Skip to main content

Zoekwoorden? Wat zijn dat? Wat moet ik ermee?

Zoekwoord onderzoek is de belangrijkste stap in Zoekmachine Optimalisatie.

Gebruik de verkeerde zoekwoorden en je krijgt weinig tot geen bezoekers of klanten!

Gebruik de juiste zoekwoorden en jouw bezoekers, klanten en resultaat worden beter!

Lees dus snel verder en ontdek de beste zoekwoorden voor jouw business.

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is een woord die jouw potentiële klant of bezoeker intypt bij Google of Yahoo! of welke zoekmachine dan ook om een product of service te vinden, die hij nodig heeft.

zoekwoorden onderzoek methodes rank tracker intro

Hoe beter de zoekwoorden die je gebruikt op jouw website of webshop, hoe méér geïnteresseerde klanten je krijgt.

Wil je dus méér verdienen met jouw website?

Zorg dan dat je de beste zoekwoorden gebruikt.



zoekwoorden onderzoek methodes rank tracker

Vind de beste zoekwoorden voor jouw website in enkele simpele stappen

Selecteer een zoekwoord onderzoek Categorie aan de linkerkant van het scherm

Je kunt kiezen uit 7 verschillende categorieën. Iedere categorie gebruikt weer andere methoden om goede zoekwoorden de vinden voor jouw website.

Selecteer een zoekwoord onderzoek methode en de juiste parameters

Iedere zoekwoord onderzoek methode gebruikt verschillende parameters om de best passende zoekwoorden te vinden.

Zoekwoord onderzoek resultaten

Als de zoekwoorden door Rank Tracker gevonden zijn, kun je aan de linkerkant van het scherm de resultaten vinden.

Hier zie je dan onder andere de zoekvolumes, geschatte bezoeken, kosten per klik, concurrentie en de zoekwoord moeilijkheid.


De 1e plaats in Google voor een zoekwoord heeft natuurlijk alleen maar zin als er ook mensen op zoeken.

Het zoekvolume voor een zoekwoord is het aantal zoekopdrachten per maand.

Daarnaast kan het van belang zijn om alleen dat gedeelte van het zoekvolume te nemen dat betrekking heeft op een bepaalde taal of regio.

Als je een hotel op texel hebt, ben je natuurlijk voornamelijk geïnteresseerd in bezoekers die zoeken in het Nederlands en/of in Nederland en niet zozeer in bezoekers die zoeken naar een hotel in het buitenland.

OK. Je weet nu wat zoekwoorden zijn en hoe je kunt bepalen hoe vaak er op gezocht wordt.

Nu niet gelijk beginnen bij de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume!


OK. Je weet nu wat zoekwoorden zijn en hoe je kunt bepalen hoe vaak er op gezocht wordt.

Nu niet gelijk beginnen bij de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume!

Het zoekwoord hotel heeft meer dan 2600 miljoen pagina's concurrentie!

Als je net begint met optimaliseren, is deze zoekterm waarschijnlijk iets te hoog gegrepen 

We moeten dus voor ieder zoekwoord de concurrentie gaan bepalen.

In het voorbeeld hieronder gaan we de zoekterm zoekwoord onderzoek analyseren.

Het voorbeeld gaat uit van de concurrentie in Google.nl.
Voor een Nederlandse website is Google.nl handiger dan Google.com.

Als je in Google de zoekterm zoekwoord onderzoek ingeeft, dan zie je onder het zoekwoord vak "Ongeveer 3.950.000 resultaten....".
Dit is de concurrentie voor dat zoekwoord.

Google geeft alle websites waarvan Google denkt dat ze iets met zoekwoord onderzoekzoekwoord of onderzoek temaken hebben.
Websites over trefwoord onderzoek, keyword research, etc worden ook getoond.

De zoekterm "zoekwoord onderzoek" geeft nog maar 1670 resultaten.

Google geeft nu alleen nog maar websites weer waar deze zoekterm exact op voorkomt. Websites met "onderzoek zoekwoord" of alleen "zoekwoord" worden dus niet getoond!

De zoekterm Allintitle:zoekwoord onderzoek geeft nog maar 209 resultaten.

Alleen websites met zoekwoord onderzoek, zoekwoord, onderzoek of onderzoek zoekwoord in de titelworden getoond.

De zoekterm Allinurl:zoekwoord onderzoek geeft nog maar 63 resultaten.

Alleen websites die zoekwoord onderzoek of onderzoek zoekwoord in de URL hebben staan worden getoond.

De zoekterm intitle:"zoekwoord onderzoek" geeft 36 resultaten.

Alleen websites die zoekwoord onderzoek in de titel hebben staan worden getoond.

De zoekterm intitle:"zoekwoord onderzoek" inanchor:"zoekwoord onderzoek" geeft 35 resultaten.

Alleen websites met  zoekwoord onderzoek in de titel én in link anchor teksten op de pagina worden getoond.

Een link anchor tekst is het zichtbare gedeelte van een link. Voorbeeld: Zoekmachine Optimalisatie Software.
De link anchor tekst is "Zoekmachine Optimalisatie Software" en de link is https://www.link-assistant.nl.

De laatste zoekopdracht geeft dus een goede indicatie van jouw echte concurrentie.
Deze websites worden waarschijnlijk ook geoptimaliseerd voor jouw zoekwoord.

Welke Zoekwoorden?

Nu je weet wat een zoekwoord is, gaan we op zoek naar de beste zoekwoorden voor jouw website.

De beste zoekwoorden voor jouw website, zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw website, bedrijf of product, die een hoog zoekvolume hebben en relatief weinig concurrentie hebben.

Het zoekvolume is hierbij belangrijker dan de concurrentie.

Om zoekwoorden te kunnen vergelijken, hebben Zoekmachine Optimalisatie Experts de KEI formule bedacht.

CTR Google Top 10

Google Positie versus Clickthrough (CTR) %

CTR Google Top 10

De CTR percentages zijn gebasseerd op een onderzoek van meer dan 6 miljoen zoekwoorden en méér dan 56.000 websites.

De nummer 1 positie krijgt ongeveer 34% van het aantal bezoekers voor een zoekopdracht, de nummer 2 krijgt ongeveer 18%, etc.

Sta je niet op nummer 1, dan mis je dus veel bezoekers, klanten en omzet of winst!
 


De simpele waarheid achter zoekwoorden

De onderstaande grafiek geeft de relatie weer tussen het aantal zoekwoorden in de zoekopdracht (zoekterm) en het aantal bezoekers (traffic).

Wanneer mensen zoeken in Google of in andere zoekmachines, typen ze meestal een zoekopdracht in van 2 of 3 zoekwoorden.

Zoekopdrachten van 1 woord of van meer dan 3 woorden komen minder vaak voor.

 

Hoe langer de zoekterm, hoe minder bezoekers je krijgt.

Er is echter ook een andere kant van de medaille!

Hoe langer de zoekterm, hoe geïnteresseerder de bezoeker is in jouw product en hoe groter de kans is dat je een product verkoopt (hogere conversie).

Als zij een zoekterm intypen, jouw website vinden en bezoeken en jouw product kopen, betekent dit dat de zoekterm converteerd.
Als zij na het zoeken, jouw website bezoeken, maar niets kopen, betekent dit geen conversie.

Je krijgt alleen bezoek, maar geen verkoop.

Je hebt dus zoektermen nodig die converteren.


Het vinden van de beste zoekwoorden, met een hoog zoekvolume en relatief weinig concurrentie kan dus een hele klus zijn.

KEI staat voor "Keyword Effectiveness Index" en geeft de relatie weer tussen het aantal zoekopdrachten en de concurrentie voor een bepaald zoekwoord / zoekterm.

Hoe hoger de KEI, hoe interessanter de zoekterm.

Zoekwoorden zijn voor een Zoekmachine Optimalisatie Expert hetzelfde als de ingrediënten voor een Kok.

Net als een kok geen appeltaart kan bakken zonder appels en een pottenbakker geen vaas kan maken van slechte klei, kan een SEO Expert geen website optimaliseren met de foute zoekwoorden.

Gebruik de juiste zoekwoorden en je bent al half op weg. Gebruik de verkeerde en je kunt er geen chocola van maken!

Je ziet het resultaat van deze stap terug bij elke zoekmachine optimalisatie taak.

Tuurlijk, als je klaar bent met deze stap, zie je geen effect op het aantal bezoekers van jouw website.
Maar de zoekwoorden die je hier uitzoekt, zullen een belangrijke rol spelen in ieder onderdeel van zoekmachine optimalisatie, of het nu "onpage" optimalisatie betreft of het aanvragen van links.
  • Weet jij op welke posities jouw website staat voor jouw belangrijkste zoekwoorden?
  • En of deze posities verbeteren of verslechteren?
  • En of jouw website beter scoort dan jouw concurrenten?

Laat Rank Tracker jouw zoekmachine posities bijhouden op de automatische piloot. Stel Rank Tracker éénmaal in en Rank Tracker controleert de posities voor jouw zoekwoorden, in de zoekmachines naar keuze op het moment dat jij wilt. En dat helemaal automatisch!

Als je bent begonnen met zoekmachine optimalisatie, wil je natuurlijk wel in de gaten houden of het harde werk ook uitbetaald wordt in betere posities in de zoekmachines voor jouw zoekwoorden.

Met enkele klikken weet je precies op welke positie jouw website staat, in de zoekmachines naar keuze.

En als je wilt, kun je de controle zelfs helemaal automatiseren.



Om de posities te controleren, selecteer je de zoekwoorden (CTRL + A om ze allemaal te selecteren) en klik je op de Check knop.


Selecteer hier de zoekmachine(s) naar keuze. Klik op de knop voeg meer SE's toe om extra zoekmachines toe te voegen.


Rank Tracker controleert nu de geselecteerde zoekwoorden in de gekozen zoekmachines.

Na enkele ogenblikken is Rank Tracker klaar met controleren. Klik op Voltooien om de resultaten toe te voegen aan het project.

De zoekresultaten worden getoond in de werkmap.

Nu we de zoekwoorden hebben onderzocht en de posities hebben bepaald, is het misschien handig om de resultaten te combineren in 1 scherm.

Rank Tracker gebruikt, net als de andere programma's van SEO PowerSuite, werkmappen om de gegevens te presenteren.

Je kunt de werkmappen aanpassen, zodat de getoonde informatie past bij jouw persoonlijke wensen.

Lees dus snel verder hoe je deze werkmappen kunt aanpassen.

Probeer SEO PowerSuite 7 dagen gratis

Geen verplichtingen, puur voordeel!
Zie hoe je posities in Google verbeteren.

Méér dan 2 miljoen gebruikers wereldwijd