PageRank 3, dan 10 backlinks op een webpagina met PageRank 2.

Hoe hoger de PageRank, hoe beter!

Daarnaast zijn er, zoals behandeld in les 4, nog andere factoren die belangrijk zijn voor backlinks. Gebruik de positie faktoren die jij belangrijk vindt.

Om de positie factoren in te stellen ga je naar Instellingen >> Zoekmachine Instellingen >> Voorkeurs Positie Factoren.
Selecteer in ieder geval Alexa Rank om het aantal bezoekers in te schatten en PageRank + Totaal aantal links, om de waarde voor Google te bepalen.

Werkmappen Aanpassen

Om straks beter te kunnen beoordelen welke potentieële linkpartners het beste zijn voor jouw website, gaan we de werkmap aanpassen.

Klik hiervoor op de knop Werkmappen.

Het Werkmappen scherm wordt nu geopend.

Klik op de knop Kloon om de geselcteerde werkmap te kopieëren met dezelfde instellingen.


Geef de nieuwe werkmap een naam en selecteer de kolommen aan de linkerkant, die je wilt toevoegen aan het overzicht.

Klik op het pijltje naar rechts om de kolommen toe te voegen en klik op OK.

De kolommen met positie faktoren zijn toegevoegd aan de werkmap.

Bijwerken Positie Factoren

Nu is het tijd om de potentieële linkpartners verder te beoordelen.

Selecteer de linkpartners en klik op de knop Bijwerken.


Klik op de optie Bijwerken Positie Faktoren in het popup scherm.

Stap 1: Selekteer Positie Faktoren

Standaard zijn de voorkeurs positie faktoren allemaal aangevinkt. Als je minder faktoren wilt bijwerken, kun je vinkjes weghalen.

Klik op Volgende om verder te gaan.

Stap 2: Controle Positie Faktoren

Nu even wachten tot Link Assistant klaar is met controleren.

Stap 3: Controle Klaar

Link Assistant is nu klaar met controleren. Klik op Voltooien om de positie faktoren bij te werken.


De pagina positie faktoren zijn nu toegevoegd. Je kunt nu heel makkelijk bepalen welke pagina's de meeste PageRank hebben en
welke pagina's een lage Alexa Rank (veel bezoekers) hebben.

Communiceren met Linkpartners

Als je eenmaal interessante linkpartners hebt gevonden, is het natuurlijk handig als je hier efficiënt mee kunt communiceren.

Link Assistant bevat een complete email client, zodat je rechtstreeks vanuit Link Assistant kunt communiceren met link partners.

Om te kunnen emailen met Link Assistant, moeten we natuurlijk wel even de email client instellen.

Email Instellen

Om de email in te stellen ga je naar Instellingen >> Email Management >> Email Client.

Geef de juiste server instellingen op voor de inkomende en uitgaande email.

Om efficiënt te communiceren met linkpartners, maakt Link Assistant gebruik van email sjablonen.

Je kunt gebruik maken van de aanwezige sjablonen, maar je kunt deze ook aanpassen aan jouw eigen stijl.

Deze laatste optie is aanbevolen, omdat dit persoonlijker is.
Er zijn tenslotte duizenden projecten die dezelfde sjablonen bevatten.

Om een sjabloon aan te passen, klik je op Aanpassen.


De zwarte teksten kun je aanpassen aan jouw persoonlijke wensen. 
De rode teksten kun je beter laten staan omdat deze automatisch aangepast worden door Link Assistant.


Email Adressen Verzamelen

Nu Link Assistant is ingesteld, is het tijd om links aan te gaan vragen.

We gaan eerst kijken of we email adressen kunnen vinden van de interessante link partners (linkwaarde > 0,1).

Selecteer de link partners en klik op de knop Bijwerken.

Klik op de optie Verkrijg Contact Email

Stap 1: Controle Partner Informatie

Link Assistant bezoekt nu de websites van de geselecteerde link partners om contact informatie te zoeken.

Stap 2: Controle Klaar

De controle is klaar. Klik op Voltooien om de contact informatie te vernieuwen.

De email adressen die zijn gevonden, zijn nu toegevoegd aan de betreffende link partners.

Links Aanvragen per Email

Nu we van de meest interessante link partners een email adres hebben gevonden, is het tijd om een link aan te vragen.

Selecteer daarvoor een aantal link partners met email adres en klik op de knop Email in de werkbalk.

Er wordt nu een popup geopend. Selecteer het email sjabloon dat je wilt gebruiken en klik op Versturen om de emails te versturen naar de geselecteerde linkpartners.

Onder in het scherm kun je zien hoe de email eruitziet voor de geselecteerde partner.


Klik op Versturen om de emails te versturen.


Email Beheer

De partners die je hebt uitgenodigd voor een linkruil, kunnen natuurlijk ook een email terugsturen.

Om deze emails te beheren, klik je op het tabblad Email.

De email client wordt dan geopend.

Om een email te behandelen dubbelklik je op een email.


Indien het een bestaande linkpartner betreft, wordt het scherm Bewerk Link Partner geopend.

Bij een nieuwe link partner wordt de wizzard Link partner Toevoegen gestart.

Stap 1: Partner Website Details

Indien de link partner zich heeft aangemeld via het link aanvraag formulier, staan de gegevens al ingevuld.

Klik op Volgende om verder te gaan.

Stap 2: Teruglink Details

Vul de teruglink pagina in en klik op  Volgende.

Stap 3: Selekteer Anker Info

Selecteer de anker informatie die gebruikt moet worden door de linkpartner. Je kunt ook meerdere anker teksten selecteren.

Stap 4: Verzamelen Link Info

Link Assistant verzameld nu informatie over de linkpartner en controleert of de link aanwezig is op de website.

Stap 5: Contact Info Instellen

Als er contact informatie is gevonden, staat deze al ingevuld. Zo niet, dan kun je deze zelf invullen of overslaan.

Klik op Volgende om door te gaan.

Stap 6: Algemene Link Partner Instellingen

Selecteer een categorie en status voor de linkpartner en geef aan of de linkpartner toegevoegd moet worden aan het link overzicht.

Klik dan op Voltooien om de link partner toe te voegen aan het project.

Vertrouwen is GOED, Controle is BETER!

Nu je de beste linkpartners hebt gevonden en uitgenodigd om een link met jou te ruilen is het natuurlijk belangrijk om een goede administratie bij te houden van linkpartner statussen.
Welke linkpartners heb je al een email gestuurd, welke linkpartners moeten een herinnering krijgen, welke linkpartners hebben al een link geplaatst en voldoen deze links aan jouw eisen?

Kortom een hele kluif om dit allemaal bij te houden.

Link Assistant kan dit werk vereenvoudigen en je heel veel tijd besparen. 


Geef ELKE Website een Link Status!

Link Assistant heeft de mogelijkheid om aan iedere linkpartner een status te koppelen. Deze functie is heel handig bij het beheren van jouw linkpartners.
Je wilt tenslotte geen link aanvragen of herinneringen versturen naar linkpartners die al naar jouw website linken.

In de afbeelding hieronder zie je een aantal verschillende statussen in de "Status" kolom.
 

Standaard biedt LinkAssistant de 7 belangrijkste linkpartner statussen (zie de afbeelding hieronder).

Om linkpartner statussen toe te voegen of aan te passen, ga je naar Instellingen >> Partner Management >> Link Partner Statussen...
Klik vervolgens op Toevoegen voor een nieuwe link status of op Bewerken om een bestaande link status aan te passen.

Werkmappen Aanpassen


Om een goed overzicht te houden over de linkpartners, kun je voor iedere link status een aparte werkmap aanmaken.

Klik daarvoor op de knop Werkmappen.


Het scherm Werkmappen wordt dan geopend. In het voorbeeld hieronder is voor iedere status een aparte werkmap gemaakt.

Klik op Toevoegen of Kloon om een nieuwe werkmap toe te voegen of op Bewerk om een bestaande werkmap te bewerken.


In de onderstaande werkmap Link Aanvraag Versturen is een filter toegevoegd waarbij de Status gelijk is aan "Verstuur link aanvraag email".


Er worden dus in deze werkmap alleen linkpartners getoond met de status "Verstuur link aanvraag email".

 

Vertrouwen is GOED, Controle is BETER! 

Als je eenmaal links hebt aangevraagd, moet je natuurlijk ook controleren of er op de juiste manier wordt gelinkt naar jouw website.

Er kan op veel verschillende manieren worden gelinkt, GOED of FOUT!

Met Link Assistant kun je binnen een paar seconden de status van de links controleren.

Selecteer daarvoor de linkpartners die je wilt controleren (CTRL+A om alle partners in de werkmap te selecteren) en klik op Controleer.
 
Kies vervolgens het aantal levels die gecontroleerd moeten worden vanaf het startpunt (pagina waar de link zou moeten staan).

In het geval van bestaande linkpartners kun je de optie Scan alleen de huidige pagina kiezen. Dit werkt het snelst.

Nu even geduld terwijl Link Assistant de linkpartners controleert.

Na de controle van de linkpartners, toont Link Assistant een overzicht met Verificatie Resultaten. De uitleg van de verschillende verificatie resultaten staat op de volgende pagina.

Selecteer nu 1 of meerdere acties die moeten worden toegepast op de linkpartners waarvan de verificatie mislukte.
Je kunt de bijvoorbeeld de linkstatus wijzigen of de linkpartners verwijderen uit het link overzicht.


Als je gekozen hebt voor de laatste 2 akties, moet je nog wel even op de knop Genereer klikken om het linkoverzicht op jouw website te vernieuwen.

Uitleg Verificatie Resultaten

Ja

De link:
  • staat op de juiste pagina
  • gebruikt de juiste anchor tekst
  • verwijst naar de juiste pagina van uw website
  • zal worden gezien door zoekmachines
  • draagt bij aan de optimalisatie van uw website

Nee


De link staat niet op de pagina of het is opgezet dmv frames, JavaScript of redirects, wordt dus niet gezien door zoekmachines en draagt dus niet bij aan de website optimalisatie van de website.
Hoewel sommige links geen bijdrage leveren aan de zoekmachine optimalisatie, kunnen ze wel bezoekers leveren aan de website. In dit geval hebben ze dus wel een toegevoegde waarde mbt het verkeer naar de website.

Verkeerde anchor (anker)

De gebruikte anchor voldoet niet aan de eisen.

Dit kan 2 redenen hebben:
  1. Verkeerde anchor-tekst 
    • De link bestaat, maar de partner gebruikt een andere anchor tekst dan gevraagd. Dit is belangrijk omdat de zoekmachines het thema van jouw website / webpagina's oa bepalen ahv de gebruikte anchor teksten.
  2. Verkeerde anker URL 
    • De partner gebruikt een andere pagina om naar te linken dan de gevraagde pagina. De link draagt dus niet bij aan de promotie van de gevraagde pagina.
Om te controleren wat er precies mis is, selecteer je de "probleem" partner en klik je op Bewerken.
Ga naar het tabblad "Teruglink Naar Jou" en vergelijk de Gevonden Backlink Info met de Toegewezen Backlink Info.

De problemen worden rood gearceerd.
 
 

Beperkt door robots.txt 

Een robots.txt-bestand beperkt Google de toegang tot bepaalde webpagina's.
Stel dus dat jouw link op een pagina staat die beperkt wordt door robots.txt dan wordt deze link nooit opgemerkt door de zoekmachines en heeft dus ook geen waarde!

Nofollow tag 

Dit betekent dat de link wel bestaat, maar het rel = "nofollow" attribuut bevat.
 
Dit attribuut vertelt de zoekmachines om geen waarde toe te kennen aan deze link.
De link heeft dan ook geen waarde voor zoekmachine optimalisatie!

Nu kun je 2 dingen doen:
  1. Een email sturen naar deze partners om de link op hun pagina aan te passen
  2. De link uit jouw link overzicht verwijderen!

Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

Geen verplichtingen, puur voordeel!
Zie hoe je posities in Google verbeteren.

Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd